Inaktiv
Ati cli varför

Jag undrar om nån vet varför Cli.exe måste ha tillgång till internet varje gång man sätter på Ati Catalyst Control Center. Och själv control center dör direkt om den inte får komma ut(eller försöka komma ut).Som det är nu så drar jag ur nätverksladden och ger prg access i brandväggen-kör den-ger brandväggen order att kill-a cli.exe och neka access. Och det verkar fungera.Windows är nyligen installerad med antivirus och jag körde Hijackthis -verkar inte finnas nåt onormalt i windows. Cli står för CLI Application (Command Line Interface) och finns i Ati mappen.

Inaktiv

ingen aning.

(<vild gissning>eftersom ccc är en .net-applikation vill den "koppla upp sig" till 127.0.0.1.</vild gissning>)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Det är nog så , sökte lite på google och tydligen kan det vara ett hjälprogram (spyware) för ATI så de kan göra bättre drivrutiner och så ska CLI hjälpa till att boota datorn snabbare. Och så verkar den starta en cli.exe till varje gång man startar typ ett spel- En för windows +1 för varje spel/appliction.

nj
Medlem
Skrivet av halvöre:

Det är nog så , sökte lite på google och tydligen kan det vara ett hjälprogram (spyware) för ATI så de kan göra bättre drivrutiner och så ska CLI hjälpa till att boota datorn snabbare. Och så verkar den starta en cli.exe till varje gång man startar typ ett spel- En för windows +1 för varje spel/appliction.

Spyware, vart hittade du den informationen?

Läser man på ATIs hemsida så är deras förklaring till CLI-processerna detta;

Citat:

Q10: Why does the Catalyst® Control Center require 3 "CLI.exe" files as well a "Preview.exe" file?

A10: The Catalyst® Control Center has been separated into different components (a unique instance of CLI.exe per component) because it allows us to tune the characteristics of the process instance to the type of component. One component is called the "Runtime", which acts as a server to all of the other client components. The two other client components are the "User-Interface" and the "System Tray". The client "CLI.exe"s are tuned differently to enhance performance; the "User-Interface" client is optimized to run for short periods of time, whereas the "System Tray" client is designed to run for long periods of time. The "preview.exe" file (used for the 3D preview) is a based on the Win32 process (whereas the rest of the Catalyst® Control Center is based on the .NET framework), and is strictly an OpenGL application. Note that the preview "preview.exe" process is used only when the "User-Interface" is operating, and is ended as soon as the Catalyst® Control Center is closed.

Länk till ATIs FAQ.

Hittade ingen annan sida som skrev något om spyware (mer än någon som skrivit en kommentar om att Microsofts eget spyware-rensarprogram klagade på en äldre version av CCC, men det programmet ville iaf i äldre versioner även avinstallera Firefox så..), och att programmet gör "nätverksanslutningar" är helt enkelt för att det är uppbyggt för att utnyttja så kallade loopback connections. Dvs, programmet ansluter till sig andra delar av sig självt via datorns localhost (127.0.0.1 som soya skrev), vilket vissa brandväggar registrerar som en vanlig nätverksanslutning (medans andra klart och tydligt anger att det är en loopback connection som görs).

Inaktiv

Okej nu vet jag. Jag antar att Zonalarm Security Suite inte gör det jobbet utan tror att komma ut på loopback är ett internet försök.Mitt antagande att cli var ett spyware men tydligen ska det finnas riktiga spyware som använder cli.exe .

1
Skriv svar