ATI 9800 Pro TV-out = svart-vit bild

Medlem
ATI 9800 Pro TV-out = svart-vit bild

Jag har ett problem med mitt ATI 9800 Pro när jag kör TV-out, problemet är att jag får svart-vit bild på TV:n. Har haft samma problem ett tag nu och igår installerade jag 6.8 drivisarna, då fick jag färg-bild på TV:n, så jag trodde mina problem var lösta. Men idag när jag skulle testa samma sak igen och clonar primary display till TV:n så får jag svart-vit bild igen. Suck.

Jag har ingen riktigt bra TV (en rätt billig Samsung), så jag måste använda mig av "force TV detection" för att TV-out ens ska vara möjligt. Men det är så störigt för att det funkar alltid första gången efter det att jag har installerat en ny drivrutin.

Har någon en lösning på mitt problem?

Medlem

Du kan väl kolla om det finns någon inställning över vilken kabel som används svhs eller komposit.

Ska finnas någonstans under bildskärms egenskaperna

Medlem

Löste mitt "färg problem" genom att köpa en RCA adapter på kjell & Company då fick jag färg.
Mysko dock att du helt plötligt fick färg. Antar att du kopplar din dator till TV:n mha en S-video kabel?


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Jepp, det är en S-video kabel jag använder...

Men den där konverteringssladden verkar ju inte helt fel...

Medlem

Förmodligen är jag lite sent ute, men jag satt relativt länge med detta. Först testade jag på våran äldsta TV, då blev det svart-vitt, sedan testade jag på en ca 3 år gammal TV, samma sak där svart-vitt. Men till sist, den senaste TV:n (köpt i julas) klarade att visa färg. Så det var alltså TV-apparaterna som hade problem.

Kanske borde det även tilläggas att jag har ett "ATI Radeon 9800 Pro 128MB".

Medlem

Tja, jag hade ett 9800 pro radeon 128 mbt och använde det på min gamla tv (4 år) och det har alltid funkat finfint.


signatur

Videomupp

1
Skriv svar