Nya minnen till ny dator

Medlem
Nya minnen till ny dator

Hej hopp, nu är det dags att köpa ny burk. Har tänkt mig Intel Core 2 Duo E6300 på ett Gigabyte GA-965P DS3 (vilket fått bra överklockningsbetyg på sweclockers = bra inför framtiden), och ett litet GeForce 7900 GTX från Leadtek.

Jag har sett många diskussioner här ang. minnen på det senaste, men har inte blivit så mycket klokare för det. Vilka minnen bör man ha?

Moderkortet har minnesfrekvenser på 533 / 667 / 709 / 800 / 880 / 1067 MHz och bussinställningar på 100-600 MHz. Jag är tyvärr inte så insatt i världen av fsb och minnesfrekvenser, därför väjdar jag ödmjukast till er goda vilja att säga er mening om det hela.

Tack på förhand


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

533 är det mest prisvärda om du inte ska klocka, men det ville du ju göra?

jag funderar på att köpa ett liknande system snart, och jag ska nog köpa DDR667 för att få lite utrymme för klockning, men utan att bränna onödigt mycket pengar.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Om man nu ska ha 2GB DDRII minnen och är intresserad att att clocka så skulle jag nog gå upp på 800Mhz minnena.

Ska man jämföra 667MHz minne och 800MHz, så skilljer inte priset så farligt.

Kör med det 800MHz minnet som det är länkat till där och är nöjd.

För den som är intresserad av överklockning av c2d processorerna kan kolla här, så ser ni lite hur mycket dom har klockat dom olika processorerna

Kollar man där så är det många som får fina oc resultat även med lite långsamare minnen dvs 5400 och 5300 minnen. Dock rekommenderas ofta snabbare minnen vid överklockning.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Det blev bara 1 gb minne... jag tänkte att jag får väl uppgradera minnet i framtiden när det inte räcker till.

Tror ni minnet blir den första flaskhalsen? Processorn lär väl räcka längre än graffekortet också, antar jag?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Gen
Medlem

Minnespriserna är påväg upp =( Alltså rekommenderas att köpa det som finns.

Medlem

de har väl redan gått upp, komplett har iaf höjt priserna. men minnen lär ju inte vara dyrare om ett halvår än vad de är nu, den enda risken är väl att de inte är särskildt mycket billigare...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar