Spakavund

Medlem
Spakavund

Efter att ha spelat <i>Rise of Flight</i> i någon vecka har jag upptäckt flera intressanta saker (förutom att spelet är en <b>snuskigt vacker</b> och <b>realistisk</b> simulator för Första världskrigsflygplan, men <b>lite händelselöst</b> utan dynamisk kampanj). Till att börja med blev jag förvånad över hur bra min dator klarade av spelet, trots att den är nästan två år gammal. Och därefter började jag känna att mina kontroller kanske är lite gamla och behöver bytas ut. Jag ska inte gå i närmare på den orgie i hårdvarusurfning som följde, men resultatet blev det vanliga: jag upptäckte att det finns en helt ny generation spelhårdvara därute, och att jag vill ha den! Ovan ser du <b>Logitech</b>s ännu inte släppta (den kommer i september) konkurrent till marknadens ledande <b>HOTAS</b>-system (Hands On Throttle And Stick - d v s joystick och gasreglage med högvis av knappar).

Den heter G940, inkluderar en solid spak med force feedback, dubbla gasreglage samt sidroderpedaler. Allt tungt, gediget och med hål så att man kan skruva fast skiten i bordet om man vill, och allt kommer att gå på <b>$299</b>. Det låter mycket, men t ex konkurrenten <b>Saitek</b>s bästa, X52, inkluderar inga pedaler (och mina gamla CH-pedaler börjar kännas lite slitna...), har inte force feedback och går ändå på nästan 2000 spänn, så det är troligen ganska prisvärt.

Dessutom hittade jag den senaste modellen av TrackIR från <b>Natural Point</b>. TrackIR är en rörelsesensor, som använder en infraröd kamera för att följa dina huvudrörelser och översätta dem till rörelse i spel och annat. Helt oumbärligt för flygspel, har man väl provat kan man inte tänka sig att spela utan. Jag har en gammal TrackIR 3 därhemma, och använder den tillsammans med en <b>fånig keps</b> med IR-reflektorer på. Varmt, obekvämt och framför allt ser det lite löjligt ut. Med en TrackIR 5 (bilden ovan) och ett TrackClip Pro (som fästs på hörlurarna och använder aktiva IR-dioder) verkar allt bli bättre och snabbare, och hela kitet skulle gå på ungefär <b>2000</b> svenska kronor.

Sammanlagt sitter jag alltså och överväger att lägga <b>5000 riksdaler</b> på att uppnå flygsimulatornirvana. Eller <b>nerdvana</b>, kanske det ska vara. Och detta för ett spel jag inte ens vet om jag gillar, åtminstone inte förrän någon patchar in en dynamisk kampanj. Nåja, senaste <b>Wired</b> hänvisar till en undersökning som i sin tur visar att den som INTE ger efter för sådana här små nycker ofta blir olyckligare i längden...

#blogg

Medlem
Spakavund

Du vet att du vill. Bara handla sönder sig.


signatur

- Ät mig levande.

Medlem

Måste erkänna att jag precis beställde exakt de prylar han geekar sig med i videon i din blogg (TrackIR 5 med TrackClip Pro) - han har ju en länk på sin websida med $20 i rabatt på hela kitet! Skatteåterbäring, typ. Dock ingen 3000-kronorsjoystick än :).

Medlem

Tack för creden. Men det är Michael som ska ha den

Och $20 på $sjuktmycket är ju iaf 20 dollar mindre.


signatur

- Ät mig levande.

Medlem

Ja, men har man vant sig vid TrackIR finns det inget alternativ. Nu borde jag nog prova det i ArmA 2 också...

Medlem

Jag är inte den som säger nej till ny teknik MEN, borde det inte vara lättare att ha ett par, tre skärmar extra? Att vrida på huvudet och samtidigt vrida ögonen tillbaka mot skärmen ser i ärlighetens namn ut som ett steg fram och två tillbaka.


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar