Behöver hjälp med att hitta ett bra grafikkort.

Medlem
Behöver hjälp med att hitta ett bra grafikkort.

Jag har tänkt att skaffa ett nytt grafikkort eftersom mitt gamla (Nvidia GeForce 6600) inte känns tillräckligt bra.

Just nu spelar jag Oblivion rätt så mycket och jag kommer att skaffa bland annat Just Cause och Elveon när de kommer ut och då tror jag att jag måste ha ett nytt kort för att kunna ha de grafikalternativ jag vill ha.

När det gäller priset så har jag en rätt så hyfsad budget och det är framförallt ett kort som är riktigt bra jag vill ha och inte ett "billigt och bra" om ni fattar vad jag menar.

Ni får gärna tipsa om lite andra saker som kan vara bra för att höja grafiknivån på min dator,

Jag har en AMD Athlon
3800+
1 GB Ram

Inaktiv

nvidia 7900gt kanske vore något?:P

Inaktiv

agp eller pciexpress?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

agp eller pciexpress?

Jag vet inte vad skillnaden är, jag är inte så insatt i grafikkort och dess uppbyggnad.

Förresten kan jag ha kvar mitt gamla grafikkort eller ska jag byta ut det?

Jag pratade med en kompis och han sa att när det gäller spelande så ska geforce 7600 vara det bästa alternativet, stämmer det?

Inaktiv

det är det absolut första som behöver redas ut; om du har ett moderkort för agp kan du inte använda pciexpresskort.
vad har du för moderkort?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

det är det absolut första som behöver redas ut; om du har ett moderkort för agp kan du inte använda pciexpresskort.
vad har du för moderkort?

PX667AA-ABS w5080.se

Jag kollade på Oblivions support vilka kort som spelet stödjer och det var inte så många, då måste jag nästan köpa 7800 om jag ska ha ett geforce kort...

support.bethesda

Inaktiv

den där sifferlängan är inte användbar; märke och modell gäller. eller råkar du ha en märkesdator?
oblivionlistan behöver du inte ta på så stort allvar. bara kortet är ett dx9-kort och rimligt modernt är det inga problem. dessutom listar de ju i stort sett alla kort som öht tillverkas idag, och sedan ett par år tillbaka. det är ganska många.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

den där sifferlängan är inte användbar; märke och modell gäller. eller råkar du ha en märkesdator?

Jag kunde inte hitta vilket moderkort jag hade själv så det var en kompis som sa att jag skulle skriva dxdiag i kör och så skulle moderkortet stå under systemmodell, jag var själv lite tveksam men han sa att det var rätt.

Medlem

ladda ner cpu-z så står det ifall du har PCI/PCI-E/AGP.
Skillnaden är att AGP är 8x(kommer inte ihåg vad) och PCI-E är 16x så PCI-E är snabbare och nyare.

Medlem
Skrivet av Xphome:

ladda ner cpu-z så står det ifall du har PCI/PCI-E/AGP.
Skillnaden är att AGP är 8x(kommer inte ihåg vad) och PCI-E är 16x så PCI-E är snabbare och nyare.

Tack.

PCI-E 16x har jag.

Medlem

ok, nu är frågan hur mycket pengar du kan lägga ut på ett grafikkort. 7900 kostar nog up imot 3000:-

Medlem
Skrivet av Xphome:

ok, nu är frågan hur mycket pengar du kan lägga ut på ett grafikkort. 7900 kostar nog up imot 3000:-

3000:- är jag villig att lägga ut om det är en stor förbättring mot mitt tidigare grafikkort.

Inaktiv

7900GT kan du hitta får 2500:-

Och ja du kommer märka väldigt stor skillnad. Visst du kan hitta kort som är lite bättre men då får man punga ut med iaf 3500-4000:-.

7900GT är ett väldigt prisvärt kort och har väldigt fin prestanda.

Sen kanske lite mer ram minne inte skulle vara helt fel.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Kom ihåg att GDDR3 är det bästa minnet för Grafik(grafikkort med GDDR3), så köp bara det.

Inaktiv

det är ett dumt råd. grafikkort köper man för prestanda. detta oavsett vad som ger den.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av 8lul:

Sen kanske lite mer ram minne inte skulle vara helt fel.

Jag funderade om det skulle behövas eller inte, hur mycket borde jag köpa till? Räcker det med 1024 MB till?

Inaktiv

2GB DDR minne räcker gott och väll till alla dagen spel... om det är värt att uppgradera mer minne beror väll kanske lite på hur länge du tänkte att vänta med att uppgradera till AM2 eller nya core 2 duo, som kräver DDR2 minnen.

Tror Nolimitsoya kan fylla i lite här... han brukar vara bra på att vara "ekonomisk".


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

att inte köpa något man inte behöver brukar vara en bra regel.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

att inte köpa något man inte behöver brukar vara en bra regel.

Då är det bara en fråga kvar, behöver jag mer minne?:)

Inaktiv

det vet du bäst själv. använder du någonsin allt det du har?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

det vet du bäst själv. använder du någonsin allt det du har?

Jag vet inte hur man kollar hur mycket som används, mina kunskaper om sånt är inte de bästa vilket ni säkert redan har märkt.

Inaktiv

enhetshanteraren kan visa hur mycket minne som används, och program som ati tray tool kan visa hur mycket själva spelprocessen äter upp i en osd, precis som fps.

enklast är dock att hålla ett öga på hårddiskdioden på framsidan av datorn. om den blinkar i tid och otid, samtidigt som spelet verkar stanna upp, så har man förmodligen förbrukat sitt ram-minne.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag köpte ett Geforce 7900 till slut och det funkar kanon bortsett från en sak.

Problemet

Jag förstår ju vad problemet är och hur det är meningen att man ska lösa det men jag kan inte fatta hur jag ska göra det ändå, för ingen av sladdarna jag har fått med passar in på beskrivningen.

Är det någon som vet hur en sån sladd ser ut eller var det är meningen att man ska koppla in den?

(Jag har försökt med supporten men den sidan funkar tyvärr inte och därför vände jag mig till er)

Tack för hjälpen när det gällde att välja ett bra grafikkort!

Inaktiv

längst upp i bakre hörnet på grafikkortet finns en kontakthona. koppla in motsvarande kontakthane från nätdelen där.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Nu funkar det, även om det känns som att prestandan på kortet inte har förändrats någonting konstigt nog och så låter kortet mer.

Inaktiv
Skrivet av Xphome:

Kom ihåg att GDDR3 är det bästa minnet för Grafik(grafikkort med GDDR3), så köp bara det.

hehe det finns GDDR4 på atis nya X1950XT

då ligger memoryclock på 2 ghz ;D


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

oj sry för att jag skrev vilkle kort du skulle köpa, men jag läste bara första sidan och såg ej att du köpt dej ett 7900gt.


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

ett x1900XT finns för ca 2100:- men lika snabbt som ett Geforce 7900GT det sa paddan förut i allafall

å han verkar trovärdig


signatur

dator : spelbar.

Inaktiv

Tror jag inte att jag sagt, däremot att X1900GT finns för mellan 1900-2100 som är likvärdigt, om inte bättre än, 7900GT...

Men nu kan vi låta tråden dö eftersom problemet verkar avhjälpt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Strunta i mer ram-minne. 1GB verkar räcka gott till det du använder datorn till. Mig veterligen så är det egentligen bara BF2 som KRÄVER mer än 1GB.

För övrigt så tycker jag att du ska scanna Blocket efter ett nytt grafikkort om du vill komma lite billigare undan. Grafikkort tappar värde sååååå fort. Köpte själv ett Geforce 7800 GTX för 1000 spänn härom dagen.

Ett annat bra alternativ för dig är ett ATI Radeon X850XT PE som du borde kunna få för runt en tusenlapp.

Båda korten är i marknadsvärde/prestanda jämförbara med nya kort för runt 2500-3000 kr.
Hur du gör är en kostnadsfråga.

Om du ska köpa nytt så kolla efter ett 7900 GT. Borde gå att få för runt 2300 nytt om du letar lite.

Datorn i övrigt behöver du inte uppgradera än på ett år. Börja med ett nytt grafikkort. Där är din flaskhals.

Lycka till!

12
Skriv svar