Välbalanserad gloria

Medlem
Välbalanserad gloria

Jag finner det underligt att ett spel kan tyckas illa om så till den milda grad att man tar till brinnande stickor och bonderedskap var gång det nämns. Det är nu knappa två år sedan Halo 3 landade i många människors händer och det säljer fortfarande bra med tanke på sin ålder. Det spelas på många olika sätt, främst mot andra via internet. Så mycket att IGN tycker det är värt en nyhet (som givetvis Kotakufierats). Det verkar vara svårt för vissa människor att greppa ordet "populär" och dess innebörd.

Halo 3 är bra. Det är inte svårare än så. Utvecklarna fortsätter att stödja genom att sälja tillägg och på andra sätt visa sin inblandning. Men de hade inte kunnat göra det om inte folk hade uppskattat och frågat efter sakerna som dyker upp. Det är måhända ingen revolution, men det är baskemig nära då man inte kan släppa det.

Ta Counter-Strike som exempel. Det sitter fortfarande människor och letar motståndare på IRC. Det uppdaterades senast 2004 men folk vägrar släppa det. Det är också ett bra spel som är enkelt, snabbt och lätt att ta till sig. Om någon man möter inte gillar det så slutar det i min erfarenhet med en axelryckning och inte en verbal lynchning. Varför ska Halo särbehandlas? Är det så att ett spel till datorn är lite smidigare att ta till sig? Om man antar att hatet borgar i den konsol-skyddar-hysteri som är signum på internet kan man dra några slutsatser. När man inbördesbråkar datornördar emellan så är det processorer och grafikkort som oftast används som ammunition. Spel behöver aldrig hamna i kläm på samma sätt eftersom de kan spelas av alla. Oavsett konfiguration.

Det Counter-Strike gjorde för PC-spelandet har Halo gjort för konsolspelandet. Den nästan osynliga match-sökningen och LAN-möjligheterna i samma paket är ett recept till framgång som många tar efter. Det kommer brädas en gång i framtiden av någon som tar det ytterligare ett steg framåt, men tills dess är det ett bra spel. Det är så enkelt att tolvåringar kan plocka upp det och faktiskt spöa dig. Men bara för att deras röster hörs (tack vare inkluderad hård- och mjukvara) blir det enligt vissa sämre. Playstation 3 är skyddat från detta till viss grad då det krävs en extra investering för att använda det ynka röststöd som finns.

Halo 3 kommer att hållas vid liv i ofantligt många dagar. Halo 2 har inte försvunnit än. Att då uppföljaren med bättre infrastruktur skulle göra det på ynka två år är sannerligen inte troligt.

Acceptera det.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv
Välbalanserad gloria

Halo-spelen är bra. Ettan var t.o.m. lite revolutionerande. Att de skulle vara mer än så är propaganda som skapats av Microsofts aggressiva marknadsföring.

Halo 2 spelas fortfarande för att det är ett flaggskepp till en gammal och billig konsoll, och det går knappt att hitta en dator idag som man inte kan spela CS (gratis) på. Jag vill dock inte antyda att Halo 2 är i samma liga som CS.

Halo 3 tycker jag är direkt vidrigt i multiplayer. Smidigt matchsökande och lättspelbarhet är en ganska klen tröst.
Jag har inte spelat mycket singleplayer, men allmänt känns det som Kejsarens nya kläder i spelformat. Endast smarta spelare ser hur det är något annat än ett sminkat Halo 2 - som i sin tur var ett sminkat Halo 1 med dual wielding. Fast byt ut smarta mot invigda i xbox klubben.

CoD4 är nog den enda milstolpen i genren sedan CS, och om inte Modern Warfare 2 bräcker det så kommer vi få vänta till nästa konsollgeneration.

Medlem

Men det går inte förneka Halo's inverkan. Det har påverkat hela strukturen på vilket Xbox Live bygger. Matchsökandet är något som jag ser som en större grej än spelet.

" Endast invigda i xboxklubben ser hur det är något annat än ett sminkat Halo 2"?

Halo var en milstolpe. Det går inte att förneka. Siffor ljuger inte. Det antal folk som spelar hela tiden är förbluffande. MLG har en guldkalv i Halo-turneringar och jag hade faktiskt äran att se ett gäng riktigt duktig spelare en gång. Det är en helt annan nivå än vad man någonsin sett på Live. Det är CS för en ny generation. Det är CS på konsol.

Att CoD4 är bättre på vissa sätt nekar jag inte till. Men det är bara nummer två.


signatur

- Ät mig levande.

Medlem

Det antal som lyssnar på Britney Spears är också förbluffande >:D

Medlem

Eller för den del Michael Jackson.


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar