Unreal + Steam = sant

Robot
Medlem
Unreal + Steam = sant

Dags att de fixar så att man kan aktivera andra titlar än Valves egna som man redan äger på Steam... Spelföretagen som använder sig av Steam borde ju rimligen redan ha betalt för bandbredden, så varför inte?

Medlem

Tycker priserna är riktigt dåliga på Steam överlag.

Kan ju få tag på UT3 för 200:- på komplett nu.

Kosta 350-400:- på Steam.

Medlem

Jag trodde att Epic hade gett upp PC:n.

Inaktiv
Skrivet av ZereCool:

Tycker priserna är riktigt dåliga på Steam överlag.

Ja, det är inte billigare direkt. Verkar ta lång tid innan priserna sänks där. Skulle tro att det lite beror på att de inte vill att över disk ska försvinna (vilket det kanske skulle göra om digital distribution skulle vara mycket billigare).

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Jag trodde att Epic hade gett upp PC:n.

Skulle inte säga att Epic övergett PC:n då de tillsammans med ett antal andra stora företag rätt nyss bildade PC Gaming Alliance.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av Pliskin:

Jag trodde att Epic hade gett upp PC:n.

Skulle inte säga att Epic övergett PC:n då de tillsammans med ett antal andra stora företag rätt nyss bildade PC Gaming Alliance.

Som de sen uppenbarligen helt sonika ignorerade, de håller som bäst på att bygga sin UnrealEngine4 som i sin tur är 100% för konsoller och ej för PC.

Länk: http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=23952


signatur

Retro.

Medlem

en del spel har överpriser... när jag skulle köpa CoD4 via steam så skulle det gå på 7-800kr med skatt. tyckte det var sjukt och struntade i det. har förövrigt ännu inte listat ut vart man kan klaga på sånt.

Medlem
Skrivet av sniff:

en del spel har överpriser... när jag skulle köpa CoD4 via steam så skulle det gå på 7-800kr med skatt. tyckte det var sjukt och struntade i det. har förövrigt ännu inte listat ut vart man kan klaga på sånt.

Visst är steam förhållandevis dyrt, men nu tog du i lite, Cod 4 inkl skatt kostar 535,74 SEK.
Du får ge 449 SEK på webhallen, du betalar egentligen en hundring för att slippa krångel med skivor (borttappade, repade, handhållning etc) och uppdateringar som steam ordnar automatiskt.

Jag är 100% för steam och deras koncept, dock kunde de lägga ner priset en aning tycker man, men det är nog inte steams egna fel egentligen.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av sniff:

en del spel har överpriser... när jag skulle köpa CoD4 via steam så skulle det gå på 7-800kr med skatt. tyckte det var sjukt och struntade i det. har förövrigt ännu inte listat ut vart man kan klaga på sånt.

Det höga priset för CoD4 på Steam berodde helt enkelt på att Infinity Ward ville ta ett ockerpris för alla Européer pga. den låga dollarn.

Medlem

Tycker alla är ockrare och tar enorma överpriser. Piratebay förblir billigast..

Medlem

vet inte om dollarn låg högre när jag kollade då, men att ta ett högre pris via steam är inte ok alls. ibland tar det dessutom väldigt lång tid att ladda ner sakerna... bioshock tog evigheter via steam.

Medlem
Skrivet av sniff:

vet inte om dollarn låg högre när jag kollade då, men att ta ett högre pris via steam är inte ok alls. ibland tar det dessutom väldigt lång tid att ladda ner sakerna... bioshock tog evigheter via steam.

Bioshock var ju även ett JÄTTEPOPULÄRT spel, tog mig 3 timmar (plus installationstid) att aktivera spelet, och då hade jag ändå skivan i hand.
Tycker i allmänhet att steam är helt underbart. Dock så är vissa tjänster lite dåligt utförda, som när man sitter på ett restriktat nätverk och inte kan koppla upp sig mot steam, så får man inte alltid gå in i offline mode.
Men dess nerladdningshastighet på 1,3mb/s i snitt för mig tycker jag är helt okej, speciellt då man slipper krångla med nycklar och skivor osv.
Då tar jag nog hellre de små skavanker som finns i steam.

On topic: Blä för unreal, men kul för de som gillar spelen antar jag.

Medlem

Helt ok pris också 350 kr liksom...för UT 3 o 450 för alla spel...

Medlem

Och som nämts redan i tråden beror det ju lite på att vad Epic har satt för pris på det också. Frågan är bara om Steam fick en fast summa eller beroende på hur bra spelet säljer?

Medlem

Steam är för dyra, det är helt obegripligt.
Jag köpte CoD4 från steam för att det var slut i alla butiker* i hela Jönköping - Vill minnas att det var hundralappar dyrare än om jag köpt det i butik, helt obegripligt! Jag har kört steam tidigare men inte köpt spel så att de kastade på skatt när jag skulle betala kom helt "leftfield" också.

Steam är ett riktigt bra alternativ till att köpa spel i butik, speciellt för mig som hatar DVD, fodral och sån't men det måste ju vara billigare än att köpa spelet IRL annars fattar jag inte...

Precis som om ett skivbolag börjar sälja sina cd's i mp3-format online mycket dyrare än cd'n IRL. Helt obegripligt.

Nog om steam, jag väntade mig blå på UT3 men sedan rann mitt intresse ut i sanden, vet inte varför - att det kommer finnas på steam ökar dock chansen att jag köper det... om priset inte överstiger det i butik.

*EBgames må ha haft spelet men den butikskedjan kommer aldrig att få se en dollar av mina pengar - de har aldrig gjort mig orätt, jag tål dem bara inte mellan sina skyhöga priser och sinnessjuka inbytesmetoder för begagnade spel.

Minns två bröder, 10-12 års åldern, de hade fått ett nytt spel till sin 360 i julklapp som de bara hade testat en gång - de hade skrapat ihop några hundralappar och trodde att de skulle kunna byta sitt spel mot ett annat... Tror killen i kassan erbjöd dem 25 spänn eller något i den stilen. Osmakligt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Redaktör

Prissättningen på Steam är inte ett dugg märklig. Företagande handlar om att tjäna pengar, Valve tar så mycket för sina spel som majoriteten är beredd att betala. Det kan tyckas girigt om man som kund antar att pris för distribution, skivor, förpackning med mer kostar mindre än den digitala varianten. Å andra sidan skulle Steam-butiken slå igen illa kvickt om spelen inte sålde. Man hoppas att Valve är lite känsligare på den punkten än skivbolagen...


signatur
Medlem

Klart man förstår dem i deras prissättning - men är det verkligen konkurrenskraftigt att sälja t.ex. UT3 för det priset när man i dagsläget kan få UT3 Collectors Edition i fancy plåtlåda för mindre än 200kr? Det är inklusive frakt till iaf Europa.
Jag köpte mitt och har aldrig varit så nöjd - ytterligare en fancy box (dvd-fodral) att ha bredvid de andra i Unreal/UT-samlingen

Addendum:
Trots detta "påhopp" tycker jag faktiskt att Unreal Deal-grejen är rätt prisvärd - hade det inte varit för att jag redan äger samtliga spel i den samlingen hade jag nog lätt köpt det redan.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Prissättningen på Steam är inte ett dugg märklig. Företagande handlar om att tjäna pengar, Valve tar så mycket för sina spel som majoriteten är beredd att betala. Det kan tyckas girigt om man som kund antar att pris för distribution, skivor, förpackning med mer kostar mindre än den digitala varianten.

Du menar alltså att en digital variant av ett spel är dyrare än ett fysiskt exemplar trots att de inte behöver betala för material, frakt, hantering och liknande?
Eller menar du att vi som köper steamspel får skylla oss själva eftersom vi betalar dessa priser?

Jag tycker det kan vara värt en del att de förvarar spelet åt mig osv men fördelarna med att köpa ett spel digitalt rättfärdigar inte den extra kostnad man får betala jämfört med ett IRL exemplar imo.

Skrivet av Tompa:

Å andra sidan skulle Steam-butiken slå igen illa kvickt om spelen inte sålde. Man hoppas att Valve är lite känsligare på den punkten än skivbolagen...

Jag vet inte vilket som är lönar sig bäst, att sälja dyrt till de som har råd, eller sälja billigare till fler.
Jag antar att steam får ökade kostnader i takt med att antalet användare växer så ur den synvinkel kan man ju förstå att de inte vill sälja till fler än de kan hantera, å andra sidan ökar ju möjligheterna att tjäna mer pengar och att växa i takt med antalet trogna kunder så...

Vad menar du med att du hoppas att Valve är känsligare än skivbolagen?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

lol @ cod4 som kostar 69.95$ via steam i europa. borde ju skämmas i det fall man handlat det via steam.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Inaktiv
Skrivet av Swedenrock:

Tycker alla är ockrare och tar enorma överpriser. Piratebay förblir billigast..

ord!

Medlem

Kul för steam, men att ha köpt ett spel för sina surt förvärvade pengar men inte kunna ta på det? ja det känns obegripligt när det gäller stora summor man lägger ut. Visst småspel som kostar 50-100:- kan gå an att köpa digitalt men ett storspel man väntat på i flera år kan man bara inte köpa digitalt..man vill ju kunna ha produkten fysiskt...men men det är jag det.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av gryzor:

lol @ cod4 som kostar 69.95$ via steam i europa. borde ju skämmas i det fall man handlat det via steam.

Problemet är inte att det kostar 69.95$ vilket är ca 420:- Nej, problemet, som förekommer vid alla onlineköp av liknande slag, är skatten som läggs på när man skall köpa. När man köper ett spel i butik får man betala de 420:- men då INGÅR skatten i det priset. Online distrubution har samma pris UTAN skatt vilket gör det mycket dyrt.

För övrigt minns jag när dessa onlinetjänster lanserades av diverse företag såsom matrix games och steam. Det skulle bli så bra och billigt nu när man slapp alla mellanhänder. Vad dock ingen insåg var att vi lever i en marknadsekonomi och självklart sänker inte företag priser utan tar ut den ökade marginalen i vinst. Förstår inte hur någon kan tro något annat.

Vidare leder digital distrubution till monopol på sikt när spel endast finns att köpa via onlinetjänster. Priserna kommer då öka och vi får betala ännu mer för spelen. Liksaså kommer vi inte kuna köpa spel billigt vid reor och utförsäljningar i butiker längre.

Digital distrubution gynnar främst utvecklarna och distrubutörerna och inte oss konsumenter. Möjligtvis kan man hävda att det blir mer pengar till spelutveckling och att tillgängligheten har ökat då man nu lätt kan köpa spel 24h om dygnet från hela världen.

Monpol och höga priser kan dock aldrig vara bra för konsumenter...

Redaktör
Skrivet av CastorFiber:

Du menar alltså att en digital variant av ett spel är dyrare än ett fysiskt exemplar trots att de inte behöver betala för material, frakt, hantering och liknande? Eller menar du att vi som köper steamspel får skylla oss själva eftersom vi betalar dessa priser?

Jag menar det jag säger - företagen tar ut så mycket som folk är beredda att betala.

Skrivet av CastorFiber:

Vad menar du med att du hoppas att Valve är känsligare än skivbolagen?

Att de har vett nog att sänka priset eller ändra affärsmodellen om majoriteten tycker produkterna är för dyra. Skivbolagen har ju bara sparkat bakut och skyllt allt på piratkopiering istället för att försöka göra något åt saken: nya distributionsformer, lägre priser, mer/annorlunda innehåll och liknande.


signatur
Medlem
Skrivet av redmac:

Kul för steam, men att ha köpt ett spel för sina surt förvärvade pengar inte kunna ta på det?

Lite som att inte köpa en skön, tuff mössa pga att den inte passar på hatthyllan hemma?

Några fördelar med att köpa ett spel via steam enligt mig är:

* Inga fula fodral i bokhyllan
* Ingen skiva att vara rädd om
* Ingen skiva som blir repig och obrukbar
* Inget serienummer som försvinner och gör spelet värdelöst.
* Uppdateringar sköts smidigare

Nackdelar:
*Segt att tanka hem spelet i jämförelse med att bara slänga in skivan
*Dyrt utan motivering
*Begränsat utbud
*Steam i sig är irriterande, vill inte ha en steam-applikation igång hela tiden (avskyr små program som ligger och snurrar, typ "agents")
*Lite buggigt här och där...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Jag menar det jag säger - företagen tar ut så mycket som folk är beredda att betala.

Jag förstår det, det var mest detta...

Skrivet av Tompa:

...Det kan tyckas girigt om man som kund antar att pris för distribution, skivor, förpackning med mer kostar mindre än den digitala varianten...

...som fick mig att fråga. Det låter som du menar att det är misnt lika dyrt att sälja en digital kopia av spelet, vilket låter mycket konstigt i mina öron.

Skrivet av Tompa:

Att de har vett nog att sänka priset eller ändra affärsmodellen om majoriteten tycker produkterna är för dyra. Skivbolagen har ju bara sparkat bakut och skyllt allt på piratkopiering istället för att försöka göra något åt saken: nya distributionsformer, lägre priser, mer/annorlunda innehåll och liknande.

Ah, jag förstår. Word!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

man måste också tänka på den nuvarande dollar kursen som är sjukt låg, under 6:- senast jag kollade.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Folk glömmer den stora nackdelen med Steam, tappar man bort sitt lösenord/användarnamn så kan man hälsa hej då till sina kopior.
Jag kan fortfarande inte regga om mitt Counter Strike 1.6 pga att det redan är reggad på annat konto(som jag inte kan komma på). Och det har ju inte spelats på under dom senaste 5åren.
Men men.. CS kostar ju inte så mö om man nu skulle vilja ha det igen, har CSS & TF2, så jag är nöjd.

Jag kan inte riktigt tänka mig att köpa spel av en viss sort på Steam. Oftast dom spelen jag köpt(okej Orange Box endast) var ju pga att man kunde få det 2veckor innan butiksdatum samt att man fick TF2-betan på köpet. Vilket man annars fick vänta på att affärerna skulle få in det. Annars känns det ju ganska lökigt för mig att handla UT3 via Steam, när man kan få box m.m. för en billig peng i närmsta butik.
Steam är ju bara otroligt stort pga att dom har CS, var ju ett 10tal miljoner som fick installera Steam när det kom för att kunna spel. Och pang så har dom redan en mängd kunder. Sen att dom då kan erbjuda sina egna spel lite före affärerna och kan ge en beta eller liknande till.

Medlem

Var det inte snack om att företag som säljer spelen i vanliga butiker hotade valve med bojkottning om dom sänkte priserna på steam?

Något som valve inte ville riskera..

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Några fördelar med att köpa ett spel via steam enligt mig är:

* Inga fula fodral i bokhyllan
* Ingen skiva att vara rädd om
* Ingen skiva som blir repig och obrukbar
* Inget serienummer som försvinner och gör spelet värdelöst.
* Uppdateringar sköts smidigare

*Fula fodral? Förmodar att du inte köpt CE eller LDT varianter.

* Vara rädd om, ja man brukar vara rädd om saker man köper...så där borde man ha disciplin nog att ha ordning på sig.

* Se svar två.

*Se svar två.

*I många spel finns det en automatisk uppdateringsfunktion. Om det inte finns något sådant så finns de senaste uppdateringarna på FZ eller fan sidor till det spel du spelar. Inte så svårt eller jobbigt att ta hem dem.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

12
Skriv svar