datorn startar inte:(

Inaktiv
datorn startar inte:(

hej nu är det så at min dator inte startar. man hör hur den går igång som vanligt men det blir ingen bild på skärmen. det började med att skärmen blev svart lite när som hellst (efter 1min till flera timmar) men då kunde man starta om datorn nu när jag startar den ger den ifrån sig 3 pip sen är den tyst ca 1 sek sen 3 pip till vad har hänt och kan jag rädda den?

edit. det kom när jag fick en ny skärm och nu får varken den nya eller gamla någon signal men känner av att sladden sitter i eller är ur.

Medlem

Kan inte säg att jag är säker men pipen betyder något så du får kolla i manualen för moderkortet tror jag. Annars vet jag inte.


signatur

osv.

Inaktiv
Inaktiv

jag har ingen manual till moderkortet men jag kan försöka leta upp en när jag får igång den igen.
jag fick föresten igång den igen nu i 2 min sen blev det svart igen.

Medlem

Brukar vara strul med minnet vid 3 pip.
Kan betyda annat om mk tillverkarna inte kör med samma.
Testa minnen.
Kör memtest eller ta ut ett av dem och prova,funkar det inte så byt och testa igen.

Inaktiv

jag kan inte köra memtest efter som jag inte får bild i mer än 1 min just nu. det konstiga är att det har funkat i ett halvår
vad är felet om det är 6 pip?(3+3)

Medlem

Har du minne du kan låna av någon så byt och testa.
Annars om du har flera ram moduler så ta bort alla utom en och testa.
Funkar inte det så ta en av dom andra och gör samma sak.
Blir det 3 pip tyst 3 pip tyst 3pip eller bara 3 pip tyst 3 pip
Så måste du kolla din manual eller på mk tillverkarns hemsida.

Inaktiv

nej jag har inget minne å låna sen e jag osäker om det går att ta ut ett minne eftersom det sitter (ram-ram-tom platta-tom platta) verkar som om sloten inte får vara toma men jag ska testa iaf
ang. moderkortet så hittar jag inte vilken modell det är :S

Inaktiv

testade ta ut ett minne då blev det tre långa pip
innan var det första lång sen två korta paus tre korta
så du hade nog rätt att 3 pip var minnet

Inaktiv

kollade upp mk manualen felet är: "8042 GateA20 cannot be toggled (memory failure or not present)" vilket jag inte har en aning om vad det betyder

kollade lite längre upp där stod det : the bios also issues a beep code (one long tne folowed by two short tones) during POST if the video configuation fails (a faulty video card orno card installed) or if a external ROM module does not properly checksum to zero.

kan det vara så att mitt gfx e pajt

Medlem

Ajajaj ett MK med Rambus minnen.
Tur att inte minnet är trasigt.
Verkar troligt att GFx kortet är trasigt.
Testa med ett annat före du köper något så det inte är något på Mk som gett sig.

Inaktiv

mm rambus e verkligen sämst, dyrt
min dator är helt konstig det löste sig genom att jag drog ur cd och dvd brännarna... sen kunde jag plugga i dom igen utan problem :S

Inaktiv

jag bara skojade det funkade två up starter sen var det som fr början skumt

Inaktiv

Om det funkade när du kopplade ur cd/dvd-brännarna, men kraschade när du kopplade in de igen så borde det väl ändå vara nätagget som är för klent?
Låna ett kraftigare nätagg, eller ett nätagg av bättre kvalitet, sätt in och kolla om det funkar... Fungerar det så är det bara tjacka ett eget...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

1:a starten, startade utan brännare - funkade
2:a, startade med brännare - funkade
sen startar den inte alls varken med utan bränare

Inaktiv

lösete sig det var minnes bussen på moderkortet som var trasig så det var bara att fixa nytt mobo

Medlem

Säger då det.
Minnen kan ställa till med en massa konstiga fel.

1
Skriv svar