U2:XMP vs Section 8 BETA

Medlem
U2:XMP vs Section 8 BETA

Då var det dags att komma tillbaka efter bloggsemester och vad finns det för bättre skäl än att testa ett nytt spel med potential?

Hur står sig Section 8 mot tidernas (enligt mig) bästa lagbaserade fps?

Jag tänkte börja med lite bakgrundsinfo kring XMP för er som inte spelade det. I XMP fanns det tre klasser att välja mellan, Gunner, Tech och Ranger. Dessa klasser var ganska balanserade och en skicklig spelare kunde dominera med sin favoritklass men var inte oövervinnerlig. Vidare så bestod spelmekaniken av ett antal viktiga beståndsdelar; artefakter som fungerade som flaggor (CTF), ström källor som behövdes för att driva artefaktnoden (där man cappar), jumppack (boost), deployables (minor, turrets, stängsel) och fordon. Vidare fanns även spawn points (SP) som man var tvungen att äga för att kunna spawna där.

Spelet krävde en hel del taktik och gameplay, t ex ska du satsa på ström och SP eller gå för artefakterna direkt? Det vanligaste var att man var 7 på varje lag och matcherna pågick i ca 20-30 min (maxtid).

Spelet drevs av Unreal 2 motorn och led av ganska dålig nätkod, det blev inte bättre av att Atari beslöt att säga upp studion som tagit fram XMP. Trots bristande support och en masterserver som var mer nere än uppe så hade spelet en trogen skara fans. Det fanns turneringar och cuper, ladders osv. Och jag lade ner många timmar på det med mina klankompisar.

Section 8
I S8 finns det inga flaggor att cappa och ingen ström eller SP. Här gäller det att hålla noder och utföra uppdrag, som att eskortera en VIP eller fordon. Det finns dock deployables som man köper för pengar som tjänas i spelet när man dödar motståndare eller utför uppdrag. För alla uppdrag får man även poäng och det lag som först når 1000 poäng vinner matchen.

Jag upplever S8 som ganska rörigt men ändå underhållande, självklart är detta endast beta och jag spelar ju public matcher så något vidare lagsamarbete är inte så aktuellt. Dessutom är de flesta i likhet med mig ganska förvirrade.

Nåväl. Själva kontrollen är ju oerhört viktig i fps och därför tänkte jag nämna lite om den. Du har ett antal olika "mätare" som du kan använda dig av, sprint, jump boost, laga/fixa. De funkar riktigt bra och man får tillbaka mätaren efter ett tags vila, precis som i XMP. Du har ett vanligt sikte, men kan om du håller in höger musknapp zooma in på en motståndare och får då möjligheten att låsa på denne i några sekunder. För er som skyr auto aim är det bara att låta bli att låsa, men jag tycker att det kan vara fördelaktigt att låsa i vissa situationer. Det som stör mig allra mest och oerhört mycket är att man inte kan dodga! Detta gör att själva striderna blir ganska statiska och det är svårt att göra undanmanövrar. Jag tror att striderna skulle bli mycket mer dynamiska om dodge infördes och även roligare!

I S8 har man både liv och en sköld, först tar skölden stryk och sen livet. Det går att hela sig själv och andra för vissa klasser, men det är inte så ofta man hinner göra det. Ja just det klasser ja, jo det finns ett helt gäng 6-7 st men lite olika vapenarsenal och andra förmågor. Alla är väl nödvändiga för lagets framgång antar jag, men jag vet inte om alla verkligen behövs?

De matcher jag har kört är 32 spelare så det är ganska mycket folk i farten och kartorna är kvadratiska med fyra baser. De verkar någorlunda balanserade och ser helt okej ut, lite kantiga här och där kanske men det kan man ta.

En annan funktion som skiljer S8 mot XMP är att man får XP i S8, du går alltså upp i level av att göra saker som är bra för laget. Exakt vad detta levlande innebär har jag inte hunnit testa ordentligt än, men en höglevel är ganska mycket svårare att få ihjäl än en vanlig rekryt som undertecknad. Jag antar att det är lite som i CoD, att man kan låsa upp uppgraderingar till vapen och dräkten.

Burn in. Ja så kallas det när du spawnar, har ni spelat Medal of Honor: Airbourne så vet ni vad det handlar om. Man hoppar från ett rymdskepp och faller mot slagfältet, ca fem sekunder innan marken slår man på bromsraketerna och landar. Det går att styra vart man ska landa sista biten och är man skicklig så kan man landa på en motståndare och göra mos av denna. Det är ganska skönt att man kan bestämma var man vill spawna då det gör det lättare att hjälpa till vid olika taktiska moment.

Det skulle vara intressant att testa och spela lite klanmatcher för att se hur eller om det ens är någon idé.

Skillnaderna mot XMP är stora som ni har märkt men det är dodgeningen som känns som en deal breaker för mig, ett av de bästa delarna i XMP är just rörelsen. Skulle de lägga till dodge och införa ett något förenklat spelsätt för klanmatcher så tror jag att Section 8 har en chans att bli ett riktigt bra spel. Känslan finns där men det faller lite på de statiska stridsmomenten och de för många uppdragen.

Jag kommer att hålla ett öga på detta spela och är villig att testa det på klan-nivå om min gamla klan bestämmer sig för att det är värt ett försök!

#blogg


signatur

Tempus fugit.

Medlem
U2:XMP vs Section 8 BETA

Tack för infon, bra med lite förtydligande...

1
Skriv svar