Warning: Your CPU fan fail or speed to low. Hur får man bort det?

Medlem
Warning: Your CPU fan fail or speed to low. Hur får man bort det?

Hej kära FZ:are

Ända sen jag bytte min northbridge fläkt mot en passivkylfläns så har meddelandet "Warning: Your CPU fan fail or speed to low" börjat visa sig.

Meddelandet kommer precis då datorn startas och man kan fortsätta genom att trycka på F1.

Jag har letat som en galning bland BIOS inställningarna men jag hittar inte hur man stänger av varningen =/

Någon som har förslag?

*Har ett ASUS A8V-E Deluxe*

JB
Medlem

Häll saltsyra på moderkortet så ska du se att den slutar whina. Den blir nog tyst tom. 0 db inte illa! *trööt*

Inaktiv

har samma mobbo men har inte det problemet du har... inte sett några meddelanden alls sen jag bytte till passivkylning på moderkortet.

Orkar inte starta om datorn nu och leta å se om jag hittar någon inställning som hjälper dig. Har suttit uppe och spelat hela natten (igen ), så jag måste nog krypa ner i säng nu.

Har du inte fått någon hjälp senare så kan jag ta mig en titt och se om jag hittar skiten


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Har inte 8lul samma problem är det kanske pga nyare bios, då skulle en uppdatering av denna lösa problemet, om man nu vill ta risken med att uppdatera bioset pga ett så litet problem.

Edit: Hittade detta på anandtech:

Skrivet av myocardia:

You need to adjust your cpu fan speed warning level. It's alerting you when the CoolnQuiet kicks in, and the motherboard slows down the fan (because your processor stopped running at 2.2 Ghz, and is then running at 1.0 Ghz). Make the warning level 900-950 rpm, and it'll never bother you again, or at least not until the fan goes bad.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av JBRAA:

Häll saltsyra på moderkortet så ska du se att den slutar whina. Den blir nog tyst tom. 0 db inte illa! *trööt*

Tack ska genast testa det

Skrivet av huxflux:

Har inte 8lul samma problem är det kanske pga nyare bios, då skulle en uppdatering av denna lösa problemet, om man nu vill ta risken med att uppdatera bioset pga ett så litet problem.

Edit: Hittade detta på anandtech:

Skrivet av myocardia:

You need to adjust your cpu fan speed warning level. It's alerting you when the CoolnQuiet kicks in, and the motherboard slows down the fan (because your processor stopped running at 2.2 Ghz, and is then running at 1.0 Ghz). Make the warning level 900-950 rpm, and it'll never bother you again, or at least not until the fan goes bad.

Ska kolla det med att ställa in rpm antalet.

Inaktiv

Kör du med CoolnQuiet? för det gör inte jag iaf.

Har du löst problemet än?


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

1
Skriv svar