Märkligt fel med Pci platserna.

Medlem
Märkligt fel med Pci platserna.

Hej.

Har en dator som inte kommer ut på nätet med ett nätverkskort i. då får man ip 169.xxxxxxxxxx.
Men om man sätter i en till på platsen över och drar ur nätverkskabeln och sätter tillbaka den så funkar det som det ska.
Det interna nätverkskortet är trasigt efter åska.
Misstänker att Moderkortet är trasigt.
Men hur kommer det sig att man får det att funka med 2 kort i?

Medlem

jag fattar inte riktigt vad problemet är. du säger att ditt interna nätverks kort har gått sönder av ett åskväder och att du har satt i ett PCI nätverkskort för att få tillgång till internet igen.

den där 169.xxx.xxx.xxx adressen är en privat ip adress som windows ger sig själv när den inte får kontakt med din ISPs DHCP server.

Medlem

Jag måste sätta i 2 nätverkskort för att det ska funka.
1 st nätverkskort i pci plats 1.funkar inte ip169.xxxx
1 st nätverkskort i pci plats 1 och en i pci plats 2 så funkar det.
Flyttar jag nätverkskortet från 1 till 3 så slutar den som sitter i pciplats 2 att funka men nu funkar den som sitter i 3 istället.
Hur kan det bli så att man får igång det med 2 kort i men inte 1?
Har aldrig varit med om knasigare fel.

Inaktiv

irq-krockar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Nix. Inte något sånt heller.
Helt sanslöst knepigt fel.
Sätter jag i ett ljudkort så hittas den inte.
Finns det någon programvara man kan köra för att testa ett moderkort?

Medlem

sånt där kan hända, hade ett gammalt Abit moderkort när P3 var som hetast, kunde inte sätta nätverks kortet i PCI2 om jag hade något i PCI4, i mitt fall ljudkortet. det kan vara sådant också. testa sätt dom så långt ifrån varandra som möjligt, och även testa att sätta 1 kort längst ner. ta även och ta bort drivarna ifrån windows och lägga in dom igen sen.

sen kan ju windows också skumma sig, windows laddar in drivarna i minnet och sen antar att kortet funkar istället för att försöka få igång kortet direkt när windows startas.

Medlem

Nä går inte alltså.
Korten måste sitta nära varandra, då funkar det nedersta kortet.
Finns inga andra pci kort i datorn.
1 nätverkskort funkar inte.
2 nätverkskort om dom sitter efter varandra så funkar kortet som sitter underst.
Inte ens en ny installation av windows får det att funka med 1 kort i. Bara om det sitter 2 kort i.
Helt sjukt knäppt.
Korten funkar perfekt i andra datorer.
Sätter jag i ett pci grafikkort så blir det ingen bild eller om jag kör med ett pci ljudkort så funkar inte ljudet.
Mk Skrotat nu.

Medlem

Du sa själv att moderkortet var skadat av åskan, kan det inte vara så att det måste sitta ett kort i en plats för sluta någon krets om något sabbats av åskan? Jag är jävligt långt ute på väldigt tunn is men min högst okvallificerade gissning är att ditt moderkort är fuqed, punkt slut.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

1
Skriv svar