förbenade benchmarks...

Medlem
förbenade benchmarks...

Ska beställa ny dator på måndag och sitt och velar mellan 7950gt och x1900xt. Så då började jag kolla runt lite efter diverse benchmarks och gick självklart först till tomshardware. Där framstod det som att gt7900gt fullkomligt dominerade x1900xt i nästan alla test förutom vissa enstaka spel (e.g. Titan quest). Sen googlade jag vidare efter andra benchmarks och hittade blandandra de här:

http://xtreview.com/review136.htm
http://www.technic3d.com/index.php?site=article&action=articl...

Deras tester visar att x1900xt presterar bättre än både 7950 och 7900, så man blir ju lite lätt frustrerad. x1900xt är ju några hundringar billigare än 7950gt, men om tomshardware är de man ska lita på så är prestandaskillnaden verkligen värt det.

Någon som har lite koll?

Medlem

Eh... du kanske satte 7900gt SLI som motstånd och inte bara 7900gt ... annars så dominerar ju 1900xt-kortet på mer eller mindre alla tester hos tomshardware...

Bäst du kollar igen eller upplyser mig om vart du kollar...

edit: fast inte ens 7900gt sli var ju speciellt dominerande jämfört med 1900xt... fick nån fps mer i några flikar...

Medlem

Ja det gjorde jag kanske

Då blir det nog ett 1900xt ändå...fast varit lite anti ATI sen mitt förra brann upp efter bara något år helt oklockat :/

Inaktiv

tempen på korten är väll nackdelen med ATI annars har jag inget emot dom. Sitter på Nvidia nu men går nog snart över till ATI igen.

Och ja 1900XT dominerar över ett 7900GT i det flesta spel.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

Temp kan man väl sänka en smula genom att byta fläkt och se till att det är lite luftflöde i chassit? Då borde det ju hålla längre än ett år tycker man..


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Temp kan man väl sänka en smula genom att byta fläkt och se till att det är lite luftflöde i chassit? Då borde det ju hålla längre än ett år tycker man..

absolut... jag byter alltid orginal kylningen på mina grafikkort. Dels för att få en tystare fläkt men oxå bättre kylning.

Med tanke på att man får 3års garanti från många (hur många som har det har jag inte riktigt kollat upp) tillverkare så ja dom är absolut tänkta att hålla både längre än 1, 2, och 3 år.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Problemet är att så fort man satt sina fingrar på hårdvaran så har ju garantin inget värde längre... då har ju du varit där o kladdat.. så man får se till att veta vad man gör om man vill pilla i burkarna utan att bli ledsen när det går sönder och garantin inte gäller..

Inaktiv

Men att byta fläkt på grafikkort klassas väl inte som en särskilt svår manöver? Har aldrig gjort det själv, men ska göra det nästa vecka... Btw, snor tråden lite, är VF900-cu att föredra på ett 7900GT?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Men att byta fläkt på grafikkort klassas väl inte som en särskilt svår manöver? Har aldrig gjort det själv, men ska göra det nästa vecka... Btw, snor tråden lite, är VF900-cu att föredra på ett 7900GT?

Jag har en VF700 på min, funkar bra med fläkten på lågvarv t.o.m men kan knappt överklocka något, men kortet är rätt högt klockat från början ändå.
VF900 ska vara ännu bättre


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Inaktiv

Det tråkiga med deras fläktar är att varmluften stannar kvar i chassit. Har man dock bra chassi kylning så är det ju lungt. Har du dock lite sämre chassi kylning så är en fläkt som drar ut den varma luften ur chassit ett bättre alternativ.

Har själv lite halvtaskig chassi kylning och kör med zalmans vf-700cu. Får ha öppet chassisidan för att få ner tempen där jag vill ha den dvs runt 40-42C.
Med sidan på ligger jag runt 47C (dessa temperaturer idle då).


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Antar att du har velat klart och redan valt ett kort, men jag hade köpt X1950 lätt, då gdr4 piskar skiten ur det mesta, tillika att det är klart för Dirx10, minimalt dyrare än x1900 serien.

Just i nuläget är det inte så stor skillnad, men vänta bara på när crysis och alla andra tunga prog spel i dirx10 kommer, då kommer vi märka skilland i bandbredd då det gäller minnet!

/S


signatur

Denon / Pioneer

Inaktiv

Har X1950-serien verkligen stöd för DX10?
Länka gärna till den sidan där det står.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Har X1950-serien verkligen stöd för DX10?
Länka gärna till den sidan där det står.

Enligt ATIs egna speccar så är det bara DX9 som gäller för X1950.

Inaktiv

Ja jag tänkte väl det. SwedishMassacre snackar goja.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Ja jag tänkte väl det. SwedishMassacre snackar goja.

Skulle kunna vara en missuppfattning av tillverkarnas slogans om att korten är redo för Windows Vista.
Sett lite frågor i andra hårdvaruforum om det innebär att de har DX10-stöd, när det egentligen är att korten uppfyller Microsofts hårdvarukrav för Aero-gränssnittet.

1
Skriv svar