SATA-hårddisk som primär - hur?

Medlem
SATA-hårddisk som primär - hur?

Har en dator med endast en SATA-hårddisk i, med två partioner (Windows XP på ena). Jag har två extra IDE-hårddiskar som jag vill skicka i, utan att ominstallera Win eller formatera någon hårddisk. Hur görs detta enklast?

1. Hur sätts SATA-disken som primär (första disk som det söks operativsystem på)? I BIOS, gissar jag? I så fall, vad brukar denna inställning heta?
2. Om SATA är primär, påverkas den av hur IDE-diskarna är byglade?
3. Hur byglas IDE-diskarna - som vanligt - primär och sekundär?
4. Det ligger en gammal Windows XP-installation på ena IDE-disken. Påverkar det SATA-diskens Win-installation?

Moderkort: Asrock K7-880.

Tack på förhand!

nj
Medlem

1) Du ska utan problem kunna ställa in i BIOS så din dator väljer att boota från SATA-disken i första hand (och sedan från IDE-diskar). Nu är jag inte helt säker på exakt vart du ställer in det (minns att jag rotat runt i flera olika bios-varianter och ändrat boot-relaterade inställningar en efter en för att få datorn att primärt boota från en SATA-disk och inte en IDE), men det bör vara under boot-ordningen iaf. Att dömma av vad jag såg i manualen som ligger på Asrocks hemsida så kan du ställa in specifikt vilken hårddisk den ska boota från. Sätt bara din SATA-disk som första valet där så ska det inte vara några problem.

2) SATA-disken påverkas inte av IDE-diskar, den är alltid master över sin egen kanal.

3) Du byglar IDE-diskarna precis som vanligt, en master och en slave. Byglingen på diskarna räknas bara på den IDE-kanalen.

4) Så länge som du får datorn att boota från SATA-disken först och främst så bör datorn ignorera din gamla Windows-installation.

Nämnas kan även att när du sätter in dina gamla diskar så kan din andra partition på din SATA-disk byta enhetsbeteckning pga IDE-diskarna vilket kan leda till lite strul (om du tex har program installerade på den andra partitionen som autostartar med Windows).
Dock så bör du kunna ändra tillbaka beteckningarna för hand genom att högerklicka på den här datorn -> hantera -> diskhantering. Där ser du de fysiska hårddiskar du har i datorn, och om du markerar en så får du se partitionerna på den och kan då välja att byta enhetsbeteckning genom att högerklicka på partitionerna.

Medlem

edit: nån var snabbare

Medlem

Tackar och bockar för utförliga svar!

Medlem

4. jag skulle rekomendera att under installation att inte ha IDE disken igång med den tidigare windows xp installationen. för windows installationen kan få för sig att använda filer ifrån IDE disken. och då kommer du få ett uppdelat windows på 2 diskar.

Inaktiv

jag håller mad maddogs tips, exakt det problemet fick jag vid en ominstallation nyligen, vet inte varför har fungerat fint innan men plötsligt så flippade hela installationsprogrammet ut och ville inte installera

Inaktiv

viktigt tips:
fixa en drivrutinsdiskett för din raid/ide(sata alltså)-hanterare som du kör in genom att trycka F6 i början av windows-installationen (när det står där nere på skärmen "tryck f6 för att installera blablabla egen drivrutin blabla nånting")
annars kommer du (om du installerar genom att boota på cdn som jag iaf alltid gör) inte kunna se din sata-disk i installationsprogrammet

dyliga disketter hittar du lätt på internet på din moderkortstillverkares hemsida, ofta med en liten exe-fil som skapar en diskett med rätt katalogstruktur åt dej

hoppas jag inte fick det att låta krångligt eller nåt för det är det inte.. fixa en diskett, tryck f6 i början av windows installationsprogram (när det står att du ska trycka det) sen följ bara instruktionerna och gå vidare och installera som vanligt


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

viktigt tips:
fixa en drivrutinsdiskett för din raid/ide(sata alltså)-hanterare som du kör in genom att trycka F6 i början av windows-installationen (när det står där nere på skärmen "tryck f6 för att installera blablabla egen drivrutin blabla nånting")
annars kommer du (om du installerar genom att boota på cdn som jag iaf alltid gör) inte kunna se din sata-disk i installationsprogrammet

dyliga disketter hittar du lätt på internet på din moderkortstillverkares hemsida, ofta med en liten exe-fil som skapar en diskett med rätt katalogstruktur åt dej

hoppas jag inte fick det att låta krångligt eller nåt för det är det inte.. fixa en diskett, tryck f6 i början av windows installationsprogram (när det står att du ska trycka det) sen följ bara instruktionerna och gå vidare och installera som vanligt

Det är inte alltid att det krävs att du installerar en raid drivrutin via F6. Jag har gjort det förr, men nu senaste gångerna så har jag skitit i att installera dessa drivrutiner och win installation hittar disken ändå.

Så att intsallera raid drivar via F6 behövs inte. Visst ska du köra raid så kan det ju vara bra att installera det... men annars finns det ingen större anledning.

Sen ska väll sägas oxå att det finns dom som måste installera raid drivarna för att få det att funka (dvs för att win ska hitta disken). Så att ha en disket tillhands är inte helt fel, ifall det skulle behövas.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem
Skrivet av prikk:

viktigt tips:
fixa en drivrutinsdiskett för din raid/ide(sata alltså)-hanterare som du kör in genom att trycka F6 i början av windows-installationen (när det står där nere på skärmen "tryck f6 för att installera blablabla egen drivrutin blabla nånting")
annars kommer du (om du installerar genom att boota på cdn som jag iaf alltid gör) inte kunna se din sata-disk i installationsprogrammet

dyliga disketter hittar du lätt på internet på din moderkortstillverkares hemsida, ofta med en liten exe-fil som skapar en diskett med rätt katalogstruktur åt dej

hoppas jag inte fick det att låta krångligt eller nåt för det är det inte.. fixa en diskett, tryck f6 i början av windows installationsprogram (när det står att du ska trycka det) sen följ bara instruktionerna och gå vidare och installera som vanligt

en sådan lösning krävs bara om diskarna dina är satta på ett kontroller kort, om dom inte är det så behövs ingen sådan lösning.

Inaktiv

det beror på om controllern säger sig vara ett scsi-kort eller inte.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar