Datorn bara stannar

Inaktiv
Datorn bara stannar

Hejsan, jag har köpt en ny dator från [http://www.datorbutiken.se] och så fort jag har slagit på den och gått in på mitt användar konto så stannar den bara upp .. jag kan röra musikonen men inte klicka på nånting. Vid första användningen av datorn hann jag fixa lite inställningar och installera ett antivirus men inte mer. Har försökt att bara dra ut kontakten och starta om men det är samma resultat varje gång. Alla sladdar sitter i rätt så jag kan inte riktigt fatta vad problemet är.

Ska försöka ringa DBs kundtjänst men jag tänkte att jag ändå kunde fråga här när höll på.

Medlem

Känner inte riktigt igen det beteende du beskriver, men vanliga anledningar brukar vara:

  • Glapp i kontakter, kolla en extra gång.

  • För dålig kylning, prova att hänga av sidan på burken.

  • Underdimensionerat nätagg.

  • Virus. XP utan SP2 är sårbart.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

har du nåt annat konto som du kan testa logga in på? fungerar tangentbordet?


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Jag kan inte fixa nåt annat konto eftersom den som sagt stannar så fort jag går in =/ och jag vet inte säkert om tangentbordet funkar - samma anledning som ovan.

Inaktiv
Skrivet av w4rhog:
  • Virus. XP utan SP2 är sårbart.

Vad exakt är det?

Inaktiv

SP2 är uppdatering på XP, man kan tanka det men det tar en stund via Windows Update... Låna nån polares skiva...
Att det skulle bero på värmen är endast troligt om dina fläktar pumpar in typ 100 gradig luft, vilket de inte gör, så det är knappast problemet....


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ja eftersom datorn stannar direkt man slår på den så har jag ju ingen chans att kunna tanka det eller använda nåns cd. DBs kundtjänst är stängt för tillället men jag ska testa imorgon igen, de borde ju kunna lista ut problemet och fixa det.

Har kollat alla sladdar en extra gång och har hängt av sidan av datorn även om det som sagt inte var särskilt troligt att det kunde lösa problemet.

Medlem

lite av ett standardsvar, men installera om windows och formatera disken? låter som det redan var installerat vid leverans, opålitligt imho


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag väntar tills på måndag då kundtjänsten öppnar igen, eftersom jag hade beställt montering och test av system så borde ju allting fungera som det ska vid leveransen, och eftersom det nu inte gör så kanske man kan få pengarna tillbaka det väntar jag gärna på även om det nog tar 1-2 veckor att skicka datorn till dom, få det fixat och sen tillbaka skickat igen.

Inaktiv

Vafan monterat och testat ska ju funka... Snackar de skit på datorbutiken eller?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Vafan monterat och testat ska ju funka... Snackar de skit på datorbutiken eller?

Man vet ju aldrig hurpass stressade de är, och om de bara sätter ihop burken, startar den och ser om den postar och anser att det är testat.
Sedan så finns det ju en till faktor som spelar in efter datorn lämnat db; postens hantering av paketet.
Mycket kan hända med kylning, och annat, om postarbetare får för sig att spela fotboll med paketet tex (som jag minns att någon mer eller mindre råkat ut för här i gamla forumet för ett antal år sedan).

Medlem

Troligen ett virus eller annat skitprogram.

Enklaste sättet att få ordning på det är nog att installera om OS:et, men se till att nätverkssladden är utdragen medan du gör det. Sedan tar du och installerar SP2 (som du förstås har laddat ned separat). Slå därefter på brandväggen och anslut till sist nätverkskontakten.

Den som installerar XP utan att ha brandväggen igång får garanterat virus, den tid det tar att installera OS:et är flera gånger större än den tid det tar för virus att hitta datorn på nätet, tyvärr.

Medlem

Nu hör det ju till saken att SP2 redan finns när man installerar Win XP från en ny skiva. Alla XP-skivor det senaste året eller mer har det inkluderat.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Det beror som sagt var på XP-skivan, men ok, fortfarande gäller att under installationen av XP skall man ha nätverkssladden utdragen tills man slagit på brandväggen.

Inaktiv

Vet inte om det här är värt att nämna men fläktarna låter ganska orderntligt när jag har datorn igång, det har nog ingenting med att datorn stannar att göra men isf så är det ju bara ett till fel dom har missat. En annan sak är att jag inte har någon internet uppkoppling på den nya datorn än (har lite problem med routern) och det utesluter väll underdimensionerat nätagg.

Som Hwergelmer trodde så var Win XP installerat redan vid leverans men om jag då ska ominstallera hela OS'et är det bara att köra en XP - cd då? Och hur vet jag att datorn inte stannar igen precis när jag ska börja installationen =/

Medlem

Om du känner dig osäker kan du ju som sagt utnyttja garantin. Men att installera XP är inte särskilt svårt. Här finns en enkel guide, "Ominstallation över ett befintligt operativsystem utan att ta bort partition, med möjligheten att formatera" är väl det du är ute efter. Filsystemet du vill använda är NTFS. Läs igenom guiden och fråga här om det är något som är oklart .

Nätaggregatet är det som ger burken ström, och har alltså inget med Internet att göra. I vilket fall borde det inte vara problemet, datorbutiken.se ska vara kompetenta nog att sätta in ett passande nätagg.

Mitt tips är alltså att du testar att installera om XP, fungerar inte det är det bara att lämna över problemet till datorbutiken.se.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Hmm, ja ok jag testar en ominstallation av Win XP, fungerar inte det så finns det väl inte mycket mer jag kan göra.

Tror ni de tar betalt för att ta emot datorn och fixa den eller ingår det i garantin?

Medlem

det ingår, säger de något annat är det bara att sätta ner foten


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

"Ominstallation över ett befintligt operativsystem utan att ta bort partition, med möjligheten att formatera"

Jag behöver inte spara några filer alls, är det ändå samma alternativ?

Medlem

yes, allt tas bort om du väljer att formatera


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Kan inte hitta min cd med drivirutiner så jag får be dem skicka en, det kan också vara så att problemet inte ligger i XP utan i Office, jag installerade det på datorn och efter det så blev det problem. Men om jag bara ominstallerar och formaterar så förvinner ju ändå alla program så då fixas det både om det är XP't och Office.

Annars får dom som sagt hitta felet på datorbutiken.se.

Medlem

Det kan också bero på att när du installerar windows utan SP2 så kan du få in virus direkt. Det har hänt mig en gång. Men jag fick bort den på www.microsoft.com jag sökte upp vad viruset hette sen tog jag bort det förhand. Men försök fixa SP2 för det är rätt viktigt.

Medlem

Xzla: läs tråden


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Nu har jag äntligen lite tid övera att fixa det här, drivrutin cdn behövdes inte utan man kan uppenbarligen använda mjukvaran till moderkortet och grafikkortet. Men när jag har tagit mig fram till
"Tryck S för att installera fler styrenheter. Var beredd med drivrutinsdisketten och stoppa i den"
så stoppar jag i första cdn och det står bara att den inte kan hitta någon information i diskettenheten om drivrutiner till datorns tillverkare (eller nåt liknande) .. hjälp plx

(problem löst)

1
Skriv svar