Ljudkort alternativt mjukvara dumt i huvet!

Medlem
Ljudkort alternativt mjukvara dumt i huvet!

Under några dagar har mitt ljud fungerat skit. Det är som om någon sitter och böjer på en sladd där det är glapp. "Klatop!!!" kan det låta lite nu och då och mina öron håller på att gå sönder.
Det verkar dock vara mjukvaran som orsakar detta enligt mina "beräkningar". När vissa program tänker mer (eller så) så blir ljudet så där fint.
I övrigt så har jag testat att dra ut alla sladdar till 5.1 ljudet dvs (ljudutgångar och nätsladdar). Hörlurarna får då ta över "glappljudet. Hörlurarna har fått testat att vara utdragna.
Så antingen är det ljudkortet (fysikskt) eller så är det någon fin mjukvarugrej som gör detta.

Har ni någon aning om vad jag bör göra och vad som orsakar detta?

Tackar på förhand

Medlem

vet inte, men har du testat att trixa med maskinvaruaccelerationen?

kontrollpanelen - ljud och ljudenheter
högtalarinställningar - avancerat - prestanda


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

vet inte, men har du testat att trixa med maskinvaruaccelerationen?

kontrollpanelen - ljud och ljudenheter
högtalarinställningar - avancerat - prestanda

Hjälpte inte att leka där tyvärr

Medlem

kör --> DXDIAG --> sound och testa direct sound. Å andra sidan kostar ett bra pci-ljudkort ca 300 kr http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313612
Det förutsätter såklart att du har plats i datorn :/


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Testat det Langos.. Men "knastret" uppstår inte i någon av de formaten och så.. Däremot har jag märkt att det är helt applikationsstyrt och antagligen "sätt-att-spela-upp-på-styrt". TES Oblivion funger utmärkt att spela och får aldrig något knasterljud. Americas Army funkar inte. Winamp och windows olika klickljud funkar inte.

Medlem

vad för typ utav ljudkort är det du har? är det ett AC97 kort du har? inbyggt på moderkortet alltså eller något mer dyrare, så som Creative Soundblaster X-FI, Audigy, Live! eller tom något helt annat märke än creative.

för om du har ett AC97 kort så kan det vara förklaringen till ditt krastnade ljud, AC97 kort brukar inte hålla så hög kvalite.

Medlem

SB Audigy 2 ZS Audio [E480]
Det är informationen jag kan ge .. Det är ett PCI-kort iaf. Men vet inte om namnet hänvisar till drivrutiner/kortet.
Men det är fortfarande så att det är applikationsstyrt.
"Knaster efter slumpad tid" är ikryssad i vissa program och spel.
Fungerade som sagt fint i dxdiags test men inte i vissa spel samt win..

Spelar för närvarande musik i Media Player ist för winamp. Lirar Oblivion istället för Americas Army.

Vill ju att windows ska kunna spela upp alla felmeddelanden utan knaster!...

Inaktiv

provat avinstallera det och installera igen?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

nix.. det kanske jag bör testa.. om det kan hjälpa

1
Skriv svar