Funderingar kring nytt datorköp

Medlem
Funderingar kring nytt datorköp

Hej på er skulle behöva lite vägledning till att välja rätt delar till nya datorn jag håller på spara till.

Så här ser listan med hårdvara ut för tillfället.
*Updaterad Lista*, Chassit

Det jag ska använda datorn till är mest spel,3dprogram,photshop och eventuel video redigering om man ska gjöra nån spel film.

Vilket leder till att jag behöver en ganska kraftfull dator men ändå relativt billig x-fi ljudkortet och sånt lulul kan man ju köpa i efterhand om nu inte priserna sjunker så pass mycke så man har råd.

Kan jag överklocka? Nej aldrig vågat mig in på det rädd att det ska lukta bränt efter man ändrat nått men lär nog pröva på det om man ska kräma ut lite mer av den nya datorn.

Köpet lär väll bli i November/December beroende på hur mycke pengar jag hunnit spara ihop kanske blir 11-13000kr då och priserna lär väll förhoppnings viss sjunkit lite mer.

Ni får väll komma med förslag på vad som kan förbättras eller vilka delar som bör bytas.

Medlem

hmm, är det bara jag som inte kommer in på kompletts hemsida idag?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Nu skulle jag kunna svara mycket kort och koncist på din fråga, men väljer att avstå då det känns som ett allmänt slöseri på utrymme att endast skriva två bokstäver, därför passar jag på att svara på Bravos inlägg och säga: Det där ser ju mycket bra ut, men dagspriset ligger väl på en bra bit över dina budgeterade 11-13K? Du får väl hoppas som du sa att priserna sjunker något... Däremot vet jag att du omöjligt kan bli missnöjd med datorn med de ingredienserna. Ska du vara riktigt häftig ska du ju köpa Crossfiremoderkort och sen hävda att det kan vara värt att köpa ett CF-kort i X1900-serien, även om det är en dödslögn :D...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Mjo funderat lite på crossfire det är väll likadant som med sli att man måste ha 2st av samma kort eller måste man köpa sånt där master och ett retail?

Annat än det är väll bara moderkortet som är dyrare om man vill ha någorlunda stabilt system vilket budgeten blir lite otillräcklig som paddan säger.

Inaktiv

Crossfire är väl ändå sjukt ovärt? Tänk inte ens på det. Först måste du ha ett annat moderkort, sen två ATI-kort från samma serie, men ena måste vara CFmaster. Inte värt att lägga så jävla mycket pengar på nått sånt...
DX10 kommer ju vara standard om något år och att köra CF eller SLI nu är rätt onödigt...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ja känns ju lite onödigt nu när man tänker på det
Kanske bara räcker med ett nytt moderkort om inte annat eller behöver man ett nytt ändå när Dx10 korten släpps?

Inaktiv

Tror inte man ska behöva nytt moderkort inte... Däremot måste man nog lägga pengar på Vista för att ta del av DX10, plus ett DX10 kort då så klart... Men dröjer...

Det moderkortet du har där uppe är ju fint, behöver väl inte byta det?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Du skulle väl kunna byta ner dig lite när det gäller jsut moderkortet? Ska du inte klocka räcker kanske ett mindre exklusivt kort? Jag vet iofs knappt något om Core 2 Duo..


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Nja ska nog överklocka lite iaf men inget extremt och kör dessutom ett budget moderkort på den här datorn och är inte särskilt nöjd funkar ju men ljudet och det är ganska taskigt.

Känns ganska onödigt också att köpa nått budget när man har hög kvalite saker på dom andra delarna som när man gjorde det misstaget på den här datorn

Inaktiv

http://www.netgiganten.se/index.php?cPath=21_44

core2n där är ok, har svalare gpu efter 1 timme spelande på max än med min förra dator's gpu när den var i idle.

Medlem

Nu tog dom tydligen bort grafikkortet från sortimentet så får väll välja nått annat...

Funderat lite på det här men hört att fläktarna som sitter på ska vara ganska högljudda om nu nån kan bekräfta det?

Inaktiv

Tja enligt diverse recensioner om kortet så låter det utav helvete Men det gör typ alla bra kort med stockkylning, bara byta!


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ok uppdaterat listan lär väll kanske byta ut till ett moderkort med ett som har 2st pci-e slots om det blir nån prissänkning för framtida bruk.

Och jätte schysst av dig paddan som hjälpt till!

Lär väll bumpa tråden om det blir nått nytt problem eller ny hårdvara.

Inaktiv
Skrivet av Bravo:

Ok uppdaterat listan lär väll kanske byta ut till ett moderkort med ett som har 2st pci-e slots om det blir nån prissänkning för framtida bruk.

Med tanke på att du kör med ATI kort se till så att det är crossfire stöd på moderkortet som du byter till isf. Du har säkert koll på det men ändå värt att tillägga.

Dumt att köpa ett sli moderkort om man har ATI kort


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Beror väll på om det är ati som släpper dom bättre dx10 korten lite svårt att veta nu känns som att kasta pengar i sjön att skaffa crossifre om man ska byta till ett dx10 kort sen.

Medlem

Hur kommer det sig att gryma grafikkort är så billiga nuförtiden? Gainwards 7950 GTX 512 mb (förvisso GDDR3 och inte 4) kostar under 3000 kr, hur kommer det sig? Och vad skiljer minnen du valt från http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311920&view=tests dessa minnen? Varför är ett par minnen med högre hastighet så mycket billigare?


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

nj
Medlem
Skrivet av Langos:

Och vad skiljer minnen du valt från http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311920&view=tests dessa minnen? Varför är ett par minnen med högre hastighet så mycket billigare?

Det där är väl bara ett enda 1024MB's minne och inte ett par vad jag kan se, så det kostar ju då mer än minnesparet Bravo valt gör per minnessticka.

Inaktiv
Skrivet av Langos:

Hur kommer det sig att gryma grafikkort är så billiga nuförtiden? Gainwards 7950 GTX 512 mb (förvisso GDDR3 och inte 4) kostar under 3000 kr, hur kommer det sig? Och vad skiljer minnen du valt från http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311920&view=tests dessa minnen? Varför är ett par minnen med högre hastighet så mycket billigare?

Vart kostar 7950GTX under 3000?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Gen
Medlem

7950GTX? Antingen är det 7950GT, 7950GX2 eller 7950GTE (Extreme - överklockat)

7950GT 512MB precis under 3000 :
http://www.inet.se/Datortillbehoer/Grafikkort---TV-kort/LeadT...
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325457

Inaktiv

7950GTX ser exakt likadant ut på bilderna och har exakt samma specs som 7950GX2 så de är samma... Softwareexpress är lite virriga tror jag.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Där ser man, fel på samtliga punkter. Det var inte ett GTX-kort utan ett 7950GT jag såg för 3000kr på komplett och minnet var ju som ni påpekade bara en 1024-sticka och inte 2 gig... jag måste ha varit trött


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Fundera på om jag ska byta till det här nätagget istället bZerk, 500W, ATX 2.2
Kan man kanske beställa den med lådan låter det som ett smart drag?

Annat än det så grubblar jag mest bara på om priserna kommer sjunka nångång priset på minnerna gick ju upp med 1000kr för nån månad sen borde ju sjunka ned till förra priset snart samma med grafikkortet som öka med 500kr

Inaktiv

bZerk gör bra nätagg iaf, så du lär inte bli besviken där. Hur ljudnivån är på dom vet jag dock inte.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Okej nu börjar det närma sig beställning gjort om lite i listan för att få lite bättre stabilitet på processorn.

Magrare Beställning

Det jag ändrat
*Minnen
*Grafikkort - Ungefär samma för dom tog bort det gammla
*Moderkort lite bättre stabilitet med processorn

Ska beställa lådan och nätagget i slutet på månaden tror jag, så jag vett om jag kan beställa delarna efter det

Inaktiv

Kanske ändra till ett X1950Pro för typ 1500 kr istället? Vet inte om prestandaskillnaden de korten emellan motiverar ett X1950XT. Inte hittat nån benchmarkfämförelse på korten, men leta efter det du.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Det här eller? Sapphire Radeon X1950PRO 256MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI-I, Lite-Retail är väll en skillnad på 5-10% skulle jag tro det jag valt har lite högre klock frekvens.

Fast skulle ju upgradera till dx10 så ska man chansa på "budget" kortet för då kan jag nog beställa idag

Medlem

jajja nu har jag då beställt iaf vart budget kortet hoppas man inte blir besviken.

1
Skriv svar