Inaktiv
hjälp tack

Tja!
Skulle behöva lite hjälp... ska försöka förklara problemet.

När jag ska spela spel så kommer jag in i spelet i menyerna, men när jag startar igång själva spelet så blir skärmen svart och texten energisparläge dyker upp som om man stänger av datorn eller startar om den, men den varken stänger av sig eller startar om utan den är på men skärmen är helt svart. Windows är precis nytt och datorn omformaterad så det kan väl knappast vara mjukvaran?? Vet inte hur man kan testa tempen om det skulle vara värmerelaterat.
Är det värmerelaterat är det chassifläktarna som är otillräckliga eller är det processorfläkten? Det är endast krävande spel som detta händer på tex HL2.

Var inne i bios och tittade och såg att temperaturen på cpu-n ligger på 64 grader och då är inget spel igång är detta för varmt?

Här kommer iaf mina spec.
AMD Athlon 2600+ 2.08ghz med orginalfläkt
ram 1gig
Windows XP Home SP 2
1 80*80 mm fläkt och 1 120*120 mm i chassit
nätagget är ett fsp 400w
XFX gf 6600gt med tillhörande fläkt.

Inaktiv

Värmeproblem låter knappast troligt.. Testa installera nya drivrutiner till grafikkortet... Kanske till och med skärmen om det krävs såna...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Värmeproblem låter knappast troligt.. Testa installera nya drivrutiner till grafikkortet... Kanske till och med skärmen om det krävs såna...

Problemet kvarstår efter att ha uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet till skärmen hittar jag inga (LG L1915S)

Medlem

i vilken upplösning spelas spelet i vanligtvis?
testa att ändra det


signatur

Meep!

Inaktiv
Skrivet av Phobo:

i vilken upplösning spelas spelet i vanligtvis?
testa att ändra det

Testat med lite olika upplösningar men det hjälper inte heller.

Medlem

ute och simmar, men hur är det med Hz:en?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

ute och simmar, men hur är det med Hz:en?

Menar du bildskärmen så är det inställt på 60hz

Inaktiv

i windows eller via refreshforce?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

du har inte händelsevis en extra skärm ansluten till datorn? för ibland så kan det hända att windows stänger ner bilden till primära skärmen och skickar signalen till den andra. har hänt för mig med min tv, kan hända lite då och då. enda jag gör då är att stänga av kloningen till den andra skärmen

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

i windows eller via refreshforce?

Windows

Inaktiv
Skrivet av mad-dog:

du har inte händelsevis en extra skärm ansluten till datorn? för ibland så kan det hända att windows stänger ner bilden till primära skärmen och skickar signalen till den andra. har hänt för mig med min tv, kan hända lite då och då. enda jag gör då är att stänga av kloningen till den andra skärmen

Nopp, Det har jag inte.

Inaktiv

prova refreshforce.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

tycker iaf att 64 grader idle låter mycket, vissa datorer stänger av sig redan vid 70 grader så kolla upp när den kör emergency shutdown


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv
Skrivet av LannY:

tycker iaf att 64 grader idle låter mycket, vissa datorer stänger av sig redan vid 70 grader så kolla upp när den kör emergency shutdown

Tänkte investera i en ny fläkt men måste man köpa till kylpasta till denna?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302755#accessories

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

prova refreshforce.

Testade detta men samma sak händer...

Inaktiv

det följer med kylpasta. däremot ska orginalkylaren räcka mer än väl. rensa bort eventuellt damm ur kylflänsen bara.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

det följer med kylpasta. däremot ska orginalkylaren räcka mer än väl. rensa bort eventuellt damm ur kylflänsen bara.

Har testat detta, kanske har slarvat lite.
Så jag få väl testa igen

Inaktiv

hjälper det inte kan du prova göra om monteringen med ett färskt lager pasta. orginalkylaren ska klara kylbehoven med ganska god marginal; gör den inte det är något fel.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

hjälper det inte kan du prova göra om monteringen med ett färskt lager pasta. orginalkylaren ska klara kylbehoven med ganska god marginal; gör den inte det är något fel.

Kanske är fel på den, men den snurrar iaf.

Medlem

Jag hade ett liknande problem för länge sedan med en AMD Athlon 1800+, när jag spelat en stund, varierande tid, allt mellan 3 minuter och en halvtimme så frös skärmen men datorn var fortfarande igång, den reagerade på tangentbordskommandon men på skärmen hände intet. Det visade sig vara en energinställning i biosen som strulade, utan att jag hade ändrat något, färsk installation och allt.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv
Skrivet av Langos:

Jag hade ett liknande problem för länge sedan med en AMD Athlon 1800+, när jag spelat en stund, varierande tid, allt mellan 3 minuter och en halvtimme så frös skärmen men datorn var fortfarande igång, den reagerade på tangentbordskommandon men på skärmen hände intet. Det visade sig vara en energinställning i biosen som strulade, utan att jag hade ändrat något, färsk installation och allt.

Vad gjorde du åt detta?

nj
Medlem

Har du kollat så fläkten på grafikkortet fungerar som den ska? Jag hade ett liknande problem med mitt första Radeon 9800 Pro. Menyer i nyare, och mer krävande spel (typ Deus Ex 2, var nått år sedan nu) fungerade fint. Men så fort själva spelet laddats så blev skärmen svart och monitorlampan började lysa gult för att indikera att skärmen inte hade någon signal.
Strax därefter så dog mitt grafikkort och det visade sig att fläkten hade lagt av utan att jag märkt det så kortet blev överhettat när jag försökte köra mer krävande spel (vilket gick väldigt snabbt).

Medlem

Robin, jag fick ändra energiinställningarna i biosen en hel del, testa mej fram.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv
Skrivet av nj:

Har du kollat så fläkten på grafikkortet fungerar som den ska? Jag hade ett liknande problem med mitt första Radeon 9800 Pro. Menyer i nyare, och mer krävande spel (typ Deus Ex 2, var nått år sedan nu) fungerade fint. Men så fort själva spelet laddats så blev skärmen svart och monitorlampan började lysa gult för att indikera att skärmen inte hade någon signal.
Strax därefter så dog mitt grafikkort och det visade sig att fläkten hade lagt av utan att jag märkt det så kortet blev överhettat när jag försökte köra mer krävande spel (vilket gick väldigt snabbt).

Hur kan man kolla det, har öppnat chassit och det verkar fungera som det ska. Kan man mäta temperaturen på grafikkortet på når sätt?

nj
Medlem
Skrivet av Robin_EL:

Hur kan man kolla det, har öppnat chassit och det verkar fungera som det ska. Kan man mäta temperaturen på grafikkortet på når sätt?

Om fläkten verkar snurra så borde det vara ok.
GF 6600GT-korten ska ha en inbyggd temperaturavläsare (om jag inte minns käpprätt fel, de började iaf bli standard i grafikkorten en generation för 6x00-korten), en snabb sökning på google gav den här artikeln om hur du läser av den.

Inaktiv
Skrivet av nj:
Skrivet av Robin_EL:

Hur kan man kolla det, har öppnat chassit och det verkar fungera som det ska. Kan man mäta temperaturen på grafikkortet på når sätt?

Om fläkten verkar snurra så borde det vara ok.
GF 6600GT-korten ska ha en inbyggd temperaturavläsare (om jag inte minns käpprätt fel, de började iaf bli standard i grafikkorten en generation för 6x00-korten), en snabb sökning på google gav den här artikeln om hur du läser av den.

Har tittat lite på temperaturavläsningarna där det står
core slowdown threshold: Deegres 145 C
gpu core temperature 64C. Temperaturen på processorn ligger på 66-67 C med chassit öppet och 70-73 C med chassit stängt (utan körning av krävande spel/program) är det kanske för varmt i hela chassit? Om det är detta vad ska jag ha för kylanordning? Är det bäst att köpa ett nytt chassi som kyler bättre?

Inaktiv

Fixa en fläkt fram och en fläkt bak på chassit så att luftflöded blir bra. Rensa dessutom de fläktar du har nu, cpu, gpu, chassi, från damm...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Fixa en fläkt fram och en fläkt bak på chassit så att luftflöded blir bra. Rensa dessutom de fläktar du har nu, cpu, gpu, chassi, från damm...

Vad ska det vara för fläktar (storlek) har redan rensat de andra från damm. Blir trångt med fler fläktar i mitt nuvarande chassi, frontfläktarna och fläktarna bak kommer sitta sida vid sida i så fall, är det så bra? Har dessutom inte fler fläktplatser så i så fall får jag modda. Skulle det inte vara bra med sidofläkt också då jag inte har någon nu eftersom på mitt chassi finns inte den möjligheten?

1
Skriv svar