Uppgradering vs. ny dator

Medlem
Uppgradering vs. ny dator

Min dator har en ca två år på nacken nu och då tänkte jag att det var dags för en liten uppgradering eller kanske en helt ny maskin...

Pentium 4 2,8 Ghz
512 Mb RAM
Geforce 6600GT 128MB RAM, AGP
80 Gb

Graffekort och RAM är det som skall uppgraderas i så fall... Om jag ska lägga ut pengar på en ny dator så vill jag hellst ligga under 10'000 sträcket (bara datorn, ingen skärm etc.).

AGP känns dock utdött och det verkar inte finnas något riktigt bra kort på marknaden som kan införskaffas isf. Om man räknar med ett 7800GS och 1Gb RAM så är man nog uppe 4'700 kr.

Vad tror ni, får man en maskin som håller ett tag för 10k?


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

du behöver ju inte köpa en helt ny burk i vilket fall. borde gå att plocka ihop moderkort/processor/ram/grafikkort för under 10 000.

prisexempel ur mitt förvirrade huvud:
core 2 duo - 3000
moderkort - 1500
grafikkort - 2000-3000
ram - 1500


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Just nu funderar jag dock på den här.

Bra köp?...


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

mja, det är en s939 och alltså ddr1-minnen. om du ändå ska byta allt är det en klart bättre lösning att satsa på am2 och ddr2-minnen.

jämför med komplett


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Gen
Medlem

Håller med Hwer, ingen ide att köpa något annat än AM2 eller Conroe. Och priserna har gått ned p.g.a. konkurransen mellan Intel och AMD så det är definitivt läge att köpa just nu.

7900GT/GTE/GTX ska också ha blivit billigare p.g.a utförsäljning.

Medlem

Det är inget fel på din CPU. Du behöver dock gå upp till 1GB minne samt hitta ett bättre grafikkort. Varför byta från AGP, ta det när du köper helt ny dator istället. Dessutom kanske en disk på minst 250GB kan få plats, kostar under tusenlappen.

Medlem
Skrivet av johanp:

Det är inget fel på din CPU. Du behöver dock gå upp till 1GB minne samt hitta ett bättre grafikkort. Varför byta från AGP, ta det när du köper helt ny dator istället. Dessutom kanske en disk på minst 250GB kan få plats, kostar under tusenlappen.

Är inte så beroende av utrymme direkt, bränner alltid ut och slänger skit :]. Skulle vara för en prestandaökning i så fall.

Det är den här modellen jag har.

Har lite prob's med att hitta delar. Är det DDR-DIMM PC3200 jag ska skaffa till burken då? (Komplett listar inte DDR-SDRAM).

Om någon kunde länka mig till några stabila delar vore det juste.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Väljer nog detta grafikkort:
Gainward GeForce 7800GS 512MB GDDR3, AGP8X

Verkar dock som jag är tvungen att skaffa ett nytt nätaggregat då iofs, vilket ska jag välja och behövs en ny fläkt då?

Har fortfarande inte listat ut vad för minnen jag ska använda


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

Jag föreslår du fimpar den burken... Köp nytt, håller längre och lättare att uppgradera senare.
Moderkort AM2 700 kr
AM2 3800+ 1100 kr
2 gb DDR2 1600 kr
X1900GT/7900GT 2000-2600 kr
80/160 GB SATA 600 kr

Kolla paketerbjudanden... Fick min 3800+ AM2, 1GB DDR2, 7900GT 512mb Sonic, 200 GB SATA och svalt chassi för 7200 spänn...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Citat:

Jag föreslår du fimpar den burken... Köp nytt, håller längre och lättare att

ganska dumt att vid varje uppgradering låta bli att uppgradera för att istället köpa nytt, med motiveringen att det isf blir lättare att uppgradera.
ditt paket är betydligt dyrare än tom gainwardkortet och ett helt gäng minnesstickor.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Citat:

Jag föreslår du fimpar den burken... Köp nytt, håller längre och lättare att

ganska dumt att vid varje uppgradering låta bli att uppgradera för att istället köpa nytt, med motiveringen att det isf blir lättare att uppgradera.
ditt paket är betydligt dyrare än tom gainwardkortet och ett helt gäng minnesstickor.

Grejen är den att jag kommer upp i samma pris som ett av de bästa AMD paketen (hade inte märkt av dem förut) på Komplett om jag uppgraderar gfxkort, minne och nätaggregat...

Känns lite vettigare att köpa helt nytt nu när jag tänker efter.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

behöver du ny strömförsörjning?

(vanligt) 7800gs, 2800kr
512mb minne, 500kr

har svårt att tänka mig att den prisbilden ger något värstingsystem, oavsett om det gäller amd eller intel.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

7800GS + några stickor = 5300kr?
Lätt värt att spara en stund till och lägga in tvåtusen till för en överlag ganska mycket kraftigare dator, tycker jag.
Sen har du ju en poäng med att det är dumt att inte uppgradera och istället köpa nytt hela tiden... Men nu snackar vi ju inte hela tiden, utan i detta fallet ;).
Dessutom säger han ju att han kan tänka sig en ny dator för under 10K, och 7200 kr är väl mycket billigt för 8750 3Dmark05-poäng? (var dock berädd på att lägga några hundra på nya fläktar om du vill ha den riktigt tyst...)


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

behöver du ny strömförsörjning?

(vanligt) 7800gs, 2800kr
512mb minne, 500kr

har svårt att tänka mig att den prisbilden ger något värstingsystem, oavsett om det gäller amd eller intel.

Jo när du säger det så så... Jag räknade på 7800gs med 512 mb och typ ram för 1500 kr...
Nu blev det genast ett mycket bättre förslag...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar