HJÄLP! frustrerad och förbannad

Inaktiv
HJÄLP! frustrerad och förbannad

(Inget Ljud på ett "MSI k9n platinum", integrerat ljudkort)

... köpte ny dator idag/igår... så jag kopplar ihop allt... allt sitter rätt i sina fina slots, men nu till det jag vill ha hjälp med: Datorn fungerar som den ska, inga problem alls...

MEN! jag har inget ljud, startar jag t.ex. "Ljudinspelaren" står det: "Det går inte att spela in eller upp eftersom ingen ljudenhet har installerats....." det är som ni kanske förstår inte bara i det programmet utan i ALLA program, hela datorn är dödsstum.

Jag har installerat drivrutinerna ifrån skivan som följde med utan resultat, även testat de från tillverkarens hemsida

det ligger en hel drös med saker i "enhetshanteraren/Ljud-, Video- och spelenheter"

-Mediekontrollenheter
-Realtek AC'97 Audio Driver
-Äldre drivrutiner

Alla ovannämnda är "fungerande" enligt enhetshanteraren men jag får inte installera om drivrutinen på nån av dem...

HILFE!

Medlem

Lagt in chipset drivarna till kortet?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

hittade inget sånt på skivan inte heller på deras hemsida "http://www.msi.com.tw"

Medlem

Kortet kör med Nvidia chipset ? www.nvidia.com eller kanske en direktlänk http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_de...


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

ja det är ett Nvidia chipset kort, men jag hittar inget på MSI:s hemsida som jag inte redan har installerat, vad bör jag tanka på Nvidia sidan då? tack för hjälpen BTW

Medlem

Det är väl denna antar jag, men det är ju samma som de länkar till på MSI's hemsida. Kan ju testa att tanka från Nvidia's just in case.
Kan ju även testa att tanka denna med, HD audio drivare.

Inaktiv

Dum fråga kanske men pluggar du in kontakten i rätt hål?

nj
Medlem

Kontrollerat enhetshanteraren så ljudkortet är ordentligt installerat, samt dubbelkollat så kortet är valt att vara primär ljudenhet i Windows?

Inaktiv
Skrivet av meskalin:

Dum fråga kanske men pluggar du in kontakten i rätt hål?

ja

Skrivet av nj:

Kontrollerat enhetshanteraren så ljudkortet är ordentligt installerat, samt dubbelkollat så kortet är valt att vara primär ljudenhet i Windows?

Jag tror det kan ha att göra med Jumprarna på Moderkakan, men vad jag har läst mig tills tår det att jag ska jumpra 5-6 och 9-10 föratt ljudet ska fungera. men det gör det icke.
Det är alltså frontpanelen jag ska koppla in föratt ljudet ska fungera (tror jag)

Medlem

Biosen då...sa du inte att ljudkortet satt på moderkakan ???


signatur

Alfa Bertil

Gen
Medlem

Som KluBBaN säger...pröva att enabla ljudchippet i BIOSen. Låter som att det är Disabled.

1
Skriv svar