Minnes komplabilitets fråga

Inaktiv
Minnes komplabilitets fråga

Har för nuvarande A-DATA x2 512mb ddr PC3200 400mhz (3)

Problemet är att jag vill slänga in yttligare x2 512:or så jag sammanlagt får 2048 (4 minnes-bussar).

Problemet är att de minnen som jag redan har är i förmodligen cl 3 eftersom "(3)" av mig själv anses som cas hastighet?! inte fungerar så bra med Twinmos PC3200 512mb ddr cl 2.5. Får långa pip, och enligt mitt moderkort Abit så är det en indikation på att något med minnena inte är som det skall! Så nu behöver jag lite tips om vart jag kan tänkas hitta exakt likadana minnen som jag redan har, eller om något annat märke med samma cl eller inte kanske ev funkar tillsammans.

www.prisjakt.se
www.buggy.nu
www.google.se

Dessa siter jag har använt hittils utan något vidare resultat, väntar också på inkommande support mail från datorbutiken där jag senast köpte mitt moderkort/minnen m.m. för att höra om det finns något dem ev kan hjälpa till med.

Kollar för tillfället också på Abit's hemsida också.

Oh, vore tacksam för något hett tips förståss!
Ha en bra dag

Mvh
Mr.B

Inaktiv

De borde fungerar tillsammans, men köras i cl 3 allihop... Pipen ska man väl ta på allvar, så kanske är något minne paj eller nått... Kör memtest86 ett tag och se om du får några errors.. Först med alla, sen plockar du ut ett och testar igen osv...
Sen kan du ju alltid läsa på själv minnena vad det är för några... Brukar stå på en liten vit lapp på minnet typ : PC3200 400mhz CL3, och tillverkare också!
lycka till


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Inaktiv

Ja det är det väl... Men köp inget förrens du kört memtest86. Kan ju vara så att ett minne är paj och då har du ju rätt att få ett nytt osv antagligen eftersom många har livstidsgaranti och sånt.
Men om du har cl 2.5ram hemma så är det ävl lika bra att köpa nytt sånt istället? Lite snabbare..


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Umh..
Något fel på minnen är det inte, tro mig..
Va inte i frågan där som jag ville ha svar på riktigt.. det var mer angående cas hastighet, samt märkets kompabiliteten som jag var mer intreserad av..

Anledning till att jag vet att minnen inte är trasiga är för att dom självständigt funkar när dom inte är tillsammans, samt att memtest från 1.65<->3.2 visar att dom är fullt funktionsdugliga!

Jag tror däremot att Hi performance A-DATA minnena som jag har är lite lustiga med mitt Abit moderkort tillsammans med andra märken(samt cas hastigheten). Exakt vad är det jag försöker ta reda på.

Men tackar så hjärtligt för de tips jag har fått hittils!

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Men om du har cl 2.5ram hemma så är det ävl lika bra att köpa nytt sånt istället? Lite snabbare..

Dom x2 512mb som jag har är cl3 så skippa dom och köpa alla 2.5 blir lite väl dyrt för min smak. Ska ta och fundera lite på hur jag lättast kan lösa detta, fortsätt komma med tips, tacksamt!

Mvh
Mr.B

Inaktiv
Skrivet av Robin_EL:

Du vet att ddr och ddr2 inte har samma typ av minnes-bussar? Dvs att du inte får ner ett ddr2 minne i en buss som stödjer ddr1:an längd och pin är lite olika..

Inaktiv

min polare har ddr 1 minnen på ett moderkort som har ddr2 :S


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

Ja det verkar lite konstigt... Trodde stickorna var annorlunda designade just för att det INTE skulle kunna användas i annan hårdvara än de var tänkta för... Nånting verkar vajsing då...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Ja det verkar lite konstigt... Trodde stickorna var annorlunda designade just för att det INTE skulle kunna användas i annan hårdvara än de var tänkta för... Nånting verkar vajsing då...

De har olika pinnantal så antagligen är det ett moderkort som har stöd för både DDR och DDR2-minnen.
Vill minnas att jag sett iaf något sådant från någon budgettillverkare (ASRock verkar ju tex gilla att blanda ny teknoligi med äldre för att skapa lite prisvänliga uppgraderingsmöjligheter, vet att de hade ett s939-moderkort med både PCI-E och AGP).

Inaktiv
Skrivet av nj:

vet att de hade ett s939-moderkort med både PCI-E och AGP).

Japp, Asrock 939 Dual SATA2 kör både PCI-E och AGP. Vet inte hur det är med ddr och ddr2 där dock.

Hur som helst, får väl se om mitt problem löser sig idag när jag får testa ett par andra märken än Twinmos och dessutom med cl 3

Wish me luck!

Inaktiv

Ok, hemma är hemma på lunchen nu och satte i två st Twinmos 512mb DDR PC3200 med cas 3 istället för 2.5 och nu funkar alla 4 minnena bra än så länge!

Så förmodligen va det bara cl 3 och 2.5 som inte ville fungera riktigt med mitt moderkort!

Har någon annan något att tillägga så gör det, annars så är jag färdig här!

Inaktiv

Grattis


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

låter ju bra. av ren nyfikenhet, vad händer om du låser timingsen till cl3 när du har cl2,5-stickor i?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

av ren nyfikenhet, vad händer om du låser timingsen till cl3 när du har cl2,5-stickor i?

Vet faktiskt inte, skulle väl tippa på att det går en aning långsammare, om det överhuvudtaget fungerar alls, är väl samma karusell där.. Tillverkarnamn m.m.

Medlem

jo, långsammare går det ju. tänkte mest om det skulle kunna lösa problemet. rent teoretiskt ska det ju inte vara några problem att blanda minnen, men det kan ju kanske vara så att ditt moderkort får ont i huvudet av att ställa in rätt SPD på två olika minnen. isf borde problemet lösas av att du ställer in passande timings själv.

men som sagt var det av ren nyfikenhet jag undrade, problemet är ju redan löst för dig


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar