Medlem
Hem-PC erbjudande

Har precis fått ett fint hempc erbjudande och tänkte höra med er vad ni tycker om det.. Priset är oviktigt, eftersom det dras av någon annans lön ^^

Dator:
Processor AMD Athlon 64 X2 5000+ (med dubbla processorkärnor)
Chipset ATi RS482/SB400
Cacheminne (L2) 2x1024 kB
Internminne 2048 MB DDR 2 SDRAM (667 MHz)
Minnesplatser 4 st, 2 lediga. Max 4 GB
Hårddisk Storlek: 2 st à 250 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition)
Gränssnitt: SATA
Varvtal: 7200 rpm
Diskettenhet Nej
Kortläsare 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten
DVD-Spelare DVD, 16x max
DVD-Brännare DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik, Dual Layer och DVD-RAM
Grafik nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express
Grafikminne 512 MB DDR SDRAM
TV-kort Nej
Ljud Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)
Nätverksstöd Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Kortplatser 1 ledig PCI, 4 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16
Lagringsplatser 1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)
Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, parallell, 1st RJ45, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video
TV-anslutning S-video, kabel ingår ej
Högtalare Logitech S-200, 2 satelliter och subwoofer
Tangentbord Trådlöst med snabbknappar och kontroller
Mus / pekdon Trådlös optisk rullmus
Webbcam Ja
Mått (HxBxD) Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0 cm)
Färg Silver

Skärm:
Modell HP f2105
Bildskärmstorlek 21 tum (53,5 cm) diagonal bredd (H = 28,35 cm, B = 45,36 cm)
Bildskärmstyp 21-tums Thin-Film Transistor, LCD, Active Matrix, WSXGA+
Pixelstorlek 0,270 mm
Omritningstid 16 ms (på/av - normalt), 8 ms (grått till grått - normalt)
Ljusstyrka 300 nits (typiskt)
Kontrastförhållande 1000:1 (normalt)
Videoingång DVI-D, analog VGA med D-sub
Högtalare och mikrofon Två integrerade stereohögtalare (5 watt per kanal), volymreglage på framsidan, hörlursingång på framsidan; stöder externa högtalare och sub-woofer (medföljer ej)
Betraktningsvinkel 178° horisontellt, 178° vertikalt
Bildskärmens rörelsevinkel Lutning från 5 grader nedåt till 35 grader uppåt; 4 tums (10,16 cm) maximal höjdjustering. Väggmontering: VESA-standard med 4 hål 100 mm x 100 mm skruvmontering som alternativ 2 höghastighets USB 2.0-ingångar (1 utgång för anslutning till en PC)
Bildskärmsupplösning 1680x1050 vid 60 Hz
Färg True colour (upp till 16,7 miljoner)
Horisontella svepfrekvenser 48 till 85 Hz vertikalt, 30 till 94 KHz horisontellt
Plug and play Ja
Front-utförande Antireflex, antistat
Bildskärmens maximala pixelfrekvens 165 MHz för analog och digital inmatning
Fysisk säkerhet Förberedd för Kensington-lås
Reglage för användaren Reglage på framsidan: höj/sänk volymen; Strömbrytare med indikatorlampa; OSD-meny, OSD-navigeringsknappar (plus och minus), val av Auto/OSD OSD-reglage: Ljusstyrka, kontrast, bildreglage inklusive skalalternativ, färg, språk (engelska, franska, tyska, spanska, italienska och nederländska), administrationsfunktioner inklusive inmatningsval, OSD-reglage, information och återställning till standardinställningar
Kartongens innehåll Bildskärm, VGA och DVI-D-kablar (1,8 m), nätsladd (1,8 m), USB-kabel (1,8 m), stereoljudkabel (1,8 m), dokumentationspaket och CD
Nätaggregatstyp Inbyggd universell autoavkänning, AC 100-240 V, 50-60 Hz
Strömförbrukning 90 watt maximalt vid drift; 2 watt maximalt i energisparläge
Vikt 9,2 kg
Mått (BxDxH) Med ställ: 588 mm x 287 mm x 465 mm

Vad tycks? Har i dagsläget en tft med 20ms uppdatering, så 16ms är en klar förbättring. Spelar inte särskilt mycket fps så det gör inte så mycket att uppdateringsfrekvensen är lite sämre. Tankar och tycken tack!

Inaktiv

Ja datorn verkar ju jättefin... Vad vill du att folk ska säga?! Måste ju berätta vad det kostar osv för att man ska kunna avgöra om det är bra... Kostar den sammanlagt 100 000 kr så är det en riktig skitdator...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Har du fått skryta av dig lite nu?


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

Bättre att han skriver lite extra än att folk ska Ställa extra frågor, hellre för mkt än för lite. Men hur mkt priset kommer vara är en mycket viktig uppgift. Om den är värd det vill säga.


signatur

Videomupp

Inaktiv
Citat:

Priset är oviktigt, eftersom det dras av någon annans lön ^^

Jo visst kanske bra för dig men inte så snällt mot den som betalar. Som sagt pris är alltid viktigt.

Själv är jag mycket skeptiskt till att ha en och samma dator i 3år utan att få gå in och pilla med den själv, dvs uppgradera hårdvara.

Annars ser väll hårdvaran hyffsad ut i den datorn iaf.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem
Skrivet av Zuncan:

Har du fått skryta av dig lite nu?

Den som är fri från synd skall kasta första stenen

On topic, tyckte det såg bra ut. Har det så kul med datorn

Inaktiv

Haha, jag har faktiskt inte någon dator att skryta om precis...


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

Uppgradera hårdvara får man, så länge den nya är bättre än den gamla tydligen. Datorn är från ATEA och jag har en dator från dem redan, supporten är klanderfri.

Det är ju en HP, vilket är det som oroar mig mest. Vad säger ni om skärmen? Är det någonting som jag borde fundera extra över? Högtalarna verkar inte vara sådär super? Vad rekommenderar ni - eller hörlurar? Vad för bra lurar rekommenderar ni?

Är det någonting som jag bör byta ut, eller köpa till? Kringutrustning?

Effektivt pris (dvs pengar som vi annars hade fått ut) är ca 10800kr, och för skärmen ca 2800kr. Detta över 36 månader. Eftersom det inte är jag som betalar för det så verkar det som om det inte spelar så stor roll egentligen, men priset verkar bra?

Det var inte meningen att skryta, ville ha lite generella tankar kring datorn, ex. moderkort och liknande - som jag inte har någon aning om. Visst har jag koll på 7900GTX - men hur väl mäter det sig med motsvarande ATi?

Vad är grafikkortet för någonting, bra, dåligt, varför?

Vad innebär "dubbla processorkärnor", d.v.s. X2? Hur mycket snabbare är den jämfört med en äldre AMD XP exempelvis? Hur ställer den sig mot en Pentium?

Det var inte meningen att skryta, ville ha lite kommentarer bara.

MFC
Medlem

Jag har en f2105 och det enda som är lite "jobbigt" är spel som inte fixar den udda upplösningen.. typ 1680*1050.. helt ok skärm.

En sak jag kan säga för detta vet jag.. HP är usla på att göra tysta burkar. Jag ser att det är en HP dels på skärmen och dels på att det är medföljande s-200 högtalare vilka HP kör med..

som sagt.. beware av ljudnivån

Övriga kommentarer:

Skrivet av zAjben:

Vad är grafikkortet för någonting, bra, dåligt, varför?

Vad innebär "dubbla processorkärnor", d.v.s. X2? Hur mycket snabbare är den jämfört med en äldre AMD XP exempelvis? Hur ställer den sig mot en Pentium?

Det var inte meningen att skryta, ville ha lite kommentarer bara.

Grafikkortet duger ju.. kickar ass i de flesta av dagens spel, enda spelet som jag upplevt som hackar är Oblivion med allt på max och med lite fiender i skogen..

Ang. processorn, kika här -> http://www.tomshardware.com/2006/08/02/thg_tuning_test/ för lite benchmarks osv


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Det saknas en vettig mus annars ser det bra ut :>


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

1
Skriv svar