Medlem
SATA på gång

Funderat på att skaffa en SATA men har några frågor först.

1. Har ett Abit IC7-G Moderkort, skulle någon SATA funka på denna?
2. Om jag kör windows, program och spel på min SATA drive skulle jag märka nån större prestanda skillnad?
3. Hur installerar jag enklast min SATA drive?

Bara några simpla frågor innan jag beställer en, skulle va skysst om ni också rekommenderade en som garanterat skulle funka till mitt moderkort

Inaktiv

1. ja.
2. nej.
3. stänger av datorn, pluggar in disken, startar datorn, partitionerar disken, (guide ges på förfrågan) och sedan är det klart.
4. alla sata-diskar fungerar. däremot kan du behöva en adapter för strömkontakten, beroende på vad du har för nätagg och om disken klarar den äldre molexkontakten eller bara vill ha sataströmkontakter.

edit: tvåan beror förståss på en så enorm mängd olika saker att den inte går svara på utan att ställa ett opraktisk antal motfrågor.
svaret utgår ifrån att diskarna i övrigt är identiska, och bara överföringen skiljer.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Tack för snabba svaret!

Har 2st IDE diskar, maxton om det skulle spela någon roll?

Inaktiv

det spelar ingen roll.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ok
Skulle användandet av virtuellt minne på en SATA hårddisk speeda upp prestandan lite?

Inaktiv

det beror helt på... en hel massa saker.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Brukar man få med en sån där adapter? Funderar på att beställa en SATA idag eller imorgon, har ett 550W nätagg så borde väl räcka?

Edit: kollade på komplett och verkar inte som man får med en sån adapter, hur vet jag om jag ens behöver en?

Edit2:D: Finns ju en ***** massa adapters på komplett, har ingen aning om vilken jag skulle behöva till den här SATA2 hårddisken.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320709&s=sc

Någon som kan hänvisa till en bra adapter?

Medlem

du får inte med några ström konverters när du köper diskar, enda gången sådana följer med brukar vara vid moderkorts köp och kontroller korts köp.

WDs SATA diskar har vanliga ström kontakter på sig samt SATA. dessutom så kostar ström kontakterna runt 15-20kr st per påse.

för att ta reda på om ditt nätagg har SATA strömkontakter så öppna upp lådan och kolla om du kan hitta hel svarta kontakter, det brukar stå SATA på dom.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=34381
kolla på bilden där, ser du dom svarta kontakterna. det är SATA

Medlem

Hittade en hel svart kontakt, fast stod inte SATA på den. Svårt att se på bilden också men det kan vara en sådan, är inte helt säker. Stod nåt nummer på den, 15P stod det också.

Kan det vara en sån?

Medlem

är denna bild bättre tro?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=16687

om denna bild inte övertygar dig om att du har eller inte har SATA på ditt befintliga nätagg så ta och beställ en konverterare , dom kostar ju bara 15-20kr och det är ju inte en stor kostnad precis.

Medlem

Tror jag har en sån, så kan spara mina 20 kr

Inaktiv

jag vill nog svara "nja" på fråga 2. du märker skillnad om du flyttar filer eller packar upp en film...

Medlem

Använda virtuellt minne på en SATA hårddisk då?

Inaktiv

du kommer _särskilt_ inte märka skillader om du flyttar stora filer, som filmer. överföringshastigheterna från själv skivan är nämligen betydligt lägre än 70mbps; dvs det spelar för kontinuerlig läsning ingen roll om överföringen mellan disken och pcibussen är 100, 150 eller 300mbps.

som sagt, det är ingen skillnad mellan sata och pata förutsatt att diskarna är identiska. eller omskrivet: eventuella skillnader beror på diskarnas prestanda och inte överföringen.
är man extremt många användare på samma disk(ar) kan nqc vara en fördel, men med bara en användare innebär det oftast en försämring.

kika på storagereview om du vill se siffror och fina grafer. annars; google is your friend.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

du kommer _särskilt_ inte märka skillader om du flyttar stora filer, som filmer. överföringshastigheterna från själv skivan är nämligen betydligt lägre än 70mbps; dvs det spelar för kontinuerlig läsning ingen roll om överföringen mellan disken och pcibussen är 100, 150 eller 300mbps.

som sagt, det är ingen skillnad mellan sata och pata förutsatt att diskarna är identiska. eller omskrivet: eventuella skillnader beror på diskarnas prestanda och inte överföringen.
är man extremt många användare på samma disk(ar) kan nqc vara en fördel, men med bara en användare innebär det oftast en försämring.

kika på storagereview om du vill se siffror och fina grafer. annars; google is your friend.

vem har sagt något om att flytta filer från en skiva? jag har tex min "download"-mapp på ett par sata-diskar och min film-mapp på ett annat par sata-diskar...det går mycket snabbare att flytta data mellan dem än mellan två ide-diskar. diskarna i sig är inte speciellt mycket snabbare, det är knappt märkbart...skillnaden märker man om man kör raid 0

Medlem

tack, tror jag fått dom svar jag var ute efter nu

Inaktiv

jinx, skivorna jag talade om var skivorna i hårddisken, och de prestandaskillnader du upplever beror som sagt _inte_ på skillnaden mellan sata och pata. förklaring har getts.

om du sedan sitter och jämför stripearrayer med enkla diskar kan jag bara sucka. hoppas det inte var så?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

jinx, skivorna jag talade om var skivorna i hårddisken, och de prestandaskillnader du upplever beror som sagt _inte_ på skillnaden mellan sata och pata. förklaring har getts.

om du sedan sitter och jämför stripearrayer med enkla diskar kan jag bara sucka. hoppas det inte var så?

haha, nej så är det inte...både du och jag vet att vi inte är idioter. det är skillnader på sata och pata men rent praktiskt märker man inte så stor skillnad

jag menade att en fördel med sata är raid 0

Inaktiv

striperaid på pata/udma5 har jag kört sedan jag skaffade min första athlonrigg på 600mhz. det var ett tag sedan.
på vilket vis är det en fördel med sata?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

soya han före.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

striperaid på pata/udma5 har jag kört sedan jag skaffade min första athlonrigg på 600mhz. det var ett tag sedan.
på vilket vis är det en fördel med sata?

det är tillgängligt...det är inte pata-raid0

jag kan inte köra det på mitt mobo iaf

jag hade gärna kört ide ett tag till eftersom de är billigare

Inaktiv

att du inte har funktionen på ditt moderkort har inte med saken att göra. min gud-vet-hur-många-år-gamla kt133-bräda har raidkontroller för två pata-kanaler. sådana moderkort har funnits brett tillgängliga mycket länge, i prisklassen runt och under 1000kr.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

mjo, men i dagsläget är la sata mer utbrett...sen är det skillnad på två kanaler och två kanaler...kontrollern behöver inte stödja stripe bara för att den klarar två kanaler

för övrigt är det väl onödigt att sträva bakåt...sata är en nyare och "bättre" standard, varför välja ide? skulle väl vara för priset isf...pata har ju varken hot swap eller trevliga små kablar

edit: orka tjabba, du säger alltid emot, vad jag än skriver ändå

Inaktiv
Citat:

kontrollern behöver inte stödja stripe bara för att den klarar två kanaler

... vilket jag aldrig hävdat. endast att två kanaler innebär fyra enheter (två arrayer, slav och master) istället för två.

meningen är inte att tjaffsa, utan att trådskaparen ska ha vettig information när det gäller inköp för tusenlappar. det är ganska viktigt tycker jag...

påstår någon att sata innebär märkbara prestandaförbättringar, eller att det är enda möjligheten att sätta upp en raidarray för datasäkerhet/utökad prestanda, så är det ju bra om det framkommer att det är felaktigt; annars finns det stor risk att köpet inte alls motsvarar förväntningarna och man känner sig lurad.

ganska bra, no?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

om man har en gammal ide disk å sen byter till sata då banneme märks det skillnad ;D


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

fast det kanske har med att den är ny och fräsh ;D, men i allafall när man kopierar filer så är den nästan 3x så snabb då en ide disk kopierar 133 mb i sek å en sata 300


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

men suck. läs tråden innan du skriver mer.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

...överföringshastigheterna från själv skivan är nämligen betydligt lägre än 70mbps; dvs det spelar för kontinuerlig läsning ingen roll om överföringen mellan disken och pcibussen är 100, 150 eller 300mbps.

lite hjälp på traven om man missat nåt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar