Inaktiv
Vad är fel

Har nyligen köpt nytt moderkort och processor, men efter att monterat allt så vill inte datorn starta inte ens texten innan bios kommer upp och skärmens lampa lyser orange som om datorn inte är på. Fläktar och cd/dvd enheter fungerar. Tangentbordet får inte heller någon signal. Har provat med två sorters grafikkort ifall det hade lagt av men så var inte fallet. Har även försökt reseta bios utan resultat. Är det fel på min cpu så borde det väl stå? Kan det vara moderkortet som inte fungerar och hur kan man kolla det? Vill även veta hur man ska koppla sladdarna från fronten om någon orkar titta i manualen som finns på nätet då jag inte förstår hur jag ska koppla.

Mitt system:

Chassi: Antec p180

nätagg: fsp400-60THN-p

cpu amd 64 x2 4600

moderkort ASRock 939Dual-VSTA ULi M1695 4DDR-DIMM 3PCI 2PCIe AGP SATA Raid Audio LAN Socket939 ATX

grafikkort XFX gf 6600gt

minne ddr (2*512) samma hastighet (pc2700)

MFC
Medlem

Puh.. detta var ju inte lätt.

Har man en annan burk man sakta men säkert kan testa sig fram med.. med de olika delarna så är det ju bra.

För mig låter det som något med moderkortet, men någon annan kan kanske fylla på med bättre antaganden?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av MFC:

Puh.. detta var ju inte lätt.

Har man en annan burk man sakta men säkert kan testa sig fram med.. med de olika delarna så är det ju bra.

För mig låter det som något med moderkortet, men någon annan kan kanske fylla på med bättre antaganden?

Precis min tanke också så jag satte i mitt gamla system och då lyckades han starta upp så man kan komma in i bios, så antingen är det moderkortet eller processorn men hur kan man kolla vilket av dem det är. Kan tyvärr inte kolla nya processorn med gamla moderkortet då det är olika socket på dem. det märkliga är att fläkten på processorn går igång som får ström från moderkortet men det kanske kan vara moderkortet ändå.

Medlem

longshot: på antec-chassin (bl.a.) kan man råka klämma fast resetknappen när man sätter fast fronten. vad som händer är att fläktar osv går igång, men datorn startar om sig hela tiden så du hinner aldrig komma till post. värt att kolla upp


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Gen
Medlem

1. Glömt ifall 6600GT krävde ström från nätagget via en molex eller inte...ifall så är fallet kanske du glömt plugga in den ? :>

2. Nätagget orkar inte längre och ger inte tillräckligt med ström till alla komponenter (föga troligt eftersom FSP är kvalitet).

3. För ett tag sedan small det till i min dator och det började lukta illa. En av kondensatorerna hade smällt på moderkortet men det visste jag inte då. Iallafall så gick fläktarna igång men inte mycket mer, ungefär som du beskriver det. Mao kan det vara m-kortet som är DOA.

Inaktiv
Skrivet av Robin_EL:

Är det fel på min cpu så borde det väl stå?

vart då? det är cpun som berättar för grafikkortet vad det ska visa

testa att möblera om minnena/testa andra


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av prikk:
Skrivet av Robin_EL:

Är det fel på min cpu så borde det väl stå?

vart då? det är cpun som berättar för grafikkortet vad det ska visa

testa att möblera om minnena/testa andra

Testat hålla på med minnena inget händer

Borde inte moderkortet pipa om det är fel på processorn det var snarare så jag menade

Inaktiv
Skrivet av Gen:

1. Glömt ifall 6600GT krävde ström från nätagget via en molex eller inte...ifall så är fallet kanske du glömt plugga in den ? :>

2. Nätagget orkar inte längre och ger inte tillräckligt med ström till alla komponenter (föga troligt eftersom FSP är kvalitet).

3. För ett tag sedan small det till i min dator och det började lukta illa. En av kondensatorerna hade smällt på moderkortet men det visste jag inte då. Iallafall så gick fläktarna igång men inte mycket mer, ungefär som du beskriver det. Mao kan det vara m-kortet som är DOA.

6600gt kräver inte ström från agget sitter bara en liten kabel från fläkten på grafikkortet till grafikkortet självt. Agp

tror inte det är nätagget, det är inte så väldigt gammalt.

Tror själv det är moderkortet men är som sagt inte säker

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

longshot: på antec-chassin (bl.a.) kan man råka klämma fast resetknappen när man sätter fast fronten. vad som händer är att fläktar osv går igång, men datorn startar om sig hela tiden så du hinner aldrig komma till post. värt att kolla upp

Tror inte det är det, har testat att montera om datorn vid ett flertal tillfällen med samma problem. Kan knappast gjort denna miss vid alla tillfällen 3-4st.

1
Skriv svar