Medlem
Yo Joe!

Det är sällan jag går på bio men igår kväll var ett sådant tillfälle. Filmen ifråga var actionspektaklet G.I. Joe: The Rise of Cobra.

G.I. Joe eller Action Force som det kallades här i Sverige var en del av min barndom. När andra sysslade med fysiska aktiviteter, som t.ex. fotboll, lekte jag och mina vänner hellre med plastfigurerna av vilka vi hade en ganska ansenlig samling (mina ligger fortfarande i en låda i källaren). Jag läste också tidningen och såg på den tecknade serien när den gick på TV. Det var alltså med en viss förväntan jag sjönk ner i den trånga biostolen för att bevittna den första spelfilmen av konceptet.

Jag kan börja med att säga att filmen troligtvis inte kommer vinna några priser. Rollfigurerna var platta, skådespelarinsatserna varierande och handlingen ungefär lika djup som en babypool. Däremot kan man inte beskylla filmen för att vara seg. Allt gick i en rasande fart och hela tiden var det någon eller något som sprängdes, slogs sönder eller sköts i småbitar. Effekterna var helt klart godkända om än inte i världsklass.

I brist på en bättre beskrivning skulle jag säga att filmen var rätt "cheesy". Ofta är det negativt men i detta fall tycker jag att det var till dess fördel då ursprungsmaterialet också faller under denna beskrivning. Borta var hela all-american-hero-grejen från TV-serien vilket faktiskt förvånade mig lite. Borta var tyvärr också de färglada uniformerna och istället gick allt i mörkt och kamoflagefärgat. Jag tycker det är synd eftersom det gör det svårare att identifiera de olika personerna utifrån deras tecknade förlagor. I det stora hela var jag dock nöjd med upplevelsen och ser fram emot en eventuell uppföljare (utan att spoila så kan jag säga att slutet lämnades vidöppet för en andra film).

Betyget blir 3 av 5. Klart godkänt med andra ord.

#blogg

Medlem
Yo Joe!

Jag har alltid gillar Stephen Sommers filmer (Deep Rising, The Mummy, Van Helsing), han har en förmåga att skapa action som många inte kommer i närheten av, på något sätt är han en karbonkopia av Spielberg, utan de allra bästa bitarna...

Medlem

Ja, jag gillar både Van Helsing och mumienfilmerna. Precis som The Rise of Cobra är de enkla i sin uppbyggnad men mycket underhållande. Har inte sett Deep Rising men kanske skulle göra det.

Medlem

Deep Rising är en bra actionrökare, se den och håll fast i fåtöljen...

1
Skriv svar