Delad internet uppkoppling! Vilken hårdvara?

Medlem
Delad internet uppkoppling! Vilken hårdvara?

Jag och min flickvän har ett problem! Vi bor i en studielägenhet som har en internetanslutning som man bara kan koppla upp sig med en dator i taget. Jag vet inte exakt vad det är för sorts anslutning men den kräver inte att man skall logga in sig med ett användarnamn och lösenord utan man sätter internet kabeln in i internet uttaget i väggen och andra ändan fast i datorn.

Jag funderar nu vilken hårdvara jag skall skaffa för att dela upp anslutningen så att vi båda kan använda nätet på samma gång!

nj
Medlem

Absolut smidigaste lösningen är ju en router, kostar från ca 300-400 kr. Då är det bara koppla in den till vägguttaget, sedan båda datorerna till den så delas uppkopplingen.

Ett annat alternativ är att sätta in dubbla nätverkskort i ena datorn och låta den sitta kopplad mot vägguttaget, och kopplar sedan den andra datorn mot det andra nätverkskortet och använder något program för att dela Internetuppkopplingen.
Dock så är det en rätt osmidig lösning för det kräver att datorn som står kopplad mot väggen alltid är påslagen när man vill surfa på den andra datorn.

Medlem

Jag tror att jag skall köra med en router i det fallet! Jag vill inte ha någon router som har några som helst finesser eller extra funktioner. Har någon något förslag vad som skulle vara ett bra köp i mitt fall. Den måste vara enkel att installera.

Medlem

En D-link ska ju vilket stolpskott som helst kunna installera. Jag tror de är billigast, men så får man vad man betalar för också.

nj
Medlem

Har själv en ZyXEL Prestige 334, dock lite dyrare men iaf när jag köpte den så var det en av de routrar som erbjöd bäst throughput mellan WAN och LAN-portarna utan att man behövde betala över 1000 kr för routern. Kostar runt 500 numera, och den är väldigt enkelt att konfigurera via sitt webbgränssnitt (finns dock en del inställningar som man kan vilja ändra via Telnet).

Annars så är väl D-Links routrar okej (man får vad man betalar för, och de billigare har inte världens bästa throughput), hittade dock dessa två; Netgear RP614IS samt SMC 7004VBR som båda verkar erbjuda väldigt hög throughput (sedan om man vågar lita på siffrorna är en annan femma, hittade dock lite foruminlägg angående Netgear-routern här, samt lite info om SMC routern här).

Medlem

Tack så mycket för all hjälp!

1
Skriv svar