ska skaffa ny dator

Inaktiv
ska skaffa ny dator

jag var så klantig och råkade böja 2 piggar på min intel p4 processor, så jag tänkte köpa mej en ny dator och jag har lite frågor

1. amd eller intel? har hört att amd skavara bättre på spel men att intel är bättre som multimediadator.

2. vad är bäst 2 geforce 7600 (512mb styck DDR2)
i SLI eller ett geforce 7800 256mb (GDDR3)?

3.räcker det med de 1 gb DDR 400 minnet jag har?
jag har tänkt att spela en hel del.

tänkte spela mycket doom 3 och quake 4 o så därför jag satsar på nvidia ;D, visst var det så att nvisia var bättre på spel som doom å quake ?

tack på förhand


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

1. Spelar väl typ ingen roll. AMD är väl kanske billigare med sin AM2 sockel, men Intels EE6XXX processorer är ju mycket fina och bra tydligen.
2. Köp ett 7800 gt, och lägg till ett vid senare tillfälle om du nu vill ha två.
3. Beror på vilka spel du ska spela. Q3 Q4 rinner fint på min polares athlon 2200+, 768 mb blandad skitram och 9600xt, kanske inte bästa grafiken osv, men att köpa SLI torde då vara onödigt. Däremot borde du väl kanske köpa 1gb ram till för att vara på säkra sidan för lite mer krävande spel.
Se upp med vad du köper för moderkort och sånt då, AM2 och Intels kör ju med DDR2ram så ditt PC3200 är värdelöst då.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

ah, hade tänkt mej 939 med x2 processor eller nått sådant annars


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

moderkortet: [http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317858]
och en sådan processor: [http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309863]

bra till spel eller ?


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

Ja det kan nog funka... Men kolla upp moderkortet om det har några kända fel eller buggar eller nått som de inte har några fixar till.
Jag skulle nog köpa AM2-grejer efter som 939 är på väg ut från marknaden, kanske inte just denna månad men i framtiden. De ska sluta utveckla nya prcoessorer och sånt, så det blir svårt att uppgradera senare i så fall. AM2 processorerna är ju billigare också. Du får nog ut mer prestanda för pengarna i spel med en 3800+ som INTE är X2. Den processorn är ju mycket billigare. Kolla in Tomshardwares processorjämförelser så kan du se själv.
X2 är ju annars skönt vid multitasking och sånt, ofta är en icke X2 snabbare än en X2, och givetvis tvärtom. Läs på och se vad du använder datorn till .


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

ofta är en icke X2 snabbare än en X2, och givetvis tvärtom.

Eh?

Komplettmannen, om du nu vill behålla dina gamla minnen så köp ett s939 moderkort och processorn du föreslog. Både doom3 och quake4 har stöd för processorer med dubbla kärnor, så du kommer få mera prestanda av en dual core processor.
Skriv gärna vad du har för grafikkort i nuläget. 7900gt är det mest prisvärda nVidia kortet på pci-e marknaden, så det är ett sånt du borde sikta på. De kostar strax under 3000kr.
Om det blir nytt minne och cpu+moderkort så bör du kanske kolla på Intels core 2 duo, som presterar riktigt bra.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322633

Inaktiv

DeluxXxe: Ja asså enligt Tomshardware så presterar en 3500+ bättre än X2 3800+ i vissa applikationer, klockhastigheten skiljer ju på 0.4 ghz mellan de tex... 2.4 ghz mot 2.0 ghz. Men det kan väl också variera... Om spelen stödjer två kärnor osv så är det väl bättre att köpa X2 antar jag. Nya teknik som väl kommer nyttjas bättre när allt blir kompatibelt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

den klassiska frågan: kasta minnet och köpa senaste tekniken av allt, eller behålla minnet och begränsa nästa uppgradering.

eftersom du bara har 1gb ddr1 skulle jag nog luta åt att skrota det och skaffa ett system med ddr2. det kommer nog svida om du bestämmer dig för att köpa mer ddr1-minne senare, eftersom du oundvikligen måste kasta det inför nästa uppgradering.

sen kan det ju vara värt att fundera över hur länge du ska ha den här datorn, om du vill köpa en ny redan om ett år kan du ju gott klara dig på 1gb ddr1 tills dess.

ytterligare en tanke är att du bara köper en ny processor till det moderkort du har nu, så klarar du dig ett tag till på en minimal budget

edit: konstaterade att du har s478-moderkort så det sista alternativet kan nog bli lite knepigt. tror iaf att de processorerna har utgått?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

jo ;D, var därför jag tänkte köpa allt från bas igen då det inte fanns 478 kvar, hmm ett 7900 låter bra har sett ett för 2789:- vilket är ett pris man kan leva med å sammtidigt får bra prestanda , tyckte det var synd att slänga i gig ram med fina kylare på för dom håller sej bra och kalla när man har sånna

men man kanske kan köpa am2 och ddr2 till en senare dator å då kanske satsa på en fx? ;D så då borde en

:AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz
:1 GB PC3200 ram
:250 GB HD sata2
:Razer barracuda 7.1 surround
:GeForce 7900 256 GDDR3

bli bra till de spelen eller ? för det har jag råd men inom 3-4 månader;) fast hur mycke watt i nätagget behövs ?


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

btw tack för alla svaren ;)!


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

oj justja jag har ett 6200 i nuläget vilket jag glömde å berätta.


signatur

dator : spelbar.

Medlem

ser väl bra ut, vad blir prislappen?

om inte nätagget du har nu är ett 250W Q-tech kan du ju testa att köra med det innan du slösar bort pengar på ett nytt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

ah har ett 400w sweex ;D


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

sammanlagt blir det 6900:- vilket är bra för den prestandan ;)!


signatur

dator : spelbar.

Medlem

Satsa ppå Intel Core 2 Duo istället.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Inaktiv

fast då måste jag skaffa nya minnen ;D å då blir det 2000:- kronor extra ;D för ddr2 minnen samt att processorn kostar mer


signatur

dator : spelbar.

JB
Medlem

Intel Core 2 Duo är fina processorer. Men moderkoren till dom är dyra.

Till Socket939 och socket AM2 till AMD, så finns det fina moderkort för 500kr och uppåt. Dock då brukar det inte finnas raid eller extra överklockningfunktioner, men har LAN/AUDIO inbyggt i alla fall.

Till Intel Core 2 Duo kostar moderkorten just nu ca 2000kr, vilket gör att AMD's processorer levererar ännu mer prestanda/kostnad.

Medlem
Skrivet av JBRAA:

Intel Core 2 Duo är fina processorer. Men moderkoren till dom är dyra.

Till Socket939 och socket AM2 till AMD, så finns det fina moderkort för 500kr och uppåt. Dock då brukar det inte finnas raid eller extra överklockningfunktioner, men har LAN/AUDIO inbyggt i alla fall.

Till Intel Core 2 Duo kostar moderkorten just nu ca 2000kr, vilket gör att AMD's processorer levererar ännu mer prestanda/kostnad.

Finns billigare moderkort.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

jo, det finns väl snikkort för runt en tusing (som förmodligen motsvarar 500kronorskorten till amd)...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

ah vad skoj att så mång svarade ! har nu införskaffat mej en 4600+ processor samt moderkortet och har beställt ett X1950XT
som kommer om ett tag å tack föra alla svar


signatur

dator : spelbar.

Medlem
Skrivet av komplettmannen:

jag var så klantig och råkade böja 2 piggar på min intel p4 processor, så jag tänkte köpa mej en ny dator och jag har lite frågor

1. amd eller intel? har hört att amd skavara bättre på spel men att intel är bättre som multimediadator.

2. vad är bäst 2 geforce 7600 (512mb styck DDR2)
i SLI eller ett geforce 7800 256mb (GDDR3)?

3.räcker det med de 1 gb DDR 400 minnet jag har?
jag har tänkt att spela en hel del.

tänkte spela mycket doom 3 och quake 4 o så därför jag satsar på nvidia ;D, visst var det så att nvisia var bättre på spel som doom å quake ?

tack på förhand

Om du skaffar en ny burk endast P.G.A att du böjer benen på CPU´n så gör du rätt...


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

1
Skriv svar