Tänkte uppgradera min processor! Lite tips?!?

Medlem
Tänkte uppgradera min processor! Lite tips?!?

Jag har funderat att uppgradera min processor till en snabbare. Jag har en p4 2,6 GHz för tillfället men skulle vilja ha en snabbare. Vad är det jag skall tänka på när jag väljer ut en ny processor? Jag har förstått att det finns olika sockets som man skall vara noggran med att man väljer en processor som passar till sitt moderkort. Problemet här är att jag inte vet vad jag har för moderkort eller vilken socket som finns på kortet. Jag tycket att jag någon gång har hört att det skulle finnas någon hårdvara som skulle kunna ta reda på all denhär informationen genom att scanna igenom dators hårdvara men jag vet inte vilket program jag skall använda.

Processorn skall vara en bra processor som lämpar sig för spel. Den får inte vara dyrare än 2000kr.

Medlem

CPU-Z ger information om din hårdvara. Vilken socket du har står under package i första fliken har jag för mig. har du 478 kan det bli problem att hitta en ny processor, isf får det bli begagnat...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

för att ens nån ska kunna svara på din fråga måsta man få redå på socket altingen har du 478 eller 775 om du har 478 har tyvär har alla processorer av modellen 478 slutat att säljas.


signatur

dator : spelbar.

Medlem

Jag har socket 478 mPGA säger cpu-z.

Medlem

ok, ja isf är det ju begagnat som gäller.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

vad har moderkortet för chipset? det är också ganska bra att veta om man shoppar processor.
utan 800mhz fsb och strömförsörjning som orkar med prescott blir det nog ganska jobbigt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Sen kan man ju undra va trådskaparen har tänkt att få ut av en ny processor?

Ska datorn användas till spelande? Isf kanske du borde skriva upp all din hårdvara för att hitta din flaskhalls.

Som sagt skriva gärna vad du använder datorn till och vad du vill få ut av en uppgradering?


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

FSB är enligt z-cpu 798 MHz.

Jag använder min dator främst för spelande.

Övrig hårdvara är:
1Gb ram
msi rx9800pro grafikkort

Jag vet att mitt grafikkort utgör en del av flaskhalsen när man skall spela nyare spel men detsamma gör min processor. Ett nytt grafikkort har jag också skaffa i samma veva som jag skaffar processorn.

1
Skriv svar