Inaktiv
Vägrar starta?!

Hej. Har nyss satt i dessa grejjer i en dator här hemma:

AMD s939 3200+
ECS nFORCE4-A939

Grejjerna som var i datorn, 1gb kingston pc3200, 200gb, 7800gt, antec 450w, nec dvd brännare....

Först gick den inte alls igång, helt dött. Jag tog då lös moderkortet och tog bort en sån dära sak under moderkortet eftersom jag inte hade en skruv till den. Dit med moderkortet och skruva dit skruvarna mm. Nu höll jag inne startknappen i 2sek och datorn startade.
Jag kom in i Bios och ändra Boot ordningen, sparade och skulle gå in i XP installationen/formateringen. Då stod det något om Boot disk failure, insert a system disk and press enter osv. Jag hade i XP skivan men det stod likadant.
Då stängde jag av datorn på knappen (bara för att starta om) och nu när jag ska starta den Vägrar den starta! Ibland kan den som "försöka" starta upp, fläktarna är som på väg att starta till(dom snurrar kanske ett varv) men den dör lika snabbt. Håller jag inne knappen hela tiden kan den ibland göra så där, "försöka" starta upp, kanske 2-3 ggr. Vad kan ha hänt sen jag stängde av datorn? Den stod ju inte av i mer än 2 sek! Snälla hjälp :/

Inaktiv

Jag tog ur moderkortet och skulle testa om den startar utanför chassit, på en skärbräda. Då hände samma sak! Efter andra trycket så startar den upp, står då och piper (har inte i grafikkort mm). Då stänger jag av den och ska prova starta igen - DÖD!!! Vad fan kan det vara?

Medlem

Kul, låter som min ena burk. Så gjorde den tills jag bytte moderkort, cpu och nätdel. Ironiskt nog så blev det då fan ingen förbättring mer än att jag nu kan ha igång datorn så länge inte hårddiskarna är ikopplade. Kopplar jag i IDE-kablarna och försöker boota upp den så vägrar den. Och någon bild på skärmen får jag inte heller. Så nej, här ligger det en liknande dator som din med helt nya komponeter och skräpar. Kan tilläggas att jag skickat tillbaka både moderkort och cpu i tron om att något var trasigt men fick svaret från komplett att grejerna är hela och funkar fint.

Sorry om jag hijackade tråden men någon som har en bra förklaring till varför i helv... det kan strula såhär?

Medlem
Skrivet av astie:

Kul, låter som min ena burk. Så gjorde den tills jag bytte moderkort, cpu och nätdel. Ironiskt nog så blev det då fan ingen förbättring mer än att jag nu kan ha igång datorn så länge inte hårddiskarna är ikopplade. Kopplar jag i IDE-kablarna och försöker boota upp den så vägrar den. Och någon bild på skärmen får jag inte heller. Så nej, här ligger det en liknande dator som din med helt nya komponeter och skräpar. Kan tilläggas att jag skickat tillbaka både moderkort och cpu i tron om att något var trasigt men fick svaret från komplett att grejerna är hela och funkar fint.

Sorry om jag hijackade tråden men någon som har en bra förklaring till varför i helv... det kan strula såhär?

du har satt IDE kablen/arna bakvänt, sätter man IDE kabeln/arna fel så blir det som du beskriver.

Inaktiv

Det var PSUn's fel. Jag provade byta till ett Tagan 420W och då fungerade det finfint..

Medlem
Skrivet av mad-dog:

du har satt IDE kablen/arna bakvänt, sätter man IDE kabeln/arna fel så blir det som du beskriver.

Nja, nog för att jag är dum men riktigt så dum är jag inte. Men tack för tipset iaf 8)

Medlem

Hur i h****e vänder man idekabelen fel?
Har man gamla kablar utan skåra så går det, men såna ska inte kopplas in i nya datorer ens.

Medlem

nja, däremot kan man sätta floppykabeln fel.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar