Ny dator och man har satt skägget i brevlådan...

Medlem
Ny dator och man har satt skägget i brevlådan...

Har nyss köpt nya datorgrejer. Men det verkar som mitt grafikkort inte passar med mitt moderkort, trots att båda har PCI express.

Moderkortet är ett Abit IL-90MV som enligt Komplett har en PCI-expressplats.
Grafikkortet är ett Gainward GeForce 7900GT.

Det verkar finnas olika fysiska PCIe-standarder? På moderkortet sitter en väldigt liten PCI express-port med två skilda kontaktytor i, och det finns inte en chans att grafikkortet får plats.

Märkte dessutom att det var inbyggt grafikkort på moderkortet (trodde förövrigt de hade slutat med sånt) som jag hade missat... Men det ska ju gå att stänga av, om man hade fått plats med sitt andra grafikkort förstås. Vill gärna tro att det är nåt jag har förbisett, men det blir nog till att köpa nytt moderkort.

Så jag har antagligen köpt ett väldigt märkligt moderkort, men det stod inget konstigt om det på Komplett. Så om de vägrar byta ut det blir jag skogstokig.

Varför har ingen i hela världen berättat för mig att det finns olika fysiska standarder på PCIe :-? Har sökt runt överallt på nätet, men inte sett något om detta någonstans.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

trist, vågar jag fråga varför det är s479 och m-ATX?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

pciexpress för grafikkort brukar ges tillägget 16x.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

pciexpress för grafikkort brukar ges tillägget 16x.

det lustiga är att det står pci-e x16 i specsen

edit: abits hemsida: "Expansion Slots - 1 x PCI-E X1"

Komplett: "1 PCI Express x16"

komplett har gjort bort sig.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

kompletts ansvar att byta varan då, imho.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

trist, vågar jag fråga varför det är s479 och m-ATX?

Det vågar du. Jag köpte en Intel Core 2 Duo också, och enligt Komplett så kallas den sockel s479, för både moderkort och processor.

Skrivet av nolimitsoya.:

pciexpress för grafikkort brukar ges tillägget 16x.

Hade inte hört talas om att det fanns olika fysiska standarder på PCIe, därför kollade jag inte extra noga på tillverkarens hemsida... Nåja, nu vet jag.

Skrivet av Hwergelmer:

edit: abits hemsida: "Expansion Slots - 1 x PCI-E X1"

Komplett: "1 PCI Express x16"

komplett har gjort bort sig.

Det var detta jag var trodde. Riktigt tråkigt. Man kan tycka att jag får skylla mig själv, men jag tycker inte man ska behöva gå till tillverkarens hemsida för att se om man kan använda sina grejer. Man borde kunna lita på försäljarens uppgifter.

Nu beställer jag ett nytt moderkort från ett annat ställe så får jag ta striden med Komplett imorgon.

Tack för era snabba svar!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

trist, vågar jag fråga varför det är s479 och m-ATX?

Jag fick kolla upp detta. Det visar sig att jag är en idiot med dumstrut på. Processorn jag köpte var en
Intel Core 2 Duo T7200 2.0GHz PC667, 4MB BOXED, och denna med sockel 479. De "vanliga" är tydligen sockel 775 och heter E6XXX. Undra vad det är för skillnad? Vilken jävla koll man har. Hoppas jag kan byta detta i samband med det andra...


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Inaktiv

479 är plattformen för bärbara.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hmm, ok. Men varför gör de "vanliga" moderkort med denna sockel på?

Nåja, man lär sig nåt nytt varje dag. Synd bara att det är oftast är problem man lär sig genom :\


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Inaktiv

för att intels bärbara var väldigt poppis till htpc.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

m(icro)-ATX-moderkort är inte riktigt vanliga, de är extra små. för att passa i småbyggen, där även s479-processorer passar in eftersom de utvecklar mindre värme. de är också dyrare

soya trängde sig före i kön som vanligt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Aha. Jag funderade på om det var nåt HTPC-kör, men det kändes lite stort för det också. Men då vet jag!
Förr i tiden var det minsann micro-ATX som gällde! Men då fanns det inte så många olika konstiga portar iofs...
Jag kunde ju byggt en HTPC av nån papplåda istället kanske...

Men nu är ny prolle och moderbräda beställt!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

1
Skriv svar