Storytel - perfekt för mina promenader?

Flakmonkey
Storytel - perfekt för mina promenader?

Jag är ute och går en hel del. Varje vardag så går jag till och från jobbet vilket i normala fall är 20 minuter enkel resa, men jag försöker att utöka någon av gångerna till 60 minuter så att kroppen får röra på sig lite extra. Mobilen har länge varit min kompanjon under dessa eskapader i form av MP3-spelare och radio, men jag har länge känt att jag har velat utnyttja tiden ännu bättre med hjälp av ljudböcker. Av någon anledning så anser jag själv att jag har på tok för lite tid för att läsa böcker (handlar givetvis bara om prioriteringar egentligen) så ljudböcker känns som en idealisk lösning på det hela. Att lyssna på en bok är givetvis inte samma sak som att läsa den, men innehållet är ju trots allt detsamma och kan jag lyssna på dem samtidigt som jag är ute och går så skulle jag kunna ta till mig det utan att behöva prioritera in det.

När jag tittat runt så har jag emellertid insett att ljudböcker inte är gratis. Som vanligt med digital distribution så hoppas man ju att det ska vara billigare än att gå ut och köpa den fysiska motsvarigheten av produkten och som vanligt så blir man besviken. Ljudböcker kostar i min mening lite väl mycket och det var därför som jag blev rejält glad när jag googlade lite och hittade Storytel. Nu är det kanske inte någon nyhet för många av er som läser den här bloggen, men för er andra så kan jag kort förklara Storytel genom att säga att det är Spotify för ljudböcker anpassade för mobilen. Kostnaden är en aning mer än Spotify - 149 kr i månaden om du signar upp dig för ett år - men det är ändå en summa som jag känner att jag kan betala utan att känna mig för rånad. Fast jag tror nog att tjänsten skulle ha en bra mycket större chans att slå om de sänkte till 99kr - det är ju trots allt något psykologiskt med att bara betala tvåsiffrigt

Hur som helst så har jag signat upp mig för ett testkonto nu som gör det möjligt att lyssna på fem minuter av de böcker som finns och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Tjänsten är fortfarande i beta-stadiet så det finns givetvis saker som behöver slipas, men med tanke på hur färskt det ändå är och att det redan nu fungerar på de flesta mobiler så måste jag ändå säga att det är riktigt lätt att komma igång. Så nu sitter jag här och funderar på om man ska vara en "pionjär" och betala för en månad (169 kr obundet) och se hur det är eller om jag ska slå till på ett år direkt. Någon här som testat tjänsten eller kanske känner någon som jobbar med den till och med? Vore trevligt att höra lite omdömen innan jag slår till.

#blogg

Medlem
Storytel - perfekt för mina promenader?

Hur är det att lyssna på ljudböcker? Har aldrig provat, men misstänker att det blir oerhört frustrerande när man annars skulle läsa snabbare. Vad gör man under tiden? Måste ta o prova någon gång, men känns inte ett dugg attraktivt.

Flakmonkey

Det beror väl mycket på vem det är som läser... men är det någon som är riktigt bra så kan det nog förhöja "känslan"... fast den största fördelen som jag ser är ju att man kan lyssna på den samtidigt som man gör annat... när man sitter i bilen påväg till jobbet, på en promenad, etc et

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Hur är det att lyssna på ljudböcker? Har aldrig provat, men misstänker att det blir oerhört frustrerande när man annars skulle läsa snabbare. Vad gör man under tiden? Måste ta o prova någon gång, men känns inte ett dugg attraktivt.

Ljudböcker är helt suveränt. Jag tycker inte de passar att lyssna på när man är hemma och sitter i soffan istället för att läsa boken utan när man gör något som gör det omöjligt att läsa en bok men då man kan lyssna. Exempel är som nämnda ovan resor (promenader, bil, buss osv) eller tråkiga sysslor som hushållsbestyr.

Enda nackdelen är priset på dem som oftast är bra mycket mer än vad boken kostar. Den här tjänsten verkar intressant dock.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar