Skumt router-problem

Skumt router-problem

Jag har kopplat två datorer mot en router (Planet XRT-401E). Surfa går jättebra med båda datorerna men dock så funkar det inte att ladda hem filer från den "nya" datorn som tillkommit till nätverket. Laddningen körs igång men stannar efter ett par sekunder.

Använder Com Hem kabelmodem.

Några portar som måste öppnas för att kunna ladda hem saker? Routern verkar ju som sagt funka iom att jag kan surfa på båda datorerna.

Medlem

Du ska inte behöva öppna några portar såvida det inte gäller DC eller BitTorrent (behövs inte, men annars kan det gå riktigt segt)


signatur

Spelat sedan q2 :)

Medlem

kolla routern så att NAT är på. NATen ska sköta all traffik som går mellan WAN och LAN och ska även skicka rätt traffik till den rätta datorn.

OK. Så det kan vara så att routern inte vet till vilken dator filerna ska skickas...? Det skumma (?) är ju att det går att surfa.

Medlem

Jo, det låter ju onekligen lite underligt. Nerladdningar via en webläsare sker ju rimligtvis via samma protokoll som du använder för att bara surfa, såvida det inte är en FTP-länk. Kanske är din webläsare som krångar på din ena burk. Har du försökt med alternativa läsare som Opera, eller Firefox?

Har bara testat med Explorer, men som sagt kan det ju vara så att filerna länkas till en FTP...?

Medlem

Jag skulle prova åtminstone med Firefox som jag länkade ovan så du kan eliminera om det är webläsarspecifikt eller ej. Destå fler möjliga fel du eliminerar, destå närmare det riktiga felet borde du komma

Själv litar jag inte på Internet Explorer för fem öre, så rent instinktivt känns det som det kan vara där felet ligger..

Medlem

Har du testa med att återställa routern? Jag hade skumma probs med min router tills nån tipsade mig om att starta om den - bara mina 10 centavos


signatur

"The new Quake-43 game blows my mind. It's even better than Super Turbo Turkey Puncher" Timmy Rogers

1
Skriv svar