Köra native-upplösning på ... ? Ändrat subject!!

Medlem
Köra native-upplösning på ... ? Ändrat subject!!

Mina svärföräldrar har köpt en Acer AL1916W med en upplösning på 1440*900. Frågan är hur jag gör för att få den att köra i just den upplösningen? Det funkar en en rad upplösningar men det ser rätt illa ut. Jag kan inte välja 1440*900 i windows, så vad gör jag?

PS. Jag har inte installerat några drivrutiner till skärmen och jag kan inte hitta några.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

nj
Medlem

Lyckades gräva fram en drivare för en Acer 1916 LCD-skärm här.
Chansen finns dock att du måste leta reda på en drivrutin för grafikkortet som stödjer widescreen-upplösningar med.

Hittade lite diskussioner kring hur man får ordning på skärmens upplösning i flera olika forum, bla det här samt här.

Medlem

Ok, drivrutinen till skärmen funkar men jag är inte säker på att grafikkortet (S3G UniChrome Pro IGP) klarar av att hantera en Widescreen-skärm. Genom att ändra textkantutjämningen till ClearType gjorde att vilken upplösninge som helst fungerar utmärkt. Däremot ser saker något utdraget ut men det får de nog leva med...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

nj
Medlem

Att dömma av den här recensionen (där datorn i fråga använder VIA/S3G UniChrome Pro IGP) så verkar det som att Via jobbar/jobbade på att släppa en drivrutin med stöd för 16:9 aspekt ratio.

Citat:

In terms of connection options, there's only a VGA and S-Video out on offer, although cables to convert the latter to scart are included. It's slightly disappointing that there's no component option, but there's currently no support for widescreen formats. The good news is that VIA is working on drivers to support the 16:9 aspect ratio, and these are scheduled to be in place around the end of March. Early buyers will then be able to download them from the VIA or Tranquil websites.

Så du kan ju kika på Via Arena efter en nyare grafikkortsdrivrutin.

Medlem

KIdnappar denna tråden lite

har en LG 26lc2r LCD-skärm på min nya dator.
Native-upplösningen på den ska vara 1366x768, men går fan inte att ställa in nånstans.... och alla upplösningar över 1152 i bredd är visst "för breda", dvs delar av bilden hamnar utanför skärmen till
vänster och höger.
Letat efter drivrutiner till skärmen eller liknande men inte hittat nåt....
blä... måste väl fan på nåt sätt gå ställa?
visst med hjälp av ATI Control Center kan jag pilla och göra egna upplösningar, så kan ju ställa in 1366x768 med hjälp av den, men fortfarande blir problemet att hela bilden syns inte då...

wtf kan det bero på?

Kör med en DVI-HDMIkabel (dvi i datorn, HDMI i skärmen). Kan det ha med det att göra? Kanske meningen att man måste ha en DVI-VGA kabel för att det ska funka med en dator?
trodde enda skillnaden var att HDMI ger bättre kvalitet, men kanske hade fel.. nån som vet?

Medlem

Kidnappad igen, av mej själv;

Jag blev så sugen på att ha en platt skärm att jag funderar på att köpa en "Samsung 20" LCD Syncmaster 204B TCO03 Silver, 1600x1200,5ms,VGA/DVI,800:1" http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318935 eller en "Samsung 19" LCD Syncmaster 931BF TCO-99 Black 1280x1024, 2ms, VGA/DVI" http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324663.

Är det någon som har nån erfarenhet av dessa skärmar? Och funkar det bra att köra med en annan upplösningen än den de är designade för, tänker främst på spel. Jag vill nämligen inte köra BF2 i 1600*1200 utan snarare 1280*1024 och vill inte att det ska se underligt ut.

Kontrastförhållandet är endast 800:1 på 20" och 700:1 på 19". Detta att jämföra med http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324156 medett kontrastförhållande på 2000:1, spelar det någon större roll?


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Jag har en Samsung 244T, 24". Den har native på 1920 x 1200. I windows har jag den upplösningen men många spel spelar jag lägre och det fungerar jättebra. Så enligt mig kan du köpa någon av de skärmar du frågar om och spela i lägre upplösning.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

1
Skriv svar