Digital misshandel

Medlem
Digital misshandel

Dramonicous och Tommy tvingar mig att skicka fram det här inlägget i publiceringskön.

Rån, mord och rånmord är vardagsmat för spelare. Likaså trafikförseelser, fördommar, ologik, värderingar och motiv. Men det är alltid på låtsas som de kan hanteras. När man själv utsätts för det blir det annorlunda och reaktionerna blir inte desamma. Microsoft utför nu alla ekonomiska hemskheter de någonsin kan på sina kunder.

Digital distribution är framtiden för vissa medier, vare sig man tycker om det eller ej. Det som alla förespråkare av digital distribution är rörande överrens om är att priset kan pressas till allas fördel. Fler konsumenter kan ha råd med produkten och således kan man i slutändan tjäna mer pengar som producent. Ett lysande exempel på detta är Playstation Networks prissättning av Burnout Paradise som för 199:- konkurrerar med alla fysiska butiker.

Xbox Live tar nu steget ut i den digitala djungeln och visar att monopol är det ondaste sedan Dan Rajder. De spel som nu för tiden inte tas emot av butiker i begagnat tillstånd för att de inte kan säljas för mer än ynka 79:- är hos Microsoft tydligen en ouppskattad juvel. För där prissätts de av giriga män med skygglappar i alla riktningar. Jag gick igenom listan över spel som finns tillgängliga via Games on Demand (förkortningen av det är så idiotisk att man börjar fundera på beslutet i stort). I fallet Perfect Dark Zero, Kameo och Prey handlar det om en överprismärkning med dryga 250 kr.

Ingen kan försvara det. Jo vänta. Det är Microsoft fortfarande. Här är den (översatt fritt men korrekt):

Det finns inte en ensam butik som kan erbjuda det lägsta priset på varje tillgänglig produkt, och vårt program handlar om att ge människor bekvämlighet och urval 24 timmar om dygnet när de handlar Xbox 360-spel.

Poäng tagen, men hur kan man gå in i en konkurrensdriven marknad med inställningen att inte ha en enda produkt till lägsta pris?

Microsoftmannen berättade också (ociterat) för Kotaku att prissättningen sker i regionen. Därför önskar jag nu att valfri person (frilans/anställd/kaffetomte) från Super Play gör en smidig uppringning och frågar det svenska Microsoft-kontoret:

"Vad i helvete?"

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv
Digital misshandel

Varje lokalkontor kanske får bonus beroende på hur mycket som säljs i regionen? Och sen så är väll meningen med icke fysiska kopior att de ska kunna vara billigast. Priserna går nog ner snart, ingen kommer köpa spelen på GoD ( ) om de inte är trogna kunder till game och aldrig sett någon annan aktör.


signatur

If its not Sasori, its just not right
Bli min pupil: http://sasorisp.mybrute.com

Medlem

Är det inte 349:- spelen kostar? Hur som helst lockar det inte speciellt mycket när det är det priset som gäller. Det är i alla fall skönt att man slipper MS Points.

Medlem

Jo 349. Var säger jag annat?


signatur

- Ät mig levande.

Medlem

Mitt fel. Läste inte meningen tillräckligt noga.

"I fallet Perfect Dark Zero, Kameo och Prey handlar det om en överprismärkning med dryga 250 kr."

Nu ser jag vad du menar.

1
Skriv svar