Bios kaputt efter flash

Inaktiv
Bios kaputt efter flash

Hej. Jag ville installera Asus Probe på min nya dator eftersom jag ville veta hur varmt det var där mina två geforce 7900 gt grafikkort sitter... När jag försökte installera programmet så stod det att mitt bios var out of date så jag försökte att flasha mitt bios men efter restarten så var det som att försöka väcka en människa utan hjärna... Fick igång datorn men inte bilden på skärmen... Finns det nåt hopp att rädda datorn själv eller måste man skicka in den på lagning?

Inaktiv

du får nog skicka efter ett nytt bios-eprom iaf.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Går det inte att ladda hem nåt sånt? Känns som att hela datorn var typ ur funktion när jag köpte den... Jag fick ett gammalt windows xp som jag bytte, sen fick jag ingen strömsladd mellan båda grafikkorten och jag fick ett felmeddelande när jag körde min dvdspelare... Stod nåt med Error Condition 5.1P.

Inaktiv

nej, man brukar inte kunna ladda ner hårdvara.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Ne jag vet men jag menar, det måste gå på nåt sett att installera om BIOS.. Ska prova att boota ifrån en floppydisk

Medlem

Läs igenom denna sida så kanske du kommer en bit på väg mot en lösningen.

http://www.sysopt.com/tutorials/article.php/3532681

/Homer_S

Inaktiv

Tack. Verkar som efter jag har läst lite att man får ta och byta moderkort...

Inaktiv

nej, det behöver man inte. det räcker med ett nytt bios-chip.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Efter att du flashat biosen så brukar man få behöva köra en clear cmos annars kan det bugga ur.

Inaktiv

flashprogrammen ska göra det automatiskt, men det skadar ju inte att prova.
oftast involverar det en jumperflytt och borttagande av batteriet på moderkortet. konsultera manualen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Har testat allt... Flytta jumpern, ta bort batteriet, boota ifrån en BIOS cd och floppydisk men inget funkar... Förhoppningsvis finns garantin kvar så man kan byta ut det.

Medlem

Tveksamt om du kan få ut något på garantin om du har försökt flasha biosen. Jag säger inte att du haft sönder något men försäljaren lär nästan garanterat hävda det, om det inte är en väldigt schyst prick.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

Varför skulle det vara tveksamt? Det är deras programvara och deras uppdaterade version av bios. Om deras programvara krashar mitt moderkort, varför skulle jag då inte få ett nytt på garantin? Och flasha bios har jag gjort förut med min gamla dator och det var inga problem alls.... Att uppdatera programvaran i moderkortet är inget som skulle hävda garantin vad jag vet... Ett moderkort ska inte gå sönder på 2000 talet av en uppdatering... Det är ju helt sjukt...

Inaktiv

läs på lite om biosuppdateringar så kommer du inse att biosuppdateringar är allvarliga saker som man inte gör slentrianmässigt eftersom fel kan ge tämligen allvarliga problem, och att sådant inte täcks av garantin.
utförs flashningen felaktigt får man en kaputt mammabräda. period. det är inte tillverkarens fel att du misslyckades, inte ens för att de skrev mjukvaran som du använde när du misslyckades.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Allvarliga och Allvarliga, Detta är 2006 och dom kan inte göra ett moderkort som har ett bios recovery? Jag var ju försiktig, Laddade hem rätt bios uppdateringar och allt va märkt "ASUS"... Enligt svensk lag så har jag bytesrätt på nya produkter om sakerna pajar a.k.a. garanti... Hela min släkt är jurister och denna diskussion är lika dum som USA vs Irak. Tror inte dom går på att mitt moderkort "BARA" gick sönder när jag satt och surfade eller nåt...

Inaktiv

läste du inlägget?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag tror inte du kommer få problem om du skickar in ditt moderkort.
MEN du bör inte nämna något om att det sket sig vid en BIOS update. Skicka bara en det med meddelandet DEFEKT. För när det testkör RMA produkter i datorbutiker så ska det gå SNABBT.
Så märker de omgående att det är problem med en produkt så går de inte vidare o kollar VARFÖR, detta eftersom dom inte har TID.

/Homer_S

Inaktiv

dvs man lurar ett företag att ta smällen istället för att bita i äpplet själv när man gjort fel/haft otur. inte vidare hederligt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Det finns inget som är hedeligt i dagens läge

Inaktiv

Står väl till och med innan flashningen att man ska ge fan i att flasha om inte något kritiskt inte funkar? Där nånstans står det väl också att garantier inte gäller osv eftersom orginalprodukten är modifierad?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

mja, modifierad är den ju enl tillverkarens direktiv, så visst gäller garantin. om något skiter sig däremot...
tror inte jag hört talas om någon tillverkare som givit bort gratis eprom:ar till folk som gjort kassa flashningar.

guzilla, man är så hederlig man gör sig. finns ingen anledning att blåsa andra för att man själv klantat till det eller råkat ut för strömavbrott mitt i en flashning.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Kul för dig.. Själv tycker jag det är deras fel och inte mitt... Eftersom jag klantade inte till mig och det var aldrig något strömavbrott.. Det var deras programvara Asus Probe som fick mig att uppdatera bios och det var deras program och uppdatering som krashade mitt bios... Jag tycker att det är dom som blåser mig och inte tvärtom.. Här bygger man en dator som man pröjat flera tusen på och så kan man inte ens köra ett program som Asus Probe. Hade tänkt att skriva ett extremt sjukt liknande exempel men jag vill inte få en till varning...

Medlem

Om jag förstått det hela rätt så förstår jag inte det enorma problemet. Är det inte bara att skicka in BIOS och få det omprogrammerat så det blir rätt? Jobbigt, men det är det alltid när något klappar ihop.

F ö kan man ju fråga sig hur ASUS ställer sig till sina "crash free" BIOS när man uppenbarligen kan döda dem. Då borde de definitivt av ren hederlighet fixa problemet, om nu hederlighet var något som Soya värderade. Pratar vi hederlighet så "lurar" de ju faktiskt folk till att tro att det mer eller mindre är säkert att uppdatera BIOS, oavsett vad för varningar de ger under själva proceduren. Då kan de gott stå för kostnaden av en misslyckad sådan.

Inaktiv

crash free betyder att bios återställer sig själv vid felaktiga klockfrekvensinställningar. vad jag vet har det aldrig utlovats hjälpa mot felaktigt utförda flashningar.

... och att ett nytt eprom bör skickas efter är väl vad som sagts hela tiden?

vidare, asus probe läser av moderkortets sensorer. den uppdaterar inga bios.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

vissa moderkort har ett såkallat CrashFREE bios, klipper från asus hemsida

Skrivet av asus:

CrashFree BIOS 3
ASUS CrashFree BIOS 3 låter dig återställa förvrängd BIOS-data från ett USB-minne med BIOS-filen. Programmet sparar tid och tar bort behovet av att köpa ett nytt BIOS-chip.

Har du ett moderkort som har det stödet och har följr anvisningen på hur man ska återställa bioset, ska man väl kunna hävda att det är fel på produkten eftersom den misslyckades med återställningen.

I annat fall så kan du kontakta asus och förklara situationen och hoppas på att de kan skicka en ny bios-chip till dig.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

i stand corrected.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Du missuppfattade mig Nolimitsoya. Jag ville installera Asus Probe för att läsa av moderkortets sensorer och när jag inte kunde det så uppdaterade jag bios... Du verkar typ tro att jag är typ nåt mongo för du omvänder typ allt jag har sagt... Här säger du att du är så hederlig men samtidigt dömmer du mer än en dommare.

Medlem
Skrivet av Guzilla:

Du missuppfattade mig Nolimitsoya. Jag ville installera Asus Probe för att läsa av moderkortets sensorer och när jag inte kunde det så uppdaterade jag bios... Du verkar typ tro att jag är typ nåt mongo för du omvänder typ allt jag har sagt... Här säger du att du är så hederlig men samtidigt dömmer du mer än en dommare.

frågar man efter hjälp så kan man inte förvänta sig att man alltid får de svar man vill höra

det tråkiga är att du redan fått hjälp, men ältar dig om en massa dumheter. Men visst, det är väl upp till dig hur du vill göra, fortsätta tråden eller följa de råd som du redan fått allt för många gånger.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar