Vilka ersättningsminnen?

Medlem
Vilka ersättningsminnen?

Mina två Crucial PC4000 BallistiX-minnen har av någon anledning gett upp och jag ska nu returnera dem (eller, ja, en har gett upp, men jag får returnera även den andra för att få ett par av matchande modell).

Jag köpte dem för ett år sedan med avsikten att överklocka när min processor började få svårt att hänga med (AMD 3500+). Som tur är hann den inte bli tillräckligt gammal för att meritera mixtring av något slag, innan stickorna pajade. Nåväl, jag behöver ett par likvärdiga (till både pris och prestanda) ersättningsminnen, och eftersom att jag inte längre hänger med i utvecklingen på minnesmarknaden behöver jag lite råd.

Priset på minnerna var vid inköpningsdatumet sammanlagt 2390:-, men Komplett vill bara ge ersättning för dagens marknadsvärde. Jag vet inte exakt vad det är, men det bör vara mer än tillräckligt för att få ett par helschyssta stickor. Nån som kan ge nåt tips? De måste finnas i lager hos komplett.se.


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv

crusial har väl livstidsgaranti precis som de flesta stora minnestillverkarna, så ta kontakt med dem direkt istället.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ålrajt, jag ska undersöka Crucials returvillkor.

Btw, inte så konstigt att jag har klagat på en massa störda problem, eller hur? Nu kanske jag äntligen kan köra min Linuxinstallation utan omstarter

Edit: Det som är bra med att returnera dem till komplett är att jag slipper att ta reda på vilken av stickorna som är trasig (dvs köra memtest två ggr till), och att jag efter returnering får tillbaka *två nya* stickor av valfritt märke och modell, eftersom att de inte längre har kvar just min minnessort i lager.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

fast du har ju köpt stickorna som ett kit. det är väl en del av produkten att de är matchade, däför borde väl även crucial låta dig byta båda minnena?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nix. Crucial erbjöd inte kits, utan hävdade bestämt att det skulle gå finfint med vilka två stickor som helst, bara de var av samma modell. Jag betvivlar inte det uttalandet, men jag överväger ändå att skicka stickorna till komplett (av tidigare i tråden nämnda skäl).


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv

om crusial säger att alla stickor av samma modell är identiska tycker jag inte det finns anledning att tvivla på det. enda anledningen till att skicka två stickor i samma förpackning är att kunden ska kunna vara säker på att de kommer från samma batch och därför är precis lika.

annars kan det ju hända att man byter chipleverantör mitt i, eller nått annat konstigt, för att den tidigare leverantören inte längre kan leverera eller att prisläget förändras drastiskt.
det skulle ju kunna ställa till lite huvudbry för vissa moderkort...

huvudskälet var väl annars att man kunde ta ut högre priser för samma produkt pga hype:n. :?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

om crusial säger att alla stickor av samma modell är identiska tycker jag inte det finns anledning att tvivla på det...
...
...huvudskälet var väl annars att man kunde ta ut högre priser för samma produkt pga hype:n. :?

Exakt. Som sagt: jag tvivlar inte på det de säger. Men har jag chansen att få "bättre" stickor genom mindre besvär (två färre memtest-körningar, returnera till adress i Sverige), vill jag ta den.

Jag ser helt enkelt inte vad en retur till Crucial skulle ge mig för fördelar, så återigen: kan någon rekommendera ett fint minne?


signatur

Aj, dina ögon!

1
Skriv svar