Är detta ett grafikkorts problem eller annat?

Är detta ett grafikkorts problem eller annat?

http://img140.imageshack.us/my.php?...avlaskitfe7.jpg

Ser ni inte bilden på länken så kan jag beskriva bilden: Det är i bf2 på wake island jag står, det syns tydligt feta streck rakt över skärmen.

Så blir det efter ett stunds spelande i battlefield 2
Jag har precis bytt ut mitt grafikkort (7900 GTX) Innan var det samma problem fast då stängdes datorn av och lite sånt. Nu har jag bara märkt detta fel :/ Då, alltså innan. Då jag hadde ett likadant kort (som lämnades tillbaka) så kunde jag inte köra igenom 3dmark 06 utan det stannade i hälften och så stängdes datorn typ av och skärmen började blinka, öppnade rutor fick konstiga färger (typ myrkrig)
Men med mitt nuvarande kort så kan jag köra igenom hela 3dmark06 utan några problem alls, så vad kan vara fel?
Datorn:

Processor: AMD Athlon 64 X2 4600+ AM2

Minne: Corsair Dual Channel 2x1024 MB 667MHz CL5

Hårddisk: Western Digital Caviar 250 GB S-ATA II 7200rpm/8mb

Grafikkort: GeForce® PX7900GTX512MB (WinFast)

Moderkort: Asus M2N-E, NVIDIA nForce® 570 Ultra™ MCP, 2000 MT/s, 4 x 240-pin DIMM,
6 x Serial ATA 3.0Gb/s, Gigabit LAN, 8-channel High Definition Audio, 10 x USB 2.0

CD/DVD: Samsung DVD+-RW DL 18X

Chassi: Xion II Miditower ATX 420W


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

Nätagget är kanske av dålig kvalitet i det chassit eller... Datorn köpt på Netgiganten? Testa byt nätagg...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Japp datorn är köppt på netgiganten.
Om jag köper nytt nätagg vilket ska jag isf välja?

Har hört att detta ska vara bra:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320183

Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, 18dB,120mm Fläkt,4xSATA,2XPCI-E,20/24pin


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

Ja det där verkar finfint! Men innan du köper ett, testa helst med något annat nätagg... Behöver inte vara superkraftigt, men typ 350 watt minst... Onödigt att köpa nytt för 900 spänn om det skulle vara något annat som spökar!


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Dessutom borde Netgiganten kunna ersätta ditt nätagg med ett annat eftersom det är ett uppgraderingsalternativ att ta 7900GTX, vilket innebär att datorn fortfarande ska fungera som man kan anta att det ska! Snacka med Netgiganten och säg att nätagget är kefft och att du vill ha det åtgärdat. Kan ta lite tid, men även spara dig 900 spänn


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Precis som PaddanL sa sa också min far, jag tänkte inte så långt :/ men ska ta ett snacka med netgiganten

Jaha, nu satt jag och spelade Dark Messiah of might and magic. Och helt plötsligt hakade spelet upp sig, sen efter 10 sekunder startade datorn om sig.
Nu kanske det blev enklare att lista ut problemet?


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

Ja det finns väl i så fall typ 3 alternativ:
1. Nätagget orkar inte med.
2. Värmeproblem.
3. Ramminneskollaps.

1. Mest troligt, verkar vara ett vanligt problem. 7900GTX drar väl lite mer kraft än snittkortet. Kolla så att elsladden sitter som den ska in i kortet. Koppla en sladd till grafiken som inte är kopplat till något annat och se om det hjälper! Fråga netgiganten, kräv att de avhjälper felet!
2. Inte så troligt, Xion II "ska" vara rätt välkylt med fläktar både här och där. Ladda ner ett program där du kan se temperaturer på olika delar i datorn; SpeedFan tex. Se till att temperaturerna inte är extremt höga vid belastning, de ska väl helst ligga på typ 25-60 grader eller där omkring?
3. Ramminneskollaps markeras oftast med en blådump/blåskärm med ett meddelande på. Får du inget sådant borde det inte vara det som är problemet, men fungerar inte de andra grejerna så testa köra memtest86 ett tag och se om du får några errors!

Lycka till


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Du kan ju även haft oturen att drabbas av keffa grafikkort. 7900-serien har väl haft problem med lite kretsar och sånt som orsakat en hel del kort av dålig kvalitet... Har läst det nånstans, men har inga källor och har inte själv några problem med mitt köttiga 7900GT Sonic :D... Inte än så länge i alla fall...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Nätaggregatet är ett Antec ifall det säger er något?

Ah ah, nu åkte datorn fast i Deep Freez på 3dmark06
Bilden blev typ svart sen såg man lite grönt och lila typ, sen stannade allting och det var bara omstart som gällde.
Har hört att deep.. mest testar grafikkortet så det är väll ett till defekt 7900GTX?


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

Nej det blir inte automatiskt ett defekt grafikkort. Att nätaggregatet är av märket Antec har inget med saken att göra, kan vara av dålig kvalitet ändå.
Sen är det ju inte omöjligt att kortet är paj, men eftersom du byt ut det får du förutsätta att något annat är vajsing, så testa byta nätagget mot en polares eller vad som helst.
Testa några andra ramminnen när du ändå är i farten också!


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar