Har fått sååå långsamt bredband - BBB

Medlem
Har fått sååå långsamt bredband - BBB

Har tidigare haft Chello-bredband, 10Mbit. Kom upp i hastigheten 0,8-1Mb/sek när jag tog ner saker via fz.se.
Nu med mitt nya, dyra bredband från Bredbandsbolaget, 24Mbit, så når jag endast till 0,4Mb/sek.

Har mailat BBB men de kommer säkert säga att de "lovar upp till 24" men vad skulle ni göra? Är det värt att betala för detta? Jag kan väl nästan lika gärna ha 2Mbit?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Du tankar i ungefär 3,5-4Mb hastighet och du kan ju alltid kolla med testprogram som tex TPtest och se vad du får ut och sen jämföra med vad du borde få ut genom att prata med supporten så kanske de kan hjälpa dig bättre.


signatur
Inaktiv

Du borde kunna kräva sänkning av månadskostnaden om inte annat... Att säga att hastigheten går "upp till 24mbit" är att inge falskt hopp i de flesta fall... gnäll!


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Du borde kunna kräva sänkning av månadskostnaden om inte annat... Att säga att hastigheten går "upp till 24mbit" är att inge falskt hopp i de flesta fall... gnäll!

Tja, med tanke på att alla ADSL-leverantörer har just precis den där formuleringen (om jag inte helt missminner mig) då det är rätt många faktorer som spelar in på hur snabbt det i slutändan blir. Kvalitén på kopparledningarna mellan abbonnenten och telestationen, det rent fysiska avståndet etc.

Dock så borde BBB kunna göra en felsökning och försöka ta reda på vad som kan orsaka de väldigt låga hastigheterna, men om det sitter i kopparledningarna så finns det nog inte mycket att göra.

Medlem

Har testat med TPTest och det verkar som att jag inte ens kommer upp i 3 Mbit. Ska försöka kontakta supporten och höra vad de säger.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Hadde 15mbit innan ett oväder, en blå blixt åkte genom telesladden och träffa modemet, sen fick jag samma hastighet som du, blev tvungen byta ut modemet/gatewayen.

Inaktiv

kör du trådlöst eller med kabel, jag har ca 2-3 mbit med trådlöst och nästan 20mbit med kabel. Trådlösa är skit med massa pl, iofs så har jag modemet på undervåningen och datorn där uppe. Orkar inte dra kabel för tillfället men ska fundera ut en lösning.

Medlem

Jag har inte trådlöst. Men det var tydligen lite felkopplat, fick hjälp av en teletekniker. Nu har jag kanske 12-13. Ska testa igen för att se att det verkligen är så.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Gen
Medlem

Har runt 15-16 och kan inte få mer p.g.a. avståndet till telestationen som var över 1800m (tror jag). Har du kollat ditt avstånd?

1
Skriv svar