Tankar kring nybygge

Medlem
Tankar kring nybygge

Ok, så är helt värdelös på hårdvara och allt vad hemmabygge innebär, men har bestämt mig för att bygga ihop en ny burk, och beställa denna snarast.

Dock har jag redan börjat svära över komponenter då jag fattat misstankar om att mitt planerade moderkort inte passar med grafikkortet.

Korten i fråga är

Gainward GeForce 7950GX2

och

MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775

MSI P965 finns inte med på Nvidias lista över kompatibla kort, men jag ser inga direkta hinder varför det inte skulle fungera, därför jag börjat undra.

Någon som vet, eller ser direkt om kombinationen är helt omöjlig?

I övrigt finns hela paketet här


signatur
Medlem

kanske är det ett nytt kort som kommit i samband med intels nya core 2 duo. isf har nvidia inte hunnit uppdatera. kan inte tänka mig att de inte skulle vara kompatibla, det är inte ens något jag skulle kollat upp faktiskt, men jag kan ha fel


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Köp ett moderkort med sockel 479 istället vetja... haha

Det är nog som h-gamer säger att nVidia inte hunnit uppdatera sin lista än.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Okaj, jag har mailat komplett så får jag se vad de säger


signatur
Medlem

en liten tanke, är inte grafikkortet i saftigaste laget? personligen skulle jag nog slänga in 2GB minne och en E6600-processor om jag hade din budget, och spara in lite på grafikkortet...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har funderat mycket på det med. Jag har däremot tänkt att köra på ett saftigare grafikkort och uppgradera till 2gb ram nästa löning istället.

Processorn klarar jag nog förhoppningsvis mig med.

Men vad tror du om nätagget? Klarar 460W att driva hela köret?


signatur
Medlem

vågar jag inte säga, har ingen aning om hur in-wins nätagg är tyvärr


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Är oxå väldigt fundersam hur deras nätagg presterar. Men om du vill hålla budgeten så skulle jag köpt E6300 istället och clocka upp den. Och sen lagt pengarna på ett vettigare chassi/nätagg.

Bus enkelt att klocka upp processorn lite. Så antigen E6300 eller ta steget upp till E6600.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

Jag tycker också grafikkortet är lite onödigt. Presterar väl inte ens särskilt bra för de pengarna?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Gen
Medlem

Jag tycker E6400 är den mest prisvärda. Hoppet mellan E6300 och E6400 är mindre än E6400 och E6600.

Sen håller jag med alla andra om att 7950GX2 är lite väl i överkant. Köp ett 7950GT istället och komplettera med ett likadant i SLi lite senare när spargrisen återhämtat sig.

Inaktiv

Det är ju okcså sjukt onödigt... Man lär lätt klara sig på ett sjysst kort fram tills DX10 kommer... 7950GT lär funka fint fram tills DX10korten blir på tapeten... Tjacka ett sånt, skit i SLI och 7950GX2... Om du inte har dödsmycket pengar dvs..


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Hm, ja vad tror ni om

Asus GeForce 7900GTX 512MB ?

En tusing billigare men fortfarande ett värstingkort? Har isåfall råd med en gb mer ram eller E6600 istället.


signatur
Gen
Medlem

PaddanL : Jojo, som du säger kan man göra det om man har cash. Men helt ärligt, DX10 korten kommer i och med Vista och kommer kosta r*v plus att inte många titlar kommer att stödja DX10 till en början just för att det framförallt är hardcore gamers som byter upp sig. Den stora skaran väntar tills priserna dalat från 5k till överkomliga 2-3k.

Gulle : Jo, eller 7950GT 512MB för 1500kr mindre

Medlem

7950Gt är ju lite av ett budgetkort, medan 7900 gtx är lite fetare. Tror jag slår på det sistnämnda.


signatur
Inaktiv

Tänker du på 7900gtx kan du ju lika gärna ta ett X1900XTX som är ytterligare ett snäpp snabbare om jag minns rätt...
Och så tar du och plockar E6600 istället också... Sen 1GB mer ram nästa löning så har du ju ett riktigt fint system...

Jag tycker dock att ett 7950GT är smartare. Borde inte vara några problem att klocka upp till GTX-hastighet och kostar mycket mindre... Då har du ju råd med både E6600 och 1GB ram...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Jagspelardator här på FZ har 7900GTX... Flera gånger... Han är inne på sitt tredje nu och verkar fortfarande ha problem... Och butiken har kollat och godkänt just grafikkortet som den felande länken varje gång. Varning på kvalitet med andra ord!


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Hm, okej. Har dock redan beställt ett Gainward 7900GTX, Asus fanns inte i lager. Var en hundring billigare men tappar HD-TV out. Förhoppningsvis samma prestanda.

Har en vän som har ett Asus 7900 gtx, som funkat bra, får hoppas det gör det för mig med.


signatur
Gen
Medlem

7950GT är iofs lite budget men väl värt pengarna. X1900XTX kostar ju fläsk. Sen går det ju att köpa Extreme version av 7950GT för nån hundring till så slipper man överklocka det själv :>

Medlem

Sådär, då var paketet uthämtat och monterat. Fyfan vilket fart det är i Core 2 Duo, riktigt läskigt. Hoppas monster-7900GTX fungerar bra nu också, ska ta och testa lite spel snarast.


signatur
Inaktiv

kom ihåg att söka byggnadslov

Inaktiv

Nice! Hur funkar kortet? Vad får den datorn i 3DMark05? Jag gissar vilt på 12500?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Har inte testat 05, får däremot 7100 i 06.


signatur
1
Skriv svar