Individens begär att få vara främst.

Medlem
Individens begär att få vara främst.

En tanke slog mig just. Kan tyckas väldigt fånigt av mig kanske. Men jag tycker den är högst intressant.

Hur kommer det sig att folk så jävla ofta måste nämna om de såg en bio på premiärdagen eller att de stod längst fram på en konsert? Vad får de ut av det? Är de bättre människor för att de står där de står? Mer hardcore-fans än de som står säg 30 meter bak? Får de se en bättre film på premiären än den som ser den en vecka efteråt och måste de påpeka att de minsann haft det bättre än den andra personen?

Finns även andra områden det här förekommer.
Typ "ja, jag har läst den, fast på engelska" - JAHA?! Okej, visst kan den vara bättre på sitt originalspråk men oftast är folk jävligt snabba på att nämna att de är så kvlt så att de läser på engelska. OMG OMG OMG.
Finns säkerligen fler exempel, men det här räcker som diskussionsunderlag anser jag.

Kom på en till sak som är av stor vikt. När det handlar om musik. Det är JÄVLIGT coolt att ha lyssnat på ett band längst. Gärna redan innan de ens blivit signade. Det visar att de är sjukt underground som inte viker sig för massans smak i första taget precis!

Snälla ni människor som säger på det här sättet utan att någon frågar specifikt: Strunta i det. Ni framstår bara som pretentiösa posers!

#blogg


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Individens begär att få vara främst.

Jag håller med om allt - förutom det där med att ha läst en bok på engelska. Upplevelsen är ju fortfarande den samma om man ser en film två dagar efter någon annan, eller lyssnar på samma låt ett år senare men texten i de två olika versionerna skiljer ju sig åt ganska radikalt ändå.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Jo, men det sa jag ju också. Att de skiljer sig är en sak, men folk är väldigt snabba med att säga det - antagligen ofta för att verka lite coolare än de som läser på det oerhört fåniga språket svenska (för det är ju sjukt töntigt med svenska för många, därför är det även totalt omöjligt att en svensk film ska kunna vara bra).

Men upplevelsemässigt är det givet att det är skillnad ändå. Det gäller ju även konserter. Klart att det är skillnad att se den på "moshmark" än att stå långt bort där det är flera meter mellan människorna i publiken.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Jag tror det är våra instinkter som spökar här. Det naturliga behovet att hävda oss inom gruppen och placera oss över de andra i överlevnadssyfte. De flesta gör det nog omedvetet. Nu finns det ingen större mening med att uppvisa det här beteendet i situationer likt de du tog upp men ändå gör vi det eftersom det ligger i vår natur. Tyvärr är det förmodligen något vi får leva med trots att det kan vara irriterande.

Medlem

Det är som när folk frågar mig: "Shit, du har designat för det där stora bandet..." - som om ett garageband skulle vara mindre värt. Det finns alltid folk som vill att deras åsikter ska stå över andras, tyvärr...

1
Skriv svar