Transportsträckor

Medlem
Transportsträckor

I våras gav jag mig ikast med det kritikerrosade #Grand Theft Auto IV. Efter ett kort sidospår med #TNA iMPACT! samt ett välbehövligt sommaruppehåll från allt vad spel heter befinner jag mig nu återigen i Liberty City och ska försöka avsluta huvudberättelsen innan jag påbörjar något nytt.

Det finns bara en liten detalj som gör att det går segt i denna annars så angenäma spelupplevelse och det är allt bilkörande fram och tillbaka. Visserligen är det framförandet av fordon som är själva grunden till hela spelserien men det jag tänker på är alla dessa transportsträckor man tvingas genomlida innan varje uppdrag. Kör någonstans, prata med en person, kör någon annanstans, plocka upp någon/något, kör till en tredje destination där uppdraget äntligen startar. Det här blir aningen tjatigt i längden. Speciellt jobbigt är det när man misslyckas med ett uppdrag och måste gå igenom hela proceduren igen.

Jag är säkert inte den förste som klagar på detta (och förmodligen inte den siste heller) men jag tar upp det ändå för det börjar verkligen gå mig på nerverna. Det är extra märkbart nu i andra halvan av spelet när svårighetsgraden ökar och de misslyckade uppdragen med den. Att behöva åka tvärs över hela staden och lyssna på samma dialog gång på gång tillför inte något positivt till helheten. Inte heller ökar det min vilja att fortsätta nöta. Här hade ett checkpointsystem av något slag varit högst önskvärt (vilket ska ha införts i The Lost and Damned om jag förstått det rätt).

Nåväl, jag kommer hur som helst att fortsätta tills jag tagit mig igenom hela spelet men sedan lär det nog dröja innan jag försöker mig på storyn igen.

PS. Är det någon mer än jag som kan lyckas få en bil att slå runt flera varv bara genom att köra på någon obetydlig mikrob på vägbanan? Tycker det händer allt som oftast. När det dessutom sker under en av ovan nämnda transportsträckor gör det bara saken ännu värre.

#blogg

Medlem
Transportsträckor

Om du vill bli kvitt transportsträckorna, ta bara en taxi. då kan du skippa körningen och komma till din destination direkt inom ett par sekunder

Medlem

Ja, det där känner jag igen från GTA, det blir långtråkigt i längden, de har inte tänkt på det där att göra det lite roligare om man misslyckas med uppdrag... Det där med Taxi hade jag ingen aning om...

Medlem

Jag hade helt glömt av att man kunde ta en taxi. Nu har jag prövat det några gånger och det underlättar mycket även om det fortfarande blir en körande.

1
Skriv svar