Installation av SATA hårddiskar

Medlem
Installation av SATA hårddiskar

Jag har en SATA hd just nu som enda hårddisk. Har köpt en ny (SATA2, men är tydligen bakåtkompitabel) som jag vill ha som "primary" och ska installera windows rent på den. Sen kopiera över filerna från den gamla hårddisken.

Jag har 4 st kontakter och jag är osäker på hur man ska koppla dem.

SATA1, SATA2, PRI_SATA och SEC_SATA

Nuvarande hårddisken sitter på SATA1.

Ska jag koppla in den nya på SATA1 och den gamla på SATA2?

Medlem

Ahhh, nu hittar datorn inga hårddiskar. Kopplade in den nya på den gamlas plats (SATA1) och då hittade datorn inga hårddiskar. Tänkte om det var för att man måste lägga in drivare med disketten (F6 under installen) men installationen kunde inte fortsätta för det fanns ingen hårddisk.

Kopplade in den gamla hårddisken på SATA2 platsen, men samma problem igen inga hårddiskar hittade.

Vad ska jag göra egentligen?

EDIT:

Kopplade in den nya på PRI_SATA och den gamla på SEC_SATA då startade datorn som vanligt på den gamla hdd.

Kopplade ur den gamla igen så bara den nya var inkopplad, men då blev det samma gamla visa igen med att den inte hittade nån hdd.

Är det nått jag missar som jag borde göra? Kablarna sitter som de ska och är ordentligt fastsatta.

EDIT2:

Ahhh, nu säger den att CPU tempen är för hög. Vafan händer. :S

Inaktiv

skulle du kunna beskriva vad det är som händer? "datorn hittar inte diskarna" säger lixom inte mycket. betyder det att de inte hittas av bios?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Japp när datorn startas så säger den typ "varning no harddrives detected!" eller liknande (på rolig engrish ibland).

Ok, inga problem tänkte jag då först för senast jag installerade så hittade den gamla sata disken efter man gjort F6+diskett i installen. Nu säger den dock bara "windows kan inte hitta någon hårddisk, tryck F3 för att avsluta".

Inaktiv

hittar du inget under booten kommer inte windows göra det heller. de är isf felkopplade på något vis. alla strömkontakter som de ska?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Ser du diskarna i bios?


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Nej har inte sett de i bios.

Som jag sa innan så startade den gamla hdd en gång:

"Kopplade in den nya på PRI_SATA och den gamla på SEC_SATA då startade datorn som vanligt på den gamla hdd.

Kopplade ur den gamla igen så bara den nya var inkopplad, men då blev det samma gamla visa igen med att den inte hittade nån hdd."

Alltså den gamla har haft sin gamla strömkabel och sata kabel hela tiden och den nya har fått en annan strömkabel. Kan vara fel på strömkontakten?

Kom på att jag inte sagt mitt moderkort. ASUS K8V Deluxe, alltså ett lite äldre.

Ska testa en ny diskett för att testa.

Förslaget hittat här:

http://www.techspot.com/vb/all/windows/t-16866-Asus-K8V-SE-De...

EDIT:

Ok, det fungerade inte. Börjar undra om det är nått fel på hårddisken eller om den inte fungerar på min dator. Den nya disken sitter på samma strömkontakt samt satakabel och plats (SATA1) som den gamla hårddisken. Alltså exakt samma förutom att disken är utbytt.

Nästa sak att försöka är väl en sk Slipstreamad win xp skiva, något jag inte är vidare bekant med. Åter igen hittat på:

http://www.techspot.com/vb/all/windows/t-16866-Asus-K8V-SE-De...

Medlem

Ok, skapade den där slipstreamed cd:n men skiten fungerar inte ändå.

Tror mer och mer att disken själv inte funkar på min dator. Mitt stöder bara SATA1 men köpte en SATA2 eftersom jag fick reda på att det var bakåtkompatibelt. Stämmer detta?

Sen i mitt bios så finns det ingenting som man ställer in eller aktivera sata på nått sätt. Ska kolla om jag måste updatera bios igen eller nått.

Är rätt så trött på detta nu...

Inaktiv

har du skapat en array på den nya disken?

Medlem

Updaterade bios och nu kan jag inte boota upp gamla windows längre för den får bluescreen och rebootar under uppstarten. Fan... :/ Ångar mig nu om jag inte får detta att fungera tillslut.

Inställningar i bios:

http://img332.imageshack.us/img332/4779/moboec1.jpg

Verkar vara nått med hårddisken:

http://img478.imageshack.us/img478/8657/satazv0.jpg

Skrivet av Jinx:

har du skapat en array på den nya disken?

Vet inte vad som menas med detta. Hur gör jag?

Ser ju att det står create array på andra bilden, men jag kan inte göra nått där verkar det som. Kan inte markera nått.

EDIT:

Just det, jag hade inte tänkt köra raid bara ha de 2 diskarna samtidigt? Detta funkar väl?

Inaktiv

ja, klart det funkar...du måste göra en array på disken innan den känns igen av windows-installationen...en array gör du i bioset för din sata-kontroller...jag får tex trycka ctrl+f i uppstarten för att komma in och pilla med mina sata-diskar

Medlem

Om du ser på andra bilden så är det nog vad du menar (tryckte tab i uppstarten).

Men i den menyn kan jag inte göra nått eftersom den inte hittar hårddisken på ch0. :/ Disken på ch1 är den gamla.

Medlem

har inte så stor koll på sata-diskar (jäkla bakåtsträvare), men måste man inte bygla hårddisken, typ att du ska ha den som master disk... det borde finnas lite olika byglingar för att 2 diskar ska funka ihop, vilken som är etta och vilken tvåa typ.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

det spelar ingen roll på sata...diskarna löser det själva

Medlem

Alltså jag fattar inte. Datorn vägrar hitta den nya hårddisken. Den finns inte enligt min dator. Är den paj eller?

Medlem

om allt är prövat kan du ju lämna in den på felsökning


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Det dumma med det hela nu är att jag köpte den för ett tag sedan (typ några månader) men aldrig kommit till att lägga in den. Undrar om det går att lämna in den längre.... Vore ju toppen om det inte gick.

Inaktiv

Det där med operating mode [RAID] (i bios) kan ställa till det vid installation och bootning.... jag har oxå strulat fram och tillbaka med mina sata diskar för att få det att funka... jag var tvungen att köra IDE istället för RAID inställning i bios.

Jag har oxå en asus bräda... och jag vet knappt själv hur jag har fått allt att funka men RAID funktonen i bios krångla för mig... dvs ingen hdd vid install av windows, ibland hitta den ingen hdd alls (dvs gick inte ens påbörja install).


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Jo jag ändrade till IDE men det verkade inte göra nån skillnad förutom att det stod annorlunda i uppstarten nånstans. Datorn hittar verkligen inte den nya hårddisken. Börjar ju tvivla på att SATA2 är bakåtkompitabel...

EDIT:

jahapp så nu hittade jag följande...

http://www.windowsbbs.com/showthread.php?t=56127

Troligen så är inte mitt mobo bakåtkompitabelt. Nu blir jag lite sur... :evil:

Har ett ASUS K8V Deluxe...

Inaktiv

på mitt mobo har jag en inställning som heter "set sata as raid"...

Medlem

Kolla efter en bygel på sata 2 Hdd som sätter den i Sata 1 läge så ska det nog fixa sig.

Medlem

Okej följande post ger mig lite hopp:

Thanks A Lot!!!
I had exactly same problem with my Seagate HDD and my Asus motherboard but when I put jumpers on my HDD started to work!

Thanks for great advices!

Får ta och testa det senare. Ska iväg nu.

Medlem

http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/sata_lock.html

Haha, hur ska man få tag på en sån där jumper. Känns lite drygt att beställa en sån. seegt.

Medlem

Borde finnas någon snäll person på en IT enhet eller en datorbutik som kan ge dig en sån.

Medlem

Jag har möjlighet att vänta tills måndag då en kompis kommer till jobbet på ett datorföretag så då kan jag få en. Funderar på att göra så, har ju ändå laptopen här. Får se...

1
Skriv svar