Inaktiv
Nån som vet?

Hejsan. Nu kommer alla bli arga här.
Jag har läst lite om klockning och dylikt, men guider ger inga mer precisa svar på frågor man har.

Jag har en AM2 på 2.4ghz, K9N NEO 550 samt 2GB 667mhz ram.
Som vissa kanske läst i en annan tråd körs minnena i 533 mhz eftersom det ger bäst prestanda med min CPU.
Då är alltså frågan om jag inte kan kicka upp CPUn en smula och använda minnenas fulla kapacitet.
Vore ju inte dumt att köra CPUn i typ 2.6 eller strax över och minnena i 667mhz.

Undrar liksom hur jag ska göra det. Hittar ingen sån avdelning i BIOS. Kanske finns i senare BIOS?
Finns det nån här som har liknande uppsättning som jag som vet hur man kan göra detta på ett enkelt och smidigt sätt?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Har du kollat denhär guiden på Sweclockers?

Har själv EPoX-moderkort och Intelprocessor, men i mitt BIOS heter det iaf CPU CLOCK och ligger under Power BIOS Features.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jo har kollat där. Men det hjälper liksom itne så mycket... Man är väl en smula handikappad när det kommer till sånt.
Men om jag har förstått det rätt så ska jag eftersom mina minnen klarar 667mhz sätta FSB på 333, skulle det i så fall ge mig 3 ghz på processorn då?
Står ju där att multipeln är låst på de flesta och verkar ju som att 9 är det som gäller... 9x333=2.997 ghz.

Om jag nu av nån konstig anledning skulle hitta till nån sån avdelning i BIOS, ska man våga testa det då eller vad gör man då? Jag vill ju inte att nått ska pajja


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Pajjar lär det knappat göra (ofc kan man aldrig garantera något när det gäller oc) så länge du inte höjer vcore vilket du med all säkerhet kommer behöva göra ifall du ska köra den i 3ghz.
Är inte speciellt inne på de nya AMD så är inte säker ifall de är totalt låst eller ifall du kan ändra multi neråt. Du kan ju testa iaf.

Inaktiv

Hittat det nu. FSB står på 200 och jag kan välja upp till 300. Kör med stockkylning och vill helst inte mixa med vcore. Ska man ge sig på ett försök att höja en smula? Kommer minnet ställa sig efter FSBn man ställer in på core? Hur är det med alla andra kompnenter i datorn, kommer de få högre belastning och sånt?

Kan inte se några multiplar där, så antar att de är låsta. Är inte ute efter en jätteklockning direkt, bara en del så man kan nyttja mer av ramminnena och lite på procssorn

EDIT: Dessutom står HT (?) på 800 valbart uppåt... Är det något som måste tas med i kalkyleringen också?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Kunskapsbankerna tömda på det området på FZ?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

det är bara att testa. höj i steg om 10 och se vad som händer. kan tyvärr inte ge något klart svar om hur AMDs dividers fungerar. men de förinställda intervallerna kommer att ändras (tror jag). bara att välja det som passar bäst.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar