Inaktiv
Dual channel

Hallå.

Tjackade just ett till ramminne, DDR2 667 mhz, så nu har jag två gb.
De körs i dual channel, men bara i 533 mhz står det när jag startar upp datorn. jag orkar inte googla och sånt om någon redan vet varför det blir så och vad man kan göra åt det?

Tack och hej


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

minnet körs syncat mot din fsb. gissar att du har en intel med 1066mhz fsb?
i fallet amd med am2 försöker minnescontrollern hitta en divider som är så ofarlig som möjligt.

kort sagt: det är inte alltid det blir snabbast bara för att minnet går så snabbt det kan, och det är definitivt inte säkert att moderkortet automatiskt hittar rätt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Jag är lite dum iofs. Kollade hemsidan och där stod det:
Due to the High Performance Memory design, motherboards or system configurations may or may not operate smoothly at the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) standard settings (BIOS Default on the motherboard) such as DDR2 voltage, memory speeds and memory timing. Please confirm and adjust your memory setting in the BIOS accordingly for better system stability.

Bara för att vara säker, innebär det att jag ska in och pilla i BIOS och ställa in hastigheten 667 manuellt? Inget börjar fräsa och brinna då?

Har förövrigt en AM2a...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

det innebär det inte alls, med nödvändighet.
var _jättesäker_ på att de inställningar du gör verkligen förbättrar prestandan, och inte försämrar den. risken för det senare är nämligen tämligen stor. minnescontrollern försöker som sagt välja en divider som gör övergången processor<->minne så smidig som möjligt.

fram med superpi och äldre 3dmarks.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Jo tankat det nu. Men jag vet inget om minnen, vad ska jag ställa de på i BIOS? Finns ju inte 667 som alternativ direkt... Kollar på memory clock och kör man manuellt kan man välja mellan 200, 233, 266, 300 och 400 mhz typ. Jag vet inte vilken jag ska köra i. nån som vet kanske?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

300 borde bli bäst; det blir 600mhz på marknadsföringsspråk. du kommer inte upp i 666mhz, men det är som sagt för att det inte går dela snyggt med fsb.

edit: så länge du håller dig på de förinställda intervallerna, och inte justerar minnesfrekvensen mhz per mhz för att få den till exempelvis 666mhz, kan du strunta i prestandamätandet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

det nolimitsoya försöker säga om hastigheterna är att om minnet kör i 100 km/h och processorn i 90 så måste den ena hela tiden vänta på den andra
går alltid smidigast om allt sker simultant


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

haha, bästa jämförelsen prikk


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Innebär det att det är värdelöst med 667mhz minnen? Eller kan jag utnyttja minnenas hela kapacitet?
Har en AM2 på 3800+ 2.4 ghz, kan jag inte köra minnena med mer prestanda(även om det är marginellt) i 667 mhz?

Prikks förklaring var grymt pedagogisk


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Innebär det att det är värdelöst med 667mhz minnen? Eller kan jag utnyttja minnenas hela kapacitet?
Har en AM2 på 3800+ 2.4 ghz, kan jag inte köra minnena med mer prestanda(även om det är marginellt) i 667 mhz?

Prikks förklaring var grymt pedagogisk

Om du klockar cpun så har du nytta av ett minne som klarar lite högre frekvenser, annars är det ganska onödigt. Om det inte är ett minne som klarar låga timings.

Inaktiv

"Supporten" sa att jag skulle köra fsbn i 333... Innebär det att jag ska in i memory clock, in på manual och ställa den på 333 mhz?

Egentligen är det väl bara nån poäng med processor över 2.6 ghz och då med 800 mhz-minnen enligt vad jag läst typ, men jag vill köra mina i 667 ändå om det är möjligt och inte sänker prestandan :D...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

supporten har fel. du ska ställa minneshastigheten till 300mhz, och fsb ska du öht inte röra.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Ok, tackar och bockar


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ställde minnena på 333mhz. 2x333=667 (?!) tydligen... Så nu körs de som sagt i 667 mhz, men fick 1 sek sämre i SuperPi på 4m-testet. Så antar att soya hade rätt med att det kan försämra prestandan genom att öka memclock. Ska testa på 32m sen och se skillnaden där


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

men du skulle ju inte ställa 333mhz! >_< 300mhz* var det ju som gällde.

*eller det av moderkortet föreslagna värdet närmast under 333mhz.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

men det är ju det han konstaterat på egen hand nu


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Haha vafan sorry då! Finns bara fyra steg, och närmast under 300 är 266=533... Kan väl antagligen inte ställa in något annat då.

Om någon orkar så kan ju nån förklara varför man inte kan köra 667 mhz med ökad prestanda? Obildad inom ämnet som man är
Länka gärna till nån enkel guide eller nått som förklara om ni har någon på lager!

Tack


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

läs tidgare poster, och läs min sista igen. notera skillnaden mellan 300-, och 333mhz.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar