RGB Scart vs. Komponentkabel

Medlem
RGB Scart vs. Komponentkabel

Har en fråga angågende kvalitet på från en vanlig dvdspelare.
Jag har en Samsung dvd som är kopplad till en Panasonic 32" LCD. Tyvärr har jag inte HDMI på dvd´n (dock i tv´n) men jag har en komponentutgång på dvd´n.
När jag testar lite med min xbox360 så blir skillnaden stor om jag kör med komponentkabeln, men en vanlig dvdfilm har ju inte i lika hög upplösning som xboxen har när den kör i 720p.
Min fråga är om jag skulle märka någon större skillnad om jag köpte en komponentkabel till dvd´n jämnfört med min vanliga RGB scart, kastar jag pengarna i sjön om jag köper en komponentkabel eller inte?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

rgbscart är komponent.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hmm, är verkligen RGB-scart samma sak som komponent? Jag tror du kommer få bättre bild med komponent. Ibland är det tom bättre än HDMI, ifall man läser tester i tex HemmaBio. Själv kör jag komponent till projektor.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Tack för svaren. Ska nog testa att köra komponent iaf.
Men räcker det med att köpa en "vanlig" kabel eller ska den vara skärmad och annat vad nu dom dyrare kablarna är.

Det du säger Soya har jag hört fler säga. Men det jag inte förstår är varför inte min 360 vill funka i 720p med en vanlig scart, utan kräver en komponentkabel för det. Så någon skillnad måste det väl ändå vara?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Komponent utan tvekan! Man kan inte jämföra bildkvaliten rgb scart med komponent skillnaden är enorm! Har testat själv. Komponent klarar äkta progerissive scan och det gör inte rgb scart säger folk att dom kör progerissive scan med en rgb scart kabel så ljuger dom. Då är det fusk progerissive scan för scart pallar inte bandbredden då måste man ha komponent för att köra äkta progerissive scan.

Inaktiv

rgb är komponent, precis som svideo mfl. att man inte delar upp signalen på samma vis är oväsentligt. den som tror att det finns någon stor bildfördel i att dela upp signalen i en luminanskanal och två chroma-*, iställer för röd grön blå, får gärna tro det. jag kan inte se någon.
... däremot har jag märkt att vissa apparater envisas med att skicka komposit över scart istället för komponent, tex min tv/dvdspelare. _det_ är naturligtvis inte skoj, varför jag fortfarande använder svideo ( :evil: ) tills jag får tummen ur och fixar det hela... det har tagit ganska lång tid nu...

http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video

hdmi och andra digitala överföringsformer verkar inte speciellt trevliga. det går tydligen koda dvd på ett sådant sätt att bilden inte går överföra korrekt med dessa bildöverföringsformat - exempelvis om man avviker från standard vitnivåer - medan detta går utmärkt med de analoga varianterna.

*eller en chroma, som i fallet svideo. detta däremot, medför vissa begränsningar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

visst är det skillnad på scart och komponent. Men enligt tillverkarna av vissa tv modeller så ska det inte göra någon större skillnad på lägre upplösningar.

När jag har testat detta så kan jag bara säga det att via hdmi eller dvi så blir det markant skillnad på dagens digitala tv bild om man jämför med scart. komponent kanske jag kunde ana en liten förbättring.

Nu till din fråga. Jo jag tycker att du kastar bort pengar om du tänker köpa en dyr komponentkabel. dvd`n visar ju samma bildupplösning endå. Använd den gamla scarten och vänta ner priserna på dom nya dvd spelarna som har HD kavlité.

Medlem

Tack än en gång för svaren.
Jag håller nog lite i slantarna i väntan på en spelare med HD kvalitet som Clarcan säger.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

den som tror att det finns någon stor bildfördel i att dela upp signalen i en luminanskanal och två chroma-*, iställer för röd grön blå, får gärna tro det. jag kan inte se någon.

Jag ser en enorm skilland på min Panasonic PX30. Har jämfört på xboxen mellan microsoft orginal rgb scart och orginal komponenten med guldplaterade kontakter. Alla spel får ett helt annat färgljup och skarpare bild. Jag satt bara och gapade tex. Burnout 3 så ser man trafiken som är längre bort mycket mycket tydligare klarare. Och så när man kållar på film i xbox media center det går inte att jämföra med vanlig scart rgb.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

... däremot har jag märkt att vissa apparater envisas med att skicka komposit över scart istället för komponent, tex min tv/dvdspelare.

ett annat alternativ är att den inte skickar 720p via scart.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Skrivet av nolimitsoya.:

... däremot har jag märkt att vissa apparater envisas med att skicka komposit över scart istället för komponent, tex min tv/dvdspelare.

ett annat alternativ är att den inte skickar 720p via scart.

Men komponent skickar ju fortfarande 480p och det gör inte vanlig rgb scart och det är natt och dag mellan interface och progressive scan.

Inaktiv

jo, man kan skicka progressiv bild genom scart. om just din apparat inte vill göra det är det ju synd, men det har inget med scart som standard att göra.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Nej det går inte vanlig scart klarar inte äkta progressive signal. Den pallar inte bandbredden. Har rgb scart till ps2an och vissa spel som stjödjer progressive scan när man väljer det så blir det ingen bild. Och när man har rgb kabeln till xboxen så går det inte att välja någon utav p upplösinngarna. Står att det är progressive när jag spelar gamecube och ps2 på tvn men det är inte äkta progressive scan för scart pallar inte bandbredden. När det är äkta så blir det en helt annan bild det ska det stå progressive input nånting liknandes i den stilen. Och tvn jag har är bland dom absolut bästa crt som någonstin har gjorts.

Inaktiv

du har fel. du har en förmodligen tv som inte stöder progressive scan med pal, dvs 576p.
din datormonitor, exempelvis, kör progressivt över rgb. det enda som skiljer är kontakten.

nu ger jag upp övertalningsförsöken, bara acceptera det hela.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

johodå den klarar visst 576p. Och den stöjder både progressive scan i både pal och ntsc. Datormonitor har väl knappast scart utag. Det jag pratade om var att det inte går att köra äkta progressive scan över scart kontakt.

Inaktiv

men då gör inte dina boxar det då... det finns, som sagt, inga tekniska hinder för att skicka progressiv bild över scart. att kontakten inte skulle klara bandbredden är nys.
harman/kardon och lowe, exempelvis, skickar 576p över scart sedan länge.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

men då gör inte dina boxar det då... det finns, som sagt, inga tekniska hinder för att skicka progressiv bild över scart. att kontakten inte skulle klara bandbredden är nys.
harman/kardon och lowe, exempelvis, skickar 576p över scart sedan länge.

Okej sorry tror dig nu. Har läst någonstans att det är en omöjlighet att skicka progressiva signaler via scart och så har jag hört det av folk också som sysslar med hemmabio.

Medlem
Skrivet av Jühan:
Skrivet av nolimitsoya.:
Skrivet av nolimitsoya.:

... däremot har jag märkt att vissa apparater envisas med att skicka komposit över scart istället för komponent, tex min tv/dvdspelare.

ett annat alternativ är att den inte skickar 720p via scart.

Men komponent skickar ju fortfarande 480p och det gör inte vanlig rgb scart och det är natt och dag mellan interface och progressive scan.

Interlaced menar du antagligen? Jag vill inte vara petig utan jag vill bara veta vad som diskuteras.

Jag tror inte heller du behöver lägga ner dyra pengar på komponentkablar. Köp för kanske 4-500:- så blir du nog jättenöjd.
Och att vänta på att "HD-DVD/Blu-Ray ska gå ner i pris" kan nog vara lite segt. Klart du ska utnyttja din XBox till max.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Interlaced menar du antagligen? Jag vill inte vara petig utan jag vill bara veta vad som diskuteras.

Nej progressive scan.

Inaktiv
Citat:

... det är natt och dag mellan interface och progressive scan.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Citat:

... det är natt och dag mellan interface och progressive scan.

Men å jag menar ju det andra killen skrev. Visste inte riktigt hur det stavades

Medlem

språk-pwned


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar