Medlem
No clue

jag har en Pentium 4 3,2 gigz 775 . Men jag vill överklocka den emd cirka 20% (3,8-9gigz)

Vet nån om ungefär hur mycket volt jag ska mata med den ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

hmm, jag skulle inte ge den nåt extra alls till att börja med. högre spänning ger högre värmeutveckling. däremot är det mycket möjligt att originalspänningen är för låg, men börja "nerifrån" tills du får ett stabilt system, då får du en minimal spänning. sen kan det vara värt att nämna att man helst ska ha lösa (höga) timings på minnena när man testar sig fram, annars blir det svårt att avgöra om det är minnet eller spänningen på cpun som stoppar. berätta hur det går


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

jahu okej men när jag inte ökade nån spänning så bara pep de och så stängdes datan, vet du hur jag kan ställa tillbaka ändringarna sen ? för varje gång jag startade datan så ba stängdes den, fick ta up CPU'n o stoppa igen så stod det "New processor instlled!" DÅ kunde jag ställa tillbaka min gamla inställningar.


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

du tog ur processorn? det var ju en fyndig lösning . det finns alltid något system för att nollställa bios, detta bör man ha koll på innan man börjar klocka. kan tex vara en tangent man ska trycka in när datorn startar. kolla i manualen till moderkortet.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

jo jag vet man trycker "del" elr typ F2 men saken är de hinner inte komma dit, men saken är spelar väl ingen roll med hur många volt jag matar den med, datan är väl tillräckligt smart att stänga sig själv ifall ifall ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

SÅja, överklockingen sitter på 15% nu behövde inte öka volten den verkar gå stabilt inga problem den sitter på 3,69 Ggz. En fråga ba. mina CPU är 3,2 men i cpu-z visar den 2,8(inte klockad) och nu när den är överklockad visar den i cpu-z 3,2 ???

märkte nu den flimrar dne hoppar hetatidne från 3,2 till 3,6 fram o tillbaka:S ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Ett tips när du ska nollställa bios, det finns en jumper som man flyttar på så nollställs det hela alternativt att plocka ur batteriet. Att ta bort processorn känns som lite onödigt farligt/tidskrävande arbete

"märkte nu den flimrar dne hoppar hetatidne från 3,2 till 3,6 fram o tillbaka:S ?"
Om du vill ha hjälp är det bättre att skriva på begriplig svenska, men om jag förstått det hela rätt så ändras siffrorna från 3.2 till 3.6 och tillbaka? Testa något annat program och se vad det säger.

Medlem

hehe yes, nu fick jag till det, det är 3,6

"Ett tips när du ska nollställa bios, det finns en jumper som man flyttar på så nollställs det hela alternativt att plocka ur batteriet."
Tack !


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

1
Skriv svar