Passiv kylning kanske?

Medlem
Passiv kylning kanske?

Hej alla glada! Nu har min nya datorn äntligen anlänt! Nu till min fråga; grafikkortet ett asus 7950gt som sitter i väsnas en del(dock bara under load), jag kollade runt lite på komplett och såg att xfx kyler sina 7950gt passivt. Då slog det mig det borde jag också kunna göra . Jag vet dock inte vad jag ska ha för kylsystem är dålig på sådant.

tacksam för svar

Medlem

Datorn som jag nyligen köpte, köpte jag ett passift grafikkort till ett msi 7900gt och så nu typ knappt en mångad efter så såg jag att shg sålde passift kyld xfx 7950gt för samma pris... Men iallafall nån fläkt måste man nog iallafall ha på ett sånt grafikkort om man är brydd om tempen (vilket inte jag är har ju garanti på kortet). Mitt passiva 7900gt idlar på 65-70 grader beroende på tempen i rummet och under fulload på 90 till runt 100 grader. Kortet sitter i ett antec p180 chassi så det sitter ju ett välväntilerat chassi.

Inaktiv

Ja passivt kylt är inte att rekomendera.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Gen
Medlem

Gigabytes passiva lösningar ska vara exceptionellt bra.

Medlem

Ok, vet du vilken temp korten håller med gigabytes passiva?

Medlem

65 - 70 grader passivt, 90 till runt 100 grader = Full, grattis, då är det bara att invänta den kommande döden, för Värme är en dators värsta fiende.

Själv kör jag med Zalman på mitt grafffe, ligger på 55 vid maxad användning, 45 vid normal!

Ju kraftigare processor, GPU tillika Mhz dessto mer utvecklar hårdvaran värme, alltså bör man kyla så bra som möjligt.

Har man råd med 2 st SLI/Crossfire kort kanske man bör överväga bra kylning, Vätska eller 0/Minus system "vappo"

Annars funkar luft ypperligt bra, om man gör på rätt sätt, d.v.s skaffar bra ventilation i burken, inte bryr sig om att klocka,
Rätt kylmedium, bra lösningar på moderkort och grafikkort då vissa fabrikanter inte förstår sig på kylning.

Dessutom skall man inte stirra sig blind på alla passiva lösningar som finns, för långt ifrån alla håller, skulle väl i så fall vara Zalmans totala lösning då det gäller datorlådor, men den kostar ju en del.

/S


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Ok vad har du för grafikkort och kylning för mitt kort med orginal kylning håller aldrig över 48c vid max load! kommer antagligen att köpa en Zalman VF900-CU.

Inaktiv

ok, så detta kort är inte att rekomendera?

Vad jag har läst om det fungerar det hur bra som helst utan fläkt.

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=XFXGF79...

Inaktiv

Köp det och ge oss svaret istället! Klart det funkar med passivkylning, frågan är livslängden och om prestandan blir lidande vid långa sessioner.

Jag tycker det verkar som att man köper kylning för volymens skull och inte själva kylningen. Originalkylning håller ju ofarliga temperaturer i 99 fall av 100 väl? I alla fall vad jag märkt... Köpte Zalmankylning till min, sänkte volymen på burken en hel del, men temperaturerna sänktes inte många grader. Bör kanske tilläggas att CPU är max 44 efter 1 timmes bf2spelande och GPU max 47.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ojoj, min GPU ligger på säkert en 65 grader efter en hård och lång session. Dock ska detta tydligen vara helt normalt med originalkylning.


signatur
Medlem

min orginal kylning håller 48c efter en lång spel session. vad har du för kort?

Inaktiv

Tippar på ATI


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Nvidia 7900GTX.


signatur
Medlem

Med Zalmans VF-serie kan man få kylningen nästintill ljudlös men samtidigt effektiv. På 5V hörs den knappt alls samtidigt som tempen (iallafall på min kompis 7900GT) ligger kring 48 i idle och 58 (max) vid load.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Hm, har vart uppe i 70 grader nu endast vid lite spel av world of warcraft. Har ändå ett hyffsat välkylt chassi, i och för sig endast en chassifläkt förutom nätaggets som kyler. Skumt att det ska bli så varmt.

Någon som vet vad som är normal temp vid originalkylning för ett 7900GTX?


signatur
Inaktiv

Ja du vet ju det, du sa ju runt 65 var normalt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Ja du vet ju det, du sa ju runt 65 var normalt.

"Detta ska tydligen vara normalt med originalkylning", med andra ord, jag har ingen aning men har läst att detta ska vara en normal temperatur.

Edit.
Slängde iväg ett mail till Gainward, allt under 85C var okej.


signatur
Inaktiv

Haha ja asså folk verkar överdriva det där med temperaturerna asså... "Förmodligen värmeproblem" så fort något är fel med datorn. Fan måste varit länge sen nån faktiskt hade fel på burken pga av just värmeproblem... 95/100 där folk föreslår värmeproblem är det ju något annat som strular...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Haha ja asså folk verkar överdriva det där med temperaturerna asså... "Förmodligen värmeproblem" så fort något är fel med datorn. Fan måste varit länge sen nån faktiskt hade fel på burken pga av just värmeproblem... 95/100 där folk föreslår värmeproblem är det ju något annat som strular...

Visst, det kanske överdrivs. Men å andra sidan så är värmeproblem ett av de fel som verkligen kan ta död på hårdvara så personligen så tycker jag det är bättre att direkt börja med att utesluta det än att vänta så det riskerar uppstå skador på hårdvaran, eller att det går sönder helt. Mjukvarufel är inte helt lika akuta.

Hade jag tex vetat att fläkten lagt av på mitt första Radeon 9700 innan kortet tvärdog pga överhettning så hade jag varit överlycklig. Varför? jo för att jag jag förmodligen sluppit spendera 2-3 månader med att jaga den *censur* butiken jag köpt kortet från efter att jag skickat in det för garantibyte. Varit i konstant kontakt med KO, hotat med polisanmälan (då ett kort för över 2500 kr var ute på vift och butiken aldrig svarade när jag mailade dem), ringa och jaga personer som ägde det företag som stod bakom datorbutiken innan jag till slut kunde få mina pengar tillbaka.

Inaktiv

dessutom är det något som tar ca 5sec att felsöka, medan både mjukvaruproblem och hårdvarukonflikter/defekter kan vara betydligt jävligare. enklast och troligast först, mao.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av SWEDISH_-_M@SSACRE:

65 - 70 grader passivt, 90 till runt 100 grader = Full, grattis, då är det bara att invänta den kommande döden, för Värme är en dators värsta fiende.

Kortet lär ju ändå hunnit bli gammalt och kasst innan det går sönder och går det sönder innan garantitiden så får man ju ändå ett nytt.

Åh herregud min "käraste" ägodel host host inte... går varm vad ska jag ta mig till

Medlem

Vill man att det ska vara tyst rekomenderar jag Zalmans VF700-ALCU, kör man den på 5V hörs den inte alls. [url=http://www.zalman.co.kr/product/cooler/VF700_compatiblelist_eng.html Här] är en lista på alla kompatibla grafikkort. Den är lite meckig att installera ibland men mycket bra imo.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

1
Skriv svar