Inaktiv
Tips och råd

Hejsan.... Ska nu köpa en ny dator och tänkte be om lite råd... ÄR ca 5 år sen sist jag köpte ett nytt system så det har hänt mycket på marknaden.
Jag är ute efter en bra spel dator som inte kostat en förmögenhet men som ändå håller en stund.

1. Kollade på ett komplett system på komplett.se
Komplett Gamer a20

Vad tror ni om detta ?
2. Ska man satsa på AMD eller Pentium idag. (ska spelas på mestadels)
3. Vilket är bäst för spel ATI eller Nvidea. Och vilket rekommenderar ni (med spel i åtanke)
Har kollat lite på graffikkort och de som känns aktuella är: Radeon X1900XT & GeForce 7900GT (nån som har nått bra test man kan jämföra dessa?) ... Nått som är bättre än det andra.. Vill inte ha nån damsugare som står och vräker i burken.
Nått annat kort som är att rekomendera annars ?

4. Räcker ett 500w nätag ?

5 . Det STORA problemet... Ska välja en bra skärm.
Vill ha en platt skärm (trött på klumpen som står på skrivordet), men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. 2Ms ska vara bra har jag hört.
kommer denna funka bra tro ?
Skärm eller har ni nån som ni kan rekommendera av personliga erfarenheter.

6. Vad är det för skillnad på en LCD och en TFT. Och vad är det man ska satsa på för bästa kvalite.

Tack för att ni tog er tid

Inaktiv

AMD och ATI. 500w räcker men kvaliten brukar vara det viktigaste. Skärm har jag ingen aning om vilka som är bra, det är nog smaken som avgör. Letar själv efter en plattskärm som kan ersätta min tunga crt.

Medlem

5. 8ms räcker till gott. Viktigare är att man har en bra kontrast på skärmen, 700:1 eller bättre är bra. Ljusstyrkan bör också vara bra, minst 270 cd/m2.

6. LCD brukar väl vara beteckning på TV-apparater medan TFT är normal beteckning på datorskärmar.

Inaktiv

Intel processor (core 2 duo) skulle jag sattsat på istället för amd.
Ati vs Nvidia är en smaksak. X1900XT presterar överlag lite bättre än 7900GT. Dock är nvidia kortet svalare än ATI korten.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Gen
Medlem

AM2 är ju som vanligt billigare än Core2Duo men snäppet långsammare. Egentligen är det tycke och smak där med. Om man mäter prestanda per krona tror jag inte det skiljer mycket mellan CPUerna.

7950GT har alltid vart billigare än X1900XT men eftersom kortet lär utgå förr eller senare så ligger det nu bra i pris.

Jämförelser här (7950 finns inte med men 7900 gör det) http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Om du ska ha TFT-skärm och tittar mycket på film så kolla in 20+ Widescreen skärmar. BenQ har en otroligt läcker sak för runt 3300 kr som heter FP202W. Det räcker att responstiden ligger run 8ms som johanp sa.

Inaktiv

Visst orginal så är det kasnke inte stor skillnad på amd vs intel sett till prestanda/krona.
Dock är intels core 2 duo mycket mer överklocksvänlig än amd's. Core 2 duo faller isf på moderkortet
Men det bör väll dyka upp bättre/prisvärdare kort där oxå snart.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

ska inte klocka eller ha mig så det spelar ingen roll.
Vad tror ni om paketet jag länkade då... Är det nått som kommer hålla en stund eller nån del som ni rekemderar att byta ut.

Inaktiv

Jag skulle nog byta nätagg faktiskt... hört mer skit om NorthQ än thx Hiper. Kostar dess utom bara 24,17kr mer Skulle iofs duga gott med 530W agget från Hiper.

Sen har väll båda Hiper och NorthQ haft en del kvalitets problem med sina agg. Har man tur så klarar man sig bra, annars kan man åka på en retur/rma.

Annars ser det fint ut.
gl & hf


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Gen
Medlem

Lyckades du välja någon fin skärm då?

Inaktiv

har sneglat lite på denna
BenQ 17"
eller denna
Samsung 19"
Nån som har nått att säga om dom...bra / dåligt ?
personliga erfarenheter är uppskattade.

Medlem

Pentium och NVIDIA. Skärm vet jag inget om, kör med min Nokia 447M.(gammal men bra)

Medlem

lite ordmärkeri, det är ett val mellan AMD och Intel, inte AMD och Pentium


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar