Dator - TV - Svart-vitt!

Medlem
Dator - TV - Svart-vitt!

Hej!

Tidigare idag köpte jag ett TV-out kablage för 700 kr. Först började det med att jag fick svart-vit färg. Den TV:n jag testade på först var väl något gammal (tror den är ifrån de sista åren på förra milleniumet).
Men i alla fall så testade jag på en lite nyare TV (ca 3-4 år gammal) där var det också svart-vitt, och sedan så testade jag sist men inte minst på den senaste TV:n (köpt i julas) där fungerade allt prima.

Det jag undrar är om man kan få det brukbart på de andra TV-apparaterna med en "Adapter S-VIDEO ho - RCA ha". http://www.kjell.com/?item=39582&path=660000,1795000,1799990

Borde kanske även tillägga att jag har ett "ATI Radeon 9800 Pro 128MB" graffikkort.

Om det finns andra sätt att fixa det här på så får ni ju givetvis berätta om dem!

Tack på förhand!

Medlem

Vet inte hur man kollar med ATI, men se till så att TV-ut signalen till TV:n är i formatet B/PAL.

Borde finnas något i kontrollpanelen för ATI.

Medlem

Om jag förstod det hela rätt så konverterar du S-VHS till RCA? Då får man Svart-vit bild i EU.

Medlem

På vår gamla panasonic hemma hos föräldrarna var man tvungen
att trycka på s-video knappen 2 gånger för att man skulle få färg varianten...

Medlem

För ett år sedan så gjorde jag lite efterforskningar, efter att ha provat ett otal kablar, och kom till slutsatsen att jag var tvungen att beställa en S-VIDEO -> RCA/SCART kabel från USA, som jag gjorde. Kostade ungefär 170 kronor inklusive frakt, och då fungerade det perfekt. Kommer tyvärr inte ihåg varifrån jag beställde..

Inaktiv

du får ju med en sladd till grafikkortet som ger rca väl?
om det blir svartvitt eller färg beror mest på vart i tvn du kopplar in det.. av egen erfarenhet kan jag säga att frontens rca-kontakter har störst score-chans

kablage för 700 spänn, jisses


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag bändade upp min SCART och slöt samman stift 15 och 20 med hjälp av en kabelstump, lödtenn och lödkolven och det fungerade prima.

Fint tips om man inte vill ha extra adaptrar eller inte vill lägga ut extra pengar.

Medlem

Va i h....... 700 spänn lägg ägg.
Var det guld i dom eller?
Har en äldre tv som vägrar ge färg via scart men s-video funkar.
Ska testa att göra den löddningen.

1
Skriv svar