Medlem
Problem vid start

Har ett ganska jobbigt problem med datorn som jag hoppas nån kan svara på, iallafall nästan varje gång jag startar datorn så kör den på som en duktig dator i kanske tio minuter sen kommer en fin blåskärm upp med antigen inget särsklit utom standard texten datorn har anträffat ett allvarligt problem och stängs av för att förebygga problem dumpar fyskiskt minne bla bla bla, eller samma fast med texten IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL vilket jag tog och googlade upp och fann att det mest troligt handlade om en överhettad CPU eller knasiga minnen, men
detta händer endast kort efter start och efter 1-4 omstarter försvinner det och datorn tuffar på okej tills nästa dag. Har haft detta problem tidigare men det försvann vid en omformatering men när det nu har kommit tillbaka börjar jag bli lite orolig.
har svårt att tro att det är hårdvaran då problemet försvann när jag formatera den sist och det funkar efter några omstarter.

Sen en annan fråga:
ganska nyligen tvärvägrade datorn ens att boota och då jag haft samma problem tidigare och fick genom en hjälpande hand här tipset om att resseta moderkortet, vilket fungerade utmärktfunkade.
samma den här gången men sist kom det tillbaka igen och då i sällskap med ett dött grafikkort, och nån månads väntetid på att få det utbyt(juletider + slut delar = bad )
får lite creepy deja vu känsla över det här så vad tror ni är min dator påväg käpprätt åt helvete (igen...)?
eller finns det en räddning?
Datorn har windows xp sp2 ett ati x800 256mb 512 mb ram minne samt en p4 3ghz proccesor om det är till nån hjälp


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem

Tjena.

Har du testat dina minnen med memtest86?
Om inte så gör det. Google hittar det åt dig.
Använd vers. som är bootbar ISO.
Bränn på en CD-rom och kör en 10 svängar.

Har du rätt och nya drivers till moderkortchipset?

Sitter minnena på rätt ställen?
(moderkortsmanualen)

Kan du ändra i BIOS för hårddiskarnas
"access mode till "large" om de står på "Auto"?
Det kan vara det felet med...

Mvh

Medlem

laddade ner memtest och körde det ett tag,(4ggr tror jag) och det hittade inga fel på minnena ska köra det en längre stund imorgon så får se vad som händer, minnena borde sitta på rättplats då det är en företagsdator men ska nog se om jag kan hitta moderkortsmanualen och kolla det också.
Drivrutinerna är nog rätt dom också men får ta och titta upp det
kollade igenom Bios lite snabbt och hittade inget option för access mode :\ får kolla lite nogrannare när jag har mer tid.
återkommer senare med hur det gick.
tack före hjälpen


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem

tror jag hittat boven, när jag tänker efter så har datorn inte haft några problem sen jag ressetade moderkortet.
Kan det vara drivrutinerna?
lite svårt att testa nu när det inte är nått problem dock :\


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

1
Skriv svar