Tips om "bra" routers.

Inaktiv
Tips om "bra" routers.

För att få tillgång till Xbox-Live måste jag naturligtvis få min krysslåda kopplad till internet. Och för att få det måste jag tyvärr ge mig in på något jag avskyr, nämligen routers. XP64bit har nämligen inget stöd för internetutdelning genom nätverket så jag kan alltså inte lösa det med enbart en switch.
Så nu till frågan, vilken router ska jag skaffa mig för att uppleva så lite problem som möjligt, så hög driftsäkerhet som möjligt samt så mycket kontroll som möjligt?

Jag har väldigt dåliga erfarenheter från routers sedan tidigare. För det första gillar jag inte att överlåta min kontroll till något taskigt automatiserat, för det andra tycker jag inte alls problemen som uppstår och tiden som krävs för att komma runt dom är underhållande och för det tredje tycker jag inte det är kul när routern tappar anslutningen. Alltså vill jag ha något som kommer så nära vanlig modemlösning som möjligt. Så har ni några tips om "bra" routers så tipsa på.
Helst vill jag slippa router helt så vet ni något annat lämpligt alternativt sätt jag kan dra nätverket på är jag väldigt tacksam om ni delar med er.

Inaktiv

soyas standardsvar: 100kr dator från blocket, och ipcop eller freesco.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Hehe tänkte inte på att köra en annan pc som router. Men vette fan om det är en lösning som tilltalar mig ändå med tanke på platsbrist

Inaktiv

du och nj^ köper en dato ihop och sågar mitt i tu. då blir den mindre.

(*hemlis - inte alla datorer är lika stora* ^^)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Haha, eller varför inte bara kör den i scannern och skickar han en kopia? Bah, nä det är för 90-tal, rippar helt enkelt in den digitalt och delar på DC.

Och mja... Jag vet inte vad du tänker på för typer av datorer men när jag tänker litet tänker jag barebone eller bärbart. Men inte så dum idé ändå om man lyckas stuva undan den nånstans.
Så jäkla synd att ms av någon dum anledning bestämde sig för att inte skicka med stöd för internetutdelning i XP64-bit. Då hade jag bara behövt ta fram min gamla hederliga switch...

Inaktiv

men då måste man fortfarande ha sin vanliga dator igång, och den låter och drar ström.
sånna där ställa-under-skärmen-datorer som var poppis för något årtionde sedan är ganska små.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ställa-under-skärmen som i desktop chassi?

Annars brukar de flesta hus/rum ha skåp lite här och där alternativt en hylla på väggen.


signatur
Inaktiv

min inställning är som soyas, helt klart! men annars är det väl att köpa en corporate router istället för en hem router som bara strular, tappar anslutning, som inte lyder uppsatta regler osv osv

nu vet jag inte säkert men jag antar att en router för företag inte strular så jävligt

Medlem

Alla routrar utom D-links borde funka.

D-link är skit som jag inte ens skulle få min värsta fiende till att köpa


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Hehe, det stämmer ganska bra.
Jag köpte en D-Link 524 nånting nånting.
Det fungerade skitbra i typ ett halv-år,
sedan började lustiga saker att hända, först var det dom trådlösa korten som inte var från D-Link tappade kontakten med routern var 5:e minut.
Sedan började dom interna ip:na att krocka med varandra, så jag kollade vilken range den skulle dela ut ip:n med, ja där stod det att att den delade ut allt mellan 192.168.0.100/124.
Så vit jag vet så finns bara 8 datorer i mitt hem, men för säkerhets skull så satte jag den till
192.168.0.100/255. Justja, den går inte att komma åt då och då så jag måste resetta hela routern och göra mina inställningar från början, som tur är så har dom varit smarta nog att lägga en backup funktion.

Jag hatar D-Link XO

Medlem

netgear...dg834g aldrig krånglat


signatur

WWW.CAZ-CLAN.SE - By gamers For gamers -

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:

Alla routrar utom D-links borde funka.

D-link är skit som jag inte ens skulle få min värsta fiende till att köpa

Ännu en idiot med brist på fakta och kunskap.

Ja, jag vet att de flesta av D-link's routers fungerar dåligt, rent utav värdelösa. Men inte alla.

Köper du deras "värsta", Gaming-router får du en router med en av dem bästa prestandan på marknaden för hemmabruk i samma prisklass.

Har kört den snart ett år utan några som helst problem. Även inbyggd gigabit switch och 108Mbit/s wlan.
Har tidigare kört Linksys WRT54GS, och ett gäng ruttna D-link routers, men ingen av dem har fungerat lika bra som Gaming-routern.

Jag röstar på den, och vet att dem som testat den också gör det.

Inaktiv

Mm, har kollat den och ifall jag skaffar en router blir det med största sannolikhet just den modellen.

Medlem
Skrivet av Tibbo:
Skrivet av Naraccas:

Alla routrar utom D-links borde funka.

D-link är skit som jag inte ens skulle få min värsta fiende till att köpa

Ännu en idiot med brist på fakta och kunskap.

Ja, jag vet att de flesta av D-link's routers fungerar dåligt, rent utav värdelösa. Men inte alla.

Köper du deras "värsta", Gaming-router får du en router med en av dem bästa prestandan på marknaden för hemmabruk i samma prisklass.

Har kört den snart ett år utan några som helst problem. Även inbyggd gigabit switch och 108Mbit/s wlan.
Har tidigare kört Linksys WRT54GS, och ett gäng ruttna D-link routers, men ingen av dem har fungerat lika bra som Gaming-routern.

Jag röstar på den, och vet att dem som testat den också gör det.

Har haft min över ett år utan ett enda problem.

Inaktiv

Aja kul med folk som jämför routers men frågan var vilken router karln borde köpa för att få igång sitt live konto, sitter på samma problem så ge mig en bra router bara och var jag kan tjacka den hyfsat billigt...

Inaktiv

är det inte det tråden handlar om? läs inläggen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

nae mest bara tjafs enligt mig. ni som spelar 360 live och använder router å kanske som jag sitter på en telia adsl uppkoppling. vad använder ni för nån?

Inaktiv

Jag har en http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010043346
den fungerar perfekt. netgear på den rekomenderar den. billig också

Inaktiv

är mycket nöjd med min D-link DGL-4300
108Mbps trådlös gaming router

http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CgrdFOIC4AStFCF834mptYKO9ZTdvhL...

bra prestanda, klarar av 100 Mbps på WAN och lättanvänd kontrollpanel.

VanBuren


signatur
1
Skriv svar